مدیرکل فنی‌ و حرفه‌ای مازندران با بیان اینکه شغل‌های پشت میزنشینی اشباع شده است، گفت: برخی افراد با رابطه‌ها وارد شرکت‌ها می‌شوند که هم فرهنگ کار و هم واحد تولیدی صدمه می‌بیند
کد خبر: ۸۸۸۹۵۴۱
|
۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۴
به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، رضا گرزین در نشست خبری که به مناسبت هفته ملی مهارت و ترویج آموزش فنی‌وحرفه‌ای برگزار شد، اظهار کرد: همگام با رشد و تکنولوژی در عصر حاضر شغل‌های جدیدی هم ظهور پیدا کرده‌اند، کمک کنیم تا این شغل‌ها معرفی شود تا گام مثبتی در جهت مهار بیکاری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای را تبلیغ و ترویج کنیم افزود: باید ظرفیت‌ها را برای مردم معرفی کنیم تا بتوانیم عرضه درستی از آموزه‌ها داشته باشیم.

مدیرکل فنی‌وحرفه‌ای استان مازندران با اشاره به اینکه نیاز به آموزش برای همیشه تاریخ وجود دارد خاطرنشان کرد: انسان همیشه در جهت تحولات نیاز به آموزش دارد و یکی از بزرگترین اقدامات ما مهارت به منابع انسانی است.

این مسؤول بحران بیکاری را یکی از دغدغه‌های ملی برشمرد و گفت: مهارت‌آموزی به عنوان پیش نیازهای توسعه است و باید بتوانیم تمام افکار و انرژی خود را برای مهار بیکاری به کار بندیم.

گرزین یکی از پیوست‌های اساسی مهار بیکاری را مهارت‌آموزی دانست و تاکید کرد: مهارت‌آموزی یک گوهر فنا‌ناپذیر است و می‌تواند به همه انسان‌ها کمک کند.

وی با اشاره به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی بیان کرد: هشت بند از این سیاست‌ها در ارتباط با آموزش‌های مهارتی، پرورش منابع انسانی ماهر است که می‌تواند به رشد و توسعه تاثیرگذار باشد.

مدیرکل فنی‌وحرفه‌ای استان مازندران ادامه داد: شعار ما هر مازندرانی یک مهارت است که اگر این موضوع نهادینه شود بسیاری از مشکلات و بیکاری‌ها حل می‌شود.

این مسؤول فارغ‌التحصیلان بیکار در مازندران را یکی از موارد آزاردهنده عنوان کرد و گفت: آنچه که در دانشگاه‌ها آموزش داده می‌شود با بازار تطابق ندارد، الگوهای شغلی گذشته است و الگوهای جدید کار در بازار وجود دارد.

گرزین با اشاره به اینکه جامعه ما از یک بیکاری ساختاری رنج می‌برد تصریح کرد: به درستی تعریف نکرده‌ایم که دانشجویان باید مراحلی را طی کنند تا به شغل برسند، فارغ‌التحصیلان باید در سبد زندگی خود آموزش‌های مهارتی را هم جای دهند.

وی با اعلام اینکه فقدان آموزش‌های مهارتی و بی‌سوادی مهارتی از مشکلات جامعه ماست بیان کرد: بی‌سوادی مهارتی جامعه را رنج می‌دهد، ترویج آموزش مهارتی و فنی‌و‌حرفه‌ای ضرورت دارد.

مدیرکل فنی‌وحرفه‌ای استان مازندران با اشاره به اینکه راه نجاتمان اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال است افزود: اقتصاد مقاومتی محقق نمی‌شود مگر با آموزش‌های مهارتی و بنگاه‌های کوچک هم با افراد کار‌آفرین شکل می‌گیرد.

این مسؤول با بیان اینکه درب فنی‌وحرفه‌ای برای آموزش به روی جوانان فاقد مهارت جویای‌کار باز است تاکید کرد: ارتقا مهارت شاغلان هم توسط فنی‌وحرفه‌ای صورت می‌گیرد، می‌طلبد تا افراد جامعه مهارت‌های لازم را یاد گیرند چراکه بدون داشتن مهارت زندگی و کسب و کار برایشان مشکل است.

گرزین با اعلام اینکه در سال 94 تعداد 65 هزار نفر در استان مازندران آموزش داده شدند خاطرنشان کرد: در سال 95 این تعداد به 72 هزار نفر در استان رسید و حداقل پیش‌بینی در سال 96 بالاتر از 75 هزار نفر است که در دو بخش خصوصی و دولتی اجرا می‌‎شود.

وی با تعداد آموزشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای در سطح استان را یک هزار آموزشگاه عنوان کرد و گفت: حداقل 35 هزار نفر در فضای دولتی و حداقل 40 هزار نفر در فضای خصوصی و آموزشگاه‌های آزاد آموزش دیده‌اند.

مدیرکل فنی‌وحرفه‌ای استان مازندران با بیان اینکه 20 مرکز ثابت دولتی داریم بیان کرد: به تمام دانشگاه‌ها اعلام می‌کنیم که در دانشگاه فضایی برای توانمندسازی دانشجویان فراهم شود آنجا حاضر می‌شویم.

این مسؤول به آموزش مهارت به دانشجویان در جهت هم‌سو و همگام با رشته تحصیلی اشاره کرد و یادآور شد: دیگر نیاز به مشاغل یقه‌سفید نیست و شغل‌های پشت میزنشینی اشباع شده است.

گرزین با بیان اینکه در پادگان‌ها و زندان‌ها و حتی کانون‌های اصلاح‌تربیت آموزش مهارت به صورت رایگان صورت می‌گیرد تصریح کرد: در دولت یازدهم 280 هزار نفر در استان مازندران آموزش دیده‌اند.

وی با اشاره به اینکه باید با آموزش بهره‌وری داشته باشیم تا منتج به شغل شود بیان کرد: طی چهار سال اخیر از میان آموزش دیده‌ها 20 هزار نفر مشغول به کار شده‌اند.

مدیرکل فنی‌وحرفه‌ای استان مازندران با اشاره به اینکه ایجاد اشتغال یکی از پیوست‌های مهارت است افزود: در یکی دو سال اخیر مصوبه‌ای را برای تسهیلات افراد آموزش دیده نداشته‌ایم و سهمیه‌ای نداریم ، با بانک قرض‌الحسنه مهر و صندوق کارآفرینی امید تعاملاتی ایجاد کرده‌ایم تا برای افرادی که طرح و ایده‌ کارآفرینی دارند از تسهیلات بانکی استفاده کنند.

این مسؤول برگزاری دوره‌های سبز انرژی نوین، دوره‌های آموزشی مدیریت آب را از جمله اقدامات در راستای اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و گفت: برای آموزش شهروندان در فرهنگ استفاده و مصرف بهینه آب با آب و فاضلاب استان تفاهم نامه‌ای بسته شده است.

گرزین با بیان اینکه امسال آموزش‌های تقاضا محور خواهیم داشت خاطرنشان کرد: مهم‌ترین چالش ما فرهنگ کار است و خانواده‌ها آرزو‌های خود را در فرزندان جستجو می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه طبق قانون افراد و صنایع باید نیروهای خود را از فنی‌وحرفه‌ای بگیرند بیان کرد: برخی افراد با رابطه‌ها وارد شرکت‌ها می‌شوند که هم فرهنگ کار و هم واحد تولیدی ضربه می‌بیند.

مدیرکل فنی‌وحرفه‌ای استان مازندران با بیان اینکه مازندران همیشه در بحث استعداد‌ها سرآمد بوده است، خاطرنشان کرد: کارآموزی از مازندران در مسابقات در کشور چین مدال نقره کسب کرد، امیدواریم در رشته‌های مهارت هم مدال‌های رنگارنگ دریافت کنیم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها