خبرهای داغ:
او پس از سپری کردن تحصیلات طولانی و با اینکه خود از علمای اعلام بود؛ اما همواره رعایت ادب را در برابر استادان پیشکسوت خود می کرد و همچنان در درس آنان حاضر می شد.
کد خبر: ۸۸۹۰۰۵۰
|
۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، سخن از آیت‌الله حاج شیخ حسن کمره‌ای، ملقب به خاتمی بروجردی است، عالمی فرزانه که روزهای پایانی تیر ماه، سالروز طلوع اوست.

درباره این عالم والامقام و به‌ویژه درباره دوران کودکی و نوجوانی وی، مطالب زیادی موجود نیست، در عین حال مطالب اندک موجود درباره آن روزگاران به همت نویسنده ای مانند میرزا علی سلیمانی بروجردی گردآوری شده است.

و اما حسن در سنین نوجوانی، یادگیری دروس حوزوی را در حوزه علمیه بروجرد آغاز کرد و در آنجا از محضر بزرگانی مانند آیات شیخ محمدابراهیم مدرّس بروجردی، شیخ محمدتقی بروجردی (جدّ خود)، شیخ خاتم بروجردی (پدر خویش) و آخوند ملا عبدالله بروجردی کسب فیض کرد.

اکنون نوبت آن بود که شیخ حسن به اصفهان کوچ کند و در آنجا به تحصیلات ادامه دهد، چراکه در همان سال‌ها، آیت الله حاج آقا سید حسین طباطبایی بروجردی هم به اصفهان عزیمت کرده و بر مرکزیّت علمی این شهر افزوده بود.

وی در آن شهر علاوه بر استفاده از درس آیت الله بروجردی، از درس آیات سید محمّدباقر درچه‌‌اى، سید تقى مدرّس، آخوند ملا محمّد کاشى و همچنین حکیم میرزا جهانگیرخان قشقایى هم در رشته‌های مختلف علوم فقه و اصول و معقول و منقول بهره برد.

7 سال از این کوچ نگذشته بود که شیخ حسن تصمیم گرفت تا راه حوزه علمیه نجف اشرف را در پیش گیرد و به آن شهر مهاجرت کند تا در کنار مضجع نورانی امام امیرالمومنین (ع)، باز هم به کسب فضل و دانش همت گمارد.

آیات آخوند ملا محمّدکاظم خراسانی، شیخ الشریعه اصفهانى و سید محمّدکاظم یزدى از جمله استادانی بودند که وی در نجف از محضرشان بهره مند شد و بر دانش خود افزود.

او سپس با کسب اجازه اجتهاد و نقل روایت از برخی استادان، به وطن بازگشت تا در خدمت مردم باشد.

وی به بروجرد رفت و با وجود مقام علمی منیع خود، باز هم به محضر آیت الله شیخ محمدحسین غروی بروجردی و پس از ارتحال وی، به نزد آیت الله سید حسین طباطبایی بروجردی شتافت تا رعایت ادب را در برابر بزرگان و پیشکسوتان خود کرده باشد.

او پس از چندی و به امر این دو استاد خود، تدریس دروس سطح حوزه در فقه و اصول و همچنین تدریس دروس اخلاق را آغاز کرد و در عین حال در مسجد سلطانى - که یکی از مهمترین مساجد آن وقت بروجرد بود - به اقامه جماعت و تبلیغ و ارشاد در بین عموم مردم پرداخت.

او در عین حال از تقریر دروس استادان خود و تألیف آثار علمی هم غفلت نورزید که از آن جمله می توان به تقریرات خارج اصول آیت الله آخوند خراسانى، تقریرات خارج فقه آیات شیخ الشریعه اصفهانى و شیخ محمّدحسین غروى بروجردى در کنار نگارش رساله‌های دیگری در زمینه‌های فقهی و اخلاقی اشاره کرد.

آیت الله کمره‌ای همچنین دو تعلیق بر کتاب‌های ماندگار "کفایه الاصول" و "عُروه الوثقی" هم از خود به یادگار گذاشته است.

فقیه اُصولى، عالم جلیل، مجتهد فاضل و ورع عابد صالح از جمله تعابیری است که شخصیت‌های مختلف درباره آیت الله کمره ای خاتمی بروجردی به کار برده اند.

همچنین محقق ارجمند حجت الاسلام والمسلمین شیخ محمّد شریف رازى، نویسنده کتاب "گنجینه دانشمندان" درباره او در این کتاب چنین آورده است:

"عُمدَه العلماء الأعلام و نُخبه الفُضَلاءِ الکِرام، حجت المسلمین والاسلام الحاج الشیخ حسن کمره‌ اى خاتمی بروجردى از علماى اعلام و داراى مقام علم و عمل و تقوا و ورع و با نگارنده صداقت تام و عنایت تمام داشت.

او داراى صفاى قلب و معنویت و مقامات باطنى و محاسن اخلاقى و سجایاى کریمانه بود.
چند شبى را در بروجرد در منزل وى توقف و از روحانیت و حالات معنوى وى استفاده کرد."

آیت الله سید محمدجواد علوی طباطبایی بروجردی، از علمای امروز حوزه علمیه قم نیز نام آیت الله کمره ای را در لیست شاگردان مرجع عالیقدر، آیت الله بروجردى به عنوان قدماء شاگردان و دومین شاگرد بزرگ آن مرجع عالیقدر نوشته و آورده است:

"ایشان از جمله شاگردان مرحوم میرزا محمّدباقر درچه‌اى در اصفهان و آخوند خراسانی و شیخ الشریعه اصفهانی در نجف و شیخ محمّد حسین غروى بروجردی در بروجرد بوده است."

 و سرانجام این عالم جلیل القدر در آبان ماه سال 1332 هجری شمسی و در ایام ارتحال نبى مکرم اسلام (ص) در بروجرد دار فانى را وداع گفت و پس از تشیعى باشکوه در بروجرد، به قم منتقل شد تا پس از تشییع دیگرى در این شهر، در خاک قبرستان شیخان آرام گیرد؛ رحمت الله علیه.

مجید حکمت
ارسال نظرات