بیماری های قلبی و عروقی با وجود پیشگیری ها و دستیابی به شیوه های نوین درمانی، از مهم ترین عوامل تهدید کننده سلامت جامعه و مرگ و میر بسیاری از افراد به شمار می رود.
کد خبر: ۸۸۸۸۶۸۶
|
۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۵
به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، در سال های اخیر و با تغییر شیوه های زندگی و ماشینی شدن، گرایش به رفتارهای اجتماعی، فرهنگی و حتی تغییر ذائقه و تغذیه به ویژه در مناطق شهری، سلامت و بهداشت مردم در سراشیبی مخاطره آفرینی قرار گرفته است.
آمار نگران کننده درصد بالای فوت ناشی از بیماری های قلبی و عروقی در شهرها و جامعه کنونی، زنگ خطر و هشدار جدی را برای مردم و نیز دستگاه های متولی فرهنگ سازی و نیز بخش سلامت به صدا درآورده است.
براساس آمار منتشر شده اداره ثبت و احوال و دانشکده علوم پزشکی مراغه در این شهرستان به عنوان یکی از شهرهای بزرگ آذربایجان شرقی، در سه ماهه نخست امسال بیماری های قلبی و عروقی با اختلاف فاحشی در صدر مهم ترین عوامل مرگ و میر قرار دارد.
در این آمار، بیماری های قلبی و عروقی با بیش از 34 درصد بیشترین علت فوتی ها بوده و بیماری های تنفسی با 10 درصد و بیماری های ناشی از سرطان با هشت درصد در رتبه های بعدی قرار گرفته است.
بر این اساس بیماری های قلبی عامل مرگ یک سوم مردم در مناطق مختلف شهری و روستائی بوده و از این رو با پدیده نگران کننده شیوع این امراض به دلیل عدم رعایت فرهنگ سلامتی در جامعه روبرو هستیم.
گرایش بیش از حد مردم به ویژه شهرنشین ها به مصرف غذاهای سریع(فست فودها)، آماده و استفاده از محصولات غیرارگانیک در قالب رفتارهای تغذیه ای ناسالم از مهم ترین عوامل رشد فزاینده شیوع بیماری های قلبی و عروقی در بین مردم بوده است.
کم تحرکی در محیط زندگی و کار با توجه به پیشرفت های تکنولوژیک و آسان سازی کار، تبدیل شیوه های کار از دستی به مکانیکی و خودکار و بهره گیری بی رویه از خودرو یا ناوگان عمومی برای تردد در محیط شهری، عواملی تاثیرگذار در روند ابتلا به بیماری های قلبی است.
عدم گرایش و رغبت به ورزش های همگانی از جمله پیاده روی های صبحگاهی و شامگاهی، ورزش های مفرحی چون کوهنوردی، شنا و نیز ورزش های تیمی و گروهی در بین گروه های مختلف سنی حتی در بین جوانان و میانسالان، زمینه ساز بروز مشکلات عدیده ای برای سلامت قلب در جامعه کنونی شده است.
با افزایش جمعیت و بروز مشکلات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، بیماری های روحی و روانی ناشی از این عوامل و مشکلات موجود در درون خانواده ها نیز به عوامل ایجاد کننده و تشدید کننده بیماری های قلبی و عروقی تبدیل شده که حاصل آن را در دوره میانسالی و کهنسالی در بین مبتلایان به این بیماری ها می توان به وفور مشاهده کرد.
معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مراغه با اشاره به نقش سبک زندگی در بروز این بیماری گفت: شیوه زندگی و تغذیه نامناسب از مهم ترین عوامل زمینه ساز در بروز این بیماری در سطح جامعه است.
احمد مجتهدی با بیان اینکه هم اکنون 30 درصد از دانش آموزان و 50 درصد از بانوان دارای اضافه وزن یا دچار عارضه چاقی هستند افزود: این افراد بیشتر در معرض ابتلا به انواع بیماری های قلبی و عروقی و نیز دیابت و سایر بیماری های غیرواگیردار هستند.
وی ادامه داد: مصرف شیرینی جات، شکر، قند، نمک و روغن ها به ویژه در غذاها و تنقلات، مهم ترین عوامل زمینه ساز در بروز بیماری های قلبی و عروقی به عنوان مهم ترین عامل مرگ و میر در جامعه است.
وی اضافه کرد: مصرف سیگار و دخانیات از جمله انواع قلیان ها نیز در بین جوانان و میانسالان علاوه بر افزایش میزان ابتلا به بیماری های تنفسی و سرطان ها، عامل اصلی بیماری های قلبی و عروقی است.
وی با اشاره به سیاست های وزارت بهداشت و درمان در پیشگیری از بیماری های غیرواگیر گفت: بر اساس راهبردهای اساسی در این زمینه، تغییر سبک زندگی، تغذیه و شیوه زندگی مناسب به عنوان مهم ترین عوامل پیشگیری کننده از عوامل بیماری زا مورد تاکید قرار گرفته است.
وی افزود: با توجه به کم تحرکی و افزایش پشت میزنشینی ها در جامعه، ایجاد تحرک بدنی، پیاده روی و ورزش های همگانی در پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری ها موثر است.
وی ادامه داد: بر اساس توصیه های پزشکی، پیاده روی و ورزش پرتحرک به مدت 30 تا 40 دقیقه در روز یا 150 دقیقه در هر هفته برای پیشگیری از بیماری های مختلف جسمی و روحی موثر خواهد بود.
وی اضافه کرد: انواع ورزش ها از جمله پیاده روی تند، دوچرخه سواری، کوهنوردی، شنا و یا ورزش های گروهی و تیمی بر اساس شرایط سنی و جسمی افراد مختلف باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به اجرای طرح غربالگری بیماری های غیرواگیر در مراکز بهداشتی گفت: بر اساس طرح تحول نظام سلامت، افراد بالای 30 سال می توانند با مراجعه به مراکز جامع سلامت از خدمات غربالگری از جمله فشارخون، میزان قند و چربی و ابتلا به بیماری های مختلف بهره مند شوند.
وی افزود: غربالگری های دوره ای در سنین میانسالی و کهنسالی می تواند در شناخت عوامل زمینه ساز بیماری های قلبی و عروقی به عنوان مهم ترین راه پیشگیری از بروز چنین بیماری هایی موثر باشد.
با وجود اطلاع رسانی ها و بهره گیری از ابزارهای تبلیغاتی و فرهنگی برای برون رفت از مشکلات موجود حوزه سلامت عمومی جامعه، بهبود این وضعیت و خروج از وضعیت بحرانی موجود، نیازمند عزم خانواده ها، مردم و ایجاد رویه های مناسب در سبک زندگی روزمره است.
نظارت دستگاه های متولی بهداشت و امنیت غذائی در کنار ترویج ورزش همگانی و عمومی توسط نهادهای فرهنگ ساز می تواند نقش موثرتری در کاهش عوامل زمینه ساز بروز بیماری های قلبی و عروقی به عنوان مهم ترین عامل مرگ و میر در جامعه داشته باشد.
ارسال نظرات