62 دفتر بسیج دانشجویی دانشگاه‌های فرهنگیان کشور در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه بیان داشتند: از حضرتعالی به عنوان مدعی العموم مردم شریف ایران تقاضا داریم به متن قرارداد نفتی با توتال ورود و آن را از حالت محرمانگی خارج کنید.
کد خبر: ۸۸۸۹۶۴۳
|
۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۱
 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجویی، 62 دفتر بسیج دانشجویی دانشگاه‌های فرهنگیان سراسر کشور در نامه‌ای به آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه بیان داشتند: از حضرتعالی و دستگاه قضا به عنوان مدعی العموم مردم شریف ایران تقاضا داریم به متن قرارداد نفتی با توتال ورود کنید و این قرارداد را از حالت محرمانگی خارج کنید.

در ابتدای این نامه آمده است: پس از گذشت حدود یک سال از دستور مقام معظم رهبری مبنی بر اصلاح قراردادهای غیر کارشناسی و عجولانه موسوم به IPC اکنون این سند بدون هیچ پاسخی در قبال اشکالات و به صورت کاملا محرمانه توسط دولت یازدهم امضا شده است. مگر نه آن است که ذات محرمانگی برای پنهان داشتن از بدخواهان است. حال که یکی از طرفین با سابقه دشمنی و بدعهدی در قبال حقوق ملت ایران است، آیا رقبای نفتی و گازی ایران محرم ترند که متن قراردادها در اختیار آنان باشد ولی از مردم و نمایندگان مردم پنهان بماند؟

در بخش دیگری از این نامه اظهار شد: حال امضای چنین قرارداد مهم و سابقه بد بعضی از مسئولان در عقد قراردادهای نفتی در دوران اصلاحات و  محرمانه نگه داشتن این سند از مردم شبهه وجود رانت و رشوه را در اذهان افزایش می‌یابد. حال که توتال فرانسوی در قبال عقد قرار داد با ایران از ایالت متحده کسب اجازه می‌کند و امتداد توافق‌نامه را منوط به رضایت دولت آمریکا می‌داند به نظر می‌رسد واگذاری طولانی مدت میادین نفتی و گازی به این شرکت بدعهدی چون توتال موجبات برجامیزه کردن قرارهای نفتی را فراهم آورد که اگر ایران بخواهد در قبال بدعهدی‌های امریکا در برجام اقدام متقابلی انجام دهد باید خسارت سنگینی در حوزه نفتی متحمل گردد.

همچنین در این نامه تاکید شد: اساس جمهوری اسلامی ایران مردم هستند، امام عزیز ما مردم را ولی نعمت خود و کشور می دانستند. حال چه به سر این دیدگاه عالی آمده است؟ مردم از محرمانگی‌ها و عدم شفافیت به ستوه آمده‌اند. سابقه شرکت توتال طی چندین قرار داد مختلف با کشورمان  مشخص می‌کند که سابقه بدعهدی دیرینه‌ای در عقد قراردادهای نفتی دارد. زمانی که توتال در سال‌های گذشته قرارداد کشف و استخراج میدان های نفتی را با ایران امضا کرد جمهوری اسلامی هزینه‌های قرارداد را تمام و کمال پرداخت اما شرکت توتال در نهایت بدعهدی به بهانه تحریم قرارداد را رها و نقض کرد هیچ هزینه‌ای هم پرداخت نکرد و ما در این قرارداد کاملا متضرر شدیم.

در بخش دیگری از نامه تصریح شد: قرارداد مبهم و IPC  زمینه ساز نفوذ و استعمار و استثمار منافع ملی را بوجود خواهد آورد و اگر نواقص آن برطرف نشده باشد بار دیگر به قبل از ملی شدن صنعت نفت باز خواهیم گشت. این در حالی است که با وجود توان شرکت‌های داخلی برای کشف و استخراج میدان‌های نفتی و سابقه خوب و طولانی مدت آنان هیچ منافصه‌ای میان توتال و شرکت‌های داخلی برای واگذاری این میادین نفتی و گازی برگزار نشد. در زمان سخت ترین تحریم های نفتی شرکت‌های داخلی توان کشف و استخراج را داشتند و  مهندسان و کارگران ایرانی در این میادین مشغول کار بودند و پس از عقد و اجرای این قرارداد بسیاری از مهندسان و کارگران ایرانی بیکار خواهند شد.

همچنین در این نامه اظهار شد: از طرفی در دولت اصلاحات این شرکت برای امضای این مدل قراردادهای نفتی خود طبق اسناد منتشره به مسئولین نفتی و مدیران ارشد ما رشوه داده بود که متخلفین این شرکت در کشور خودشان محاکمه شدند اما متاسفانه نه این افراد در کشور ما محاکمه شدند بلکه دوباره مسئولیت گرفتند و ما به بهانه روی کار آمدن دوباره این مسئولین در دادگاه لاهه در مورد قرار داد کرسنت 17 میلیارد جریمه شدیم. بدلیل شکایت ترکیه ما مجبور شدیم چندین ماه گاز رایگان برای آنها بفرستیم. از یک طرف دیگر همین چندی پیش بود که شرکت بدعهد توتال اطلاعات میادین نفتی و گازی ما را به کشورهای عربی اطراف خلیج فارس داد و ما دوباره در این مورد متضرر شدیم.چه ضمانتی وجود دارد شرکت توتال بار دیگر بدعهدی نکند و راه بدعهدی این شرکت در قرارداد باز نباشد؟یا اینکه توتال اطلاعات مهم نفتی ما را به دشمنان ایران بدهد؟

در انتهای این نامه بیان شد: از طرفی چه ضمانتی وجود دارد غفلت های گذشته دوباره تکرار نشده و موجبات ضرر رسیدن به منافع ملی را در جوامع بین المللی فراهم نسازد. در دادگاه‌های بین المللی متهم شویم و ما را متعهد به پرداخت ضررهای کلان بکنند؟ حال از حضرتعالی و دستگاه قضا بعنوان مدعی العموم مردم شریف ایران تقاضا داریم به متن قرارداد ورود کند و این قرارداد را از حالت محرمانگی خارج کنید همچنین بررسی کند که شرط مقام معظم رهبری در مورد این قرارداد محقق شده است یا خیر و این را به اطلاع مردم برساند. ملت شریف ایران را از نگرانی این قرارداد مهم در بیاورد و هم به رهبر معظم انقلاب و هم به دانشجویان و مردم ضمانت بدهد که منافع جمهوری اسلامی ایران تمام و کمال در این قرار داد حفظ شده است و اگر تخلفی روی داده است با متخلفین آن برخورد جدی شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات