خبرهای داغ:
اشرف رضایی، استاد حوزه علمیه خواهران نجف آباد و از مبلغان و مشاوران حوزه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري بسيج از نجف آباد؛ درباره جایگاه عفت و حجاب گفت: حجاب ابزاری برای حفظ عفت و از زیر مجموعه های عفت و مکمل یکدیگرند و خداوند در آیات الهی به حفظ عفت و حجاب امر و حجاب را امتیازی برتر برای رشد و تعالی زن در جامعه قرار داده است.
کد خبر: ۸۸۹۰۳۰۰
|
۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۲:۲۰

وی با بیان این که آنچه در جامعه شاهدیم بدحجابی است و نباید برچسب بی حجاب را استفاده کرد، افزود: تنوع مدها، آرایش ها و پوشش های مختلف که محصول جامعه صنعتی و فرهنگ وارداتی غرب است، باعث شدیدتر شدن عوامل تهدیدکننده حجاب، هم چون چشم چرانی ها شده است و با آنکه این عامل به صراحت در قرآن بیان شده، ولی در دوران کنونی بیش از گذشته نمود دارد که از عوامل تهدیدکننده کیان خانواده است.

استاد حوزه در ادامه بیان داشت: اختلاط زن و مرد و خلوت با نامحرم از دیگر عوامل تهدیدکننده حجاب است چنان که از نظر علمی ثابت شده اقتضای بشر برای تمایل به جنس مخالف است، و حضور بانوان در مشاغل مختلف از یک سو، رکود اقتصادی در جامعه از سوی دیگر باعث شکل گیری ارتباط های جنس مخالف با یکدیگر خواهد شد.

وی درباره عامل اصلی تهدیدکننده بی حجاب و بی عفتی بیان کرد: تمام عواملی که بیان شد در سایه ضعف ایمان فرد شکل می گیرد، وقتی فرد از لحاظ اعتقادی و معرفتی تربیت نشده باشد، شاهد ایمان های سطحی و تقلیدی هستیم که فرد با وجود انجام اعمال عبادی به مرحله خداباوری و معادباوری نرسیده است.

رضایی در ادامه تصریح کرد: از علل ضعف ایمان، کوتاهی مبلغین در بیان مباحث اعتقادی است با آنکه شاهدیم مباحث اخلاقی زیاد کار شده ولی آنچه اسلام به آن تأکید کرده است، ابتدا اعتقادات و بعد اخلاقیات است این که خانواده ها در دوران کودکی فرزانشان رابا مباحث اعتقادی آشنا کنند.

وی از علل دیگر ضعف ایمان را تزاحم های گفتاری در جامعه کنونی برشمرد و گفت: هجوم گسترده فضاهای مجازی و شبهاتی که در این فضاها در مباحث اعتقادی و عبادی شکل گرفته، باعث ایجاد تزاحم های اعتقادی برای جوانان و نوجوانان جامعه است که متأسفانه عدم توجه به مباحث اعتقادی و نبود کارشناسان دینی متبحر در سطح خانواده ها، به این تهدید دامن زده است.

کارشناس و مشاوره خانواده درباره دیگر عوامل تهدیدکننده حجاب افزود: کوتاهی و غفلت خانواده ها در تربیت دینی فرزندان باعث کاهش عزت نفس و در مواقعی نبود عزت نفس بالاخص در دختران باعث کاهش خودباوری و قرار دادن خود به عنوان یک ابزار در جامعه شده است.

وی ادامه داد: خودکم بینی، عدم خودباوری، ضعف خودکنترلی از دیگر عوامل تهدید کننده حجاب در جامعه است و نقش اصلی در این رابطه را خانواده و کوتاهی در امر تربیت دینی به عهده دارد که متآسفانه عدم آگاهی خود والدین در این زمینه ها باعث عدم آموزش به فرزندان و آسیب پذیری هر چه بیشتر آنها در سطح جامعه شده است.

رضایی درباره نقش مراکز فرهنگی در بحث بدحجابی گفت: هماهنگی بین دستگاه های فرهنگی عامل اصلی در ترویج حجاب است در این بین توانایی حوزه های علمیه باید مورد توجه جدی مسؤولان قرار گیرد تا بتوانند به عنوان کارشناس دینی، مشاور پاسخ به شبهات به خصوص در مدارس و حتی مهدهای کودک حضور جدی داشته باشند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها