معاون شرکت آب منطقه‌ای: از یک هزار و ۱۴۹ حلقه چاه غیرمجاز در استان 70میلیون مترمکعب آب برداشت می شود که این امر خسارت جبران ناپذیری به منابع آبی وارد می کند.
کد خبر: ۸۸۸۸۹۵۲
|
۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۶
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای در جلسهشناسایی یک هزار و ۱۴۹ حلقه چاه غیرمجاز در استان شورای حفاظت از منابع آبی استان گفت: میزان حجم برداشت آب از این چاه های غیرمجاز حدود ۷۰ میلیون متر مکعب است.
فرهادی افزود: از این تعداد ۳۰۰ حلقه آن در بخش صنعت، ۱۵۷ حلقه در بخش آب و فاضلاب روستایی و شهری و بقیه مربوط به بخش کشاورزی است.
وی گفت: دشت های دهدشت با ۲۴۶ حلقه، تخت دراز با ۸۹، یاسوج با ۱۴۳، امامزاده جعفر با ۱۳۳ و لیشتر با ۵۳ حلقه بیشترین چاه های غیرمجاز را در استان به خود اختصاص دادند.
فرهادی با اشاره به اینکه تاکنون در سال های پیشین ۲۸۴ حلقه چاه غیرمجاز در نقاط مختلف استان با حکم قضایی مسدود شده است افزود: امسال تعهد داریم ۳۵۷ حلقه چاه غیرمجاز دیگر را در استان مسدود کنیم که برای انجام این کار به بیش از ۱۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
وی با بیان اینکه ۲ هزار و ۴۸۰ حلقه چاه مجاز در استان در بخش های مختلف وجود دارد گفت: از این تعداد چاه تاکنون ۴۸۰ حلقه آن به کنتور هوشمند مجهز شدند.
مدیرکل محیط زیست استان از ساخت ۲۲۰ مزرعه پرورش ماهی در حاشیه رودخانه‌ها و سرشاخه‌های آن‌ها خبر داد و گفت: از این تعداد ۱۵۷ مزرعه در حاشیه رودخانه بشار یاسوج و سرشاخه‌های آن است.
هاشمی وجود این تعداد مزارع پرورش ماهی در حاشیه رودخانه‌های استان را زنگ خطر و تهدید جدی برای محیط زیست استان برشمرد و از مسئولان دستگاه های متولی خواست تا از صدور مجوز و پروانه ساخت مزرعه پرورش ماهی در کنار رودخانه‌های استان خودداری کنند.
وی با انتقاد از برداشت بی رویه آب از سفره‌های زیرزمینی و برخورد دوگانه و بخشی نگری برخی دستگاه‌ها به منابع آبی استان افزود: با وجود آثار و هشدارهای لازم مبنی بر خشکسالی و کمبود منابع آبی شاهد بی تفاوتی برخی مسئولان و دستگاههای متولی هستیم.
هاشمی به ورود پسماند فاضلاب بیمارستان امام سجاد یاسوج به رودخانه بشار و وجود مزارع پرورش ماهی و شالیزارهای پائین دست این رودخانه و کم کاری مسئولان متولی اشاره کرد و گفت: ورود این پسماند خطری جدی هم برای سلامت شهروندان و هم برای محیط زیست است که همه دستگاههای اجرایی باید با برنامه ریزی و عزم جدی این معضل را حل کنند.
وی افزود: از امروز به بعد مجوز کوچکترین اقدام در حاشیه رودخانه بشار داده نمی‌شود و درصورت مشاهده با هماهنگی دستگاه قضایی استان با متخلفان برخورد می‌شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار هم با تاکید بر حفظ منابع آبی استان گفت: لازمه تحقق این مهم نیازمند عزم جهادی همه مسئولان و دستگاه های متولی و البته با مشارکت مردم است.
نیک اقبالی با اشاره به کمبود آب و خشکسالی‌های پیش رو مدیریت منابع و مصارف آبی را ضروری دانست و افزود:مرتفع نمودن مشکلات منابع آبی در جاهای حاد، رفع معارضات محلی بر اثر منابع آبی استان و نیز اولویت بندی و سهمیه بندی آب در بخش های مختلف باید در دستور کار مسئولان متولی قرار گیرد.
 
ارسال نظرات