رئیس پلیس فتای زنجان:

به هر درخواست دوستی در شبکه‌های اجتماعی پاسخ مثبت ندهیم

کد خبر: ۸۸۸۹۹۴۴
|
۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۵
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، رئیس پلیس فتای زنجان با بیان اینکه متاسفانه بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی بدون توجه به تبعات و مشکلات بعدی به هر درخواست دوستی در این شبکه‌ها پاسخ مثبت می‌دهند، گفت: همان‌گونه که در فضای حقیقی دوستی‌های خود را محدود می‌کنیم و با هر کسی دوست نمی‌شویم در فضای مجازی، به خصوص شبکه‌های اجتماعی نباید به هر درخواست دوستی پاسخ مثبت داد.

سرهنگ دوم محمدعلی آدینه‌لو با بیان اینکه بسیاری از پرونده‌های تشکیل شده در پلیس فتا که مربوط به اخاذی، هتک حیثیت و برداشت غیر مجاز از حساب بانکی است ارتباط مستقیم با این نوع دوستی‌ها دارد، اظهار کرد: متاسفانه برخی کاربران بدون شناخت کافی به صرف تقاضا برای دوستی در شبکه‌های اجتماعی نه تنها پاسخ مثبت داده بلکه به سرعت اطلاعات شخصی و خصوصی خود را با این دوستان در میان می‌گذارند، که این امر زمینه های جرائمی مثل اخاذی، هتک حیثیت و... را فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه انتشار و به اشتراک‌گذاری عکس، فیلم و کلیپ‌های شخصی می‌تواند از سوی همین دوستان در شبکه‌های اجتماعی مورد سوءاستفاده قرار گیرد، افزود: متاسفانه تبعات هتک حیثیت در فضای مجازی به مراتب بسیار بدتر از فضای حقیقی می‌باشد، چرا که از سرعت بالای انتشار و عدم محدودیت دسترسی برخوردار است.

این مقام انتظامی با بیان اینکه برخی کاربران فکر می‌کنند هر چه تعداد دوستان آنها در شبکه‌های اجتماعی بیشتر باشد بهتر دیده شده و شناخته می‌شوند و در نتیجه منافع بیشتری خواهند داشت، گفت: در حالیکه همین امر می‌تواند برای آنها مشکل ساز باشد، چرا که بسیاری از دوستانی در شبکه‌های اجتماعی با وی دوست شده‌اند مجرمان سایبری هستند که به دنبال فرصت برای سوء‌استفاده از وی هستند.

سرهنگ آدینه‌لو در توصیه به کاربران گفت: کاربران شبکه‌های اجتماعی باید به این نکته توجه نمایند که با توجه به تنظیمات موجود در شبکه‌های اجتماعی پروفایل خود را تعریف نمایند که دیگران به راحتی نتواند به صفحه شخصی آنها در شبکه اجتماعی دسترسی داشته باشند.

رئیس پلیس فتای استان زنجان همچنین به کاربران توصیه کرد: قبل از پاسخ مثبت به درخواست‌های دوستی در شبکه‌های اجتماعی تلاش نمایند تا حداقل‌های از ارسال کننده درخواست دوستی اطلاعات جمع آوری نمایند و مطمئن گردند که هویت درخواست دهنده دوستی واقعی است و با هویت جعلی با آنها دوست نمی‌شود.

این مقام انتظامی به کاربران هشدار داد: به هیچ عنوان با افرادی که در شبکه‌های اجتماعی دوست شده‌اند و اطلاعات کافی از آنها ندارند قرار ملاقات‌های حضوری، خصوصا در اماکن خلوت نگذارند و به منزل، باغ و... که از سوی این افراد دعوت می‌شوند نروند.

سرهنگ آدینه‌لو کمک گرفتن از والدین برای افزایش ارتباطات در شبکه‌های اجتماعی را امری مطلوب خواند و گفت: کاربران بهتر است والدین خود را در جریان دوستی‌های خود در شبکه‌های اجتماعی بگذارند که با چه کسی ارتباط بیشتری دارند، زیرا این امر باعث می‌گردد تا از کمک فکری والدین برای ادامه یا قطع دوستی‌های استفاده نمایند.

رئیس پلیس فتای ناجا در پایان گفت: پلیس فتا از کلیه کاربران می‌خواهد در صورت مواجهه با موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرسCyberpolice اطلاع دهند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار