خبرهای داغ:
استاد حوزه علمیه امام جعفر صادق(ع) سرایان گفت: قرآن کریم به ما سفارش می کند که با ائمه صادق و راستگو باشیم تا هدایت شویم و پیامبر اکرم (ص) نیز به ما توصیه نموده اند که هیچگاه از ثقلین ( یعنی قرآن و اهل بیت پیامبر ) فاصله نگیریم چون این دو از هم جدا نمی شوند .
کد خبر: ۸۸۹۰۰۵۲
|
۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، امروز شنبه(31 تیرماه) به مناسبت شهادت امام جعفر صادق رئیس مکتب تشیع درناحیه مقاومت بسیج سپاه سرایان مراسمی به همین مناسبت برگزار شد.

 حجت السلام  میری استاد حوزه علمیه امام جعفر صادق(ع) سرایان در این مراسم اظهارداشت: درباره امام صادق (ع) کتابها و گفتارهای زیادی نقل شده است که  هر کدام به بعدی از ابعاد مختلف این شخصیت بزرگ عالم اسلام پرداخته.

  وی افزود: القاب ائمه معصومین (ع) حکایت از منزلت ، جایگاه و مقامات آن بزرگواران نموده و هر کدام بعدی از ابعاد وجودی آن حضرات را یادآوری می نماید .  درباره امام جعفر صادق (ع) نیز القاب متعددی ذکر شده است که هر کدام از مقام و درجه والا و کرامت انسانی آن حضرت حکایت می نماید. از مشهورترین القاب آن حضرت « صادق » است.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه  بواسطه احادیث فراوانی که از ایشان نقل شده و نیز آن دانشگاه عظیم معارف اسلامی را که تاسیس کرده اند و در آن به تدریس و تربیت شاگردان و راویان و بیان صحیح احکام دین می پرداختند ، به لقب صادق معروف بودند . لقب « صابر » نیز بواسطه محنت ها و رنجهای زیادی بود که در دوران فشار حاکمان ستمگر به آن حضرت وارد شده و آن بزرگوار با صبر و استقامت فراوان آنها را تحمل می کردند.

وی ادامه داد: لقب « فاضل » و  « طاهر » نیز  که به آن حضرت داده  شده است بخاطر آراستگی به فضیلت های اخلاقی و ترویج آن در جامعه بوده است . از دیگر القاب آن حضرت « عمود الشرف » به معنای استوانه ، پایه و اساس شرافت بوده است . همچنین به آن حضرت « کافل » به معنای کسی که کفیل و سرپرست یتیمان و مسکینان می باشد ، نیز گفته می شد . 

میری همچنین در رابطه با شخصیت والای حضرت امام صادق (ع) بیان داشت: یکی از زیباترین این جملات از پدر بزرگوار ایشان ، حضرت امام محمد باقر (ع) نقل شده است که می فرمایند : « هذا خیر البریّه » امام صادق (ع) بهترین است . بهترین ها در دانش ، معرفت ، علم ، فضیلت ، اخلاق ، فقه و ... . مالک بن انس نیز که یکی از امامان مذاهب اربعه است.

وی خاطرنشان کرد: در رابطه با  امام صادق (ع) چنین می گوید : برتر و بالاتر از جعفر بن محمد (ع) در علم و عبادت و پرهیزگاری نه چشمی دیده ، نه گوشی شنیده و نه به ذهن بشری خطور کرده است .

این استاد حوزه علمیه عنوان کرد: آن حضرت (ع) به عنوان امام جامعه ، همواره در صدد هدایت و رهبری جامعه به سوی کمال و سعادت بوده اند .  از نظر ما امامت فقط در حکومت داری خلاصه نمی شود بلکه حکومت داری بر پایه عدل ، عدالت و معنویت یکی از وظایف امام ( ع ) می باشد که البته بواسطه یک سلسله علل و عوامل ، شرایط برای آن حضرت فراهم نشد که حکومت دینی تشکیل دهند .

وی اظهارداشت: در خصوص وظیفه دیگر که تربیت شاگردان و نفوس می باشد امام صادق (ع) به وظیفه خود عمل می کند .  ایشان به عنوان امام جامعه ،  بر اساس نیاز سنجی ، اولویت بندی و  آسیب شناسی دقیقی که داشتند ، چند کار مهم و ضروری را برای هدایت جامعه و جلوگیری از ورود انحرافات در دین انجام دادند .

 

میری متذکر شد: قرآن کریم به ما سفارش می کند که با ائمه صادق و راستگو باشیم تا هدایت شویم « کونوا مع الصادقین » پیامبر اکرم (ص) نیز به ما توصیه نموده اند که هیچگاه از ثقلین ( یعنی قرآن و اهل بیت پیامبر ) فاصله نگیریم چون این دو از هم جدا نمی شوند . « انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی » .

وی ادامه داد: این دعا را که مورد سفارش معصوم (ع) قرار گرفته می خوانیم : « اَللّهُمَّ عَرِّفْنی نَفْسَکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنی نَفْسَکَ لَمْ اَعْرِفْ رَسُولَکَ اَللّهُمَّ عَرِّفْنی رَسُولَکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنی رَسُولَکَ لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَکَ اَللّهُمَّ عَرِّفْنی حُجَّتَکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنی حُجَّتَکَ ضَلَلْتُ عَنْ دینی » و از خداوند متعال می خواهیم که توفیق شناخت بیشتر را نسبت به سیره علمی و عملی اهل بیت (ع) به ما عنایت فرماید تا محبت ما نسبت به آن بزرگواران بیشتر شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها