بی‌تفاوتی دولت به مشکلات کارگران ادامه دارد/تراژدی اعتراضات کارگران صنایع استان مرکزی/حل مشکلات در قالب حرف

صنایعی که زیر بمباران‌های دشمن قد خم نکرد اما این روزها حال خوشی ندارند، صنایعی که در برابر تحریم‌های ظالمانه نیز ایستاده بود سرانجام به خاطر سوء مدیریت‌ها بی‌رمق گویی نفس‌های آخر را می‌کشد.
کد خبر: ۸۸۸۸۹۵۷
|
۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۹

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ استان مرکزی چهارمین قطب صنعت کشور با نزدیک به 3 هزار واحد صنعتی و صنایع مادر تخصصی، روزگاری شهره خاص و عام بود.

استانی که به خود می بالید که بخش اعظمی از تولیدات داخلی را تامین می‌کند، و صنایعی همچون هپکو و آونگان حرفی برای گفتن نه تنها در کشور که در سطح بین المللی دارند.

استانی که مزین به نام 7 هزار شهید است که در بخش پشتیبانی از جبهه‌ها نقش صنایع این استان بر کسی پوشیده نیست، تا جایی که بارها به خاطر همین موضوع مورد بمباران هواپیماهای رژیم بعث قرار گرفت. ولی این حملات ننتوانست ذره‌ای از اراده کارگران این صنایع کم کند و استوار در زیر بمباران‌ها به وظیفه خود عمل کردند.

صنایعی که زیر بمباران‌های دشمن قد خم نکرد اما این روزها حال خوشی ندارند، صنایعی که در برابر تحریم‌های ظالمانه نیز ایستاده بود سرانجام به خاطر سوء مدیریت‌ها بی‌رمق گویی نفس‌های آخر را می‌کشد.

22 شهریور ماه سال 1395 از سوی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در حکمی محمدرضا نعمت زاده به عنوان جانشین رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در استان های تهران و مرکزی تعیین شد.

این حکم برای سرعت بخشیدن به اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ، ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب (‌مدظله العالی) و عمل به تاکیدات رییس جمهور در تحقق برنامه های مرتبط با این سیاست ها در سال 95 صادر شده است.

سه روز بعد از ابلاغ این حکم محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در تاریخ 25 شهریور ماه 95 به استان مرکزی سفر کرد و اولین جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان را در کسوت جانشین رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان تشکیل داد.

استان مرکزی در حالی چشم انتظار حضور ماهانه وزیر صنعت در جلسات اقتصاد مقاومتی بود که واحدهای تولیدی استان از جمله هپکو، واگن پارس، آونگان، ماشین سازی و .. با مشکلات متعدد روبه رو بوده تا جایی که در پرداخت حقوق کارگران خود هم مانده‌اند.

در دولت یازدهم بود که فضای این استان بارها و بارها شاهد تجمعات کارگری در مقابل استانداری مرکزی بود و حتی بسیاری از واحدهای تولیدی‌اش با کمتر از نیمی از ظرفیت خود فعالیت داشتند. و این را سازمان صنعت و معدن استان تصدیق می کند چراکه در سال 94 این سازمان در طرح عارضه‌یابی که به منظور شناسایی مشکلات واحدهای تولیدی استان که از واحدهای تولیدی 10 نفر کارگر به بالا انجام شد، مشخص شد که 63 درصد از واحدهای صنعتی استان با کمتر از 40 درصد ظرفیت تولیدی خود فعال هستند.

همچنین 11 درصد واحدهای تولیدی استان تعطیل موقت و 23 درصد تعطیل دائم هستند.

همچنین 31 درصد واحدهای فعال استان نیز دارای ظرفیت کمتر از 20 درصد و 28 درصد واحدها با ظرفیت 20 تا 40 درصد فعالیت داشتند که به واقع 60 درصد واحدهای تولیدی استان زیر 40 درصد و 7.3 واحدهای تولیدی با ظرفیت بین 80 درصد تا صد در صد ظرفیت خود فعالیت ‌می‌کنند.

شرکت آذراب یکی از ده‌ها شرکت صنعتی است که در سال 1372 در استان مرکزی به ثبت رسید و از اول سال 73 در شهرستان اراک شروع به فعالیت نمود. سهام این شركت در سال 80 نیز به بورس راه یافت.

سال 95 با حضور وزیر صنعت به استان و بررسی بخشی از مشکلات صنعت استان به پایان رسید و در سال جاری اواخر اردیبهشت‌ماه(23 اردیبهشت) بار دیگر وزیر به استان سفر کرد و در این سفر مشکلات 6 کارخانه بزرگ استان یعنی آذرآب، هپکو، ماشین‌سازی، آونگان، کمباین و آلومینیوم‌سازی مورد بررسی قرار گرفت.

کارگران شرکت آذراب به امید رفع مشکلات این مجموعه و گره‌گشایی به دست وزیر دل بسته بودند ولی در نهایت با گذشت زمان و هیچ گونه تغییری در روند کار در 16 خردادماه در اعتراض به پرداخت معوقات خود دست به اعتراض زدند.

مسئولان استانی باز وعده پرداخت معوقات کارگران را دادند و این کارگران مجدد به محل کار خود بازگشتند.

ظفر افشون معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی از پرداخت بخشی از معوقات کارگران این شرکت در 22 خردادماه خبر داد. کارگرانی که دست کم 3 ماه دریافتی نداشتند. و تنها خواسته‌شان دریافت حقوقشان بود نهایت به بخشی از معوقات خود رسیدند.

سه روز گذشته بود که مجدد جمعی از کارگران شرکت صنایع آذرآب اراک به پرداخت نشدن حقوق و انجام نشدن تعهدات از سوی کارفرما اعتراض کردند.

چراکه امید داشتند همانگونه که رئیس صنعت، معدن و تجارت استان وعده داده بود پرداخت باقیمانده معوقات کارگران آذرآب اراک با نخستین دریافتی این شرکت تصفیه شود.

حاجی‌پور رئیس صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی در 29 خردادماه گفته بود بخشی از معوقات کارگری مجموعه آذرآب اراک پرداخت شده و در صحبت با معاون سیاسی امنیتی استاندار مرکزی قرارشد با نخستین دریافتی از پالایشگاه اصفهان یا قرارداد‌های دیگرشرکت معوقات باقیمانده کارگران هم پرداخت شود.

وی افزوده بود: شرکت آذرآب چند پروژه خوب داردو قراردادی هم به‌تازگی با پالایشگاه اصفهان بسته و قرار بر این است که از محل پیش‌پرداخت‌هایی که از این قرارداد‌ها حاصل می‌شود معوقات کارگران این مجموعه هم پرداخت شود.

رئیس صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با اشاره به توانمندی‌های این شرکت و ساخت انواع تجهیزات، بویلر‌ها، ظروف تحت فشار، رآکتور‌ها و مبدل‌های حرارتی افزود: شرکت آذرآب در حد شرکت‌های بین المللی است و قادر است تجهیزاتی را که قبل از این از خارج وارد می‌کردیم در داخل ساخته شود.

صنایع آذرآب جزء پیشروان ساخت تجهیزات پروژه‌های پتروشیمی، پالایشگاه‌های نفت و گاز و سازنده بخش‌های مختلف کارخانجات سیمان و نیروگاه‌های برق در کشور است و تاکنون برج‌ها، تجهیزات پتروشیمی و پالایشگاهی و نیروگاهی مختلف را برای صنایع و پتروشیمی‌های سراسر کشور و پروژه پارس جنوبی ساخته است.

شرکت آذرآب اراک از بزرگترین تولید کنندگان تجهیزات کارخانه سیمان، بویلر، مبدل‌های حراراتی، شیر‌های سرچاهی و انواع تجهیزات فولادی است.

البته تراژدی اعتراضات کارگری در این استان پایانی ندارد. در حال حاضر با تغییر سهامدار شرکت هپکو کارگران این شرکت به مدت دو هفته براساس مصوبه جلسه 15 تیرماه مسئولين استان، سهامدار و مديريت شركت و اعضاى شوراى اسلامى كار به تعطیلات اجباری تابستانی رفته‌اند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار