خبرهای داغ:

آغاز مرمت منار سلجوقی مجموعه تاریخی بسطام

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان شاهرود گفت: منار آجری 924 ساله مجموعه تاریخی بسطام پس از تحمل 40 سال هم زیستی با لوله های داربست، مرمت می‌شود.
کد خبر: ۸۸۸۸۶۶۳
|
۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، «حمیدرضا حسنی»  در گفت و گو با خبرنگاران افزود: در این مرحله از مرمت تخلیه بندها و بندکشی جدید همرنگ با منار(اُخرا)، تعویض آجرهای فرسوده و نصب آجرهای جدید،  اصلاح تزیینات آجری منحصر به فرد و  تثبیت منار انجام می شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر داربست‌ها به دلیل حفظ پایداری منار برداشته نمی‌شود، گفت: ساخت این منار به دوره سلجوقیان برمی‌گردد .

حسنی افزود: منار آجری مجموعه تاریخی بسطام در سمت شرق مسجد بايزيد و متصل به آن واقع شده که همزمان با ساخت مسجد توسط رضی الدين محمد عيسی ( هشتمين وارث و جانشين بايزيد) در دوره سلجوقیه ساخته شده است.

وی گفت: بر اساس کتيبه کوفی آجری منار، این منار در سال 514 هجری قمری ساخته شده و دارای 14.5 متر ارتفاع است.

حسنی با بیان اینکه تزئينات منار شامل چند بخش آجر کاری متفاوت است، افزود: تناسبی که بين اين بخش‌ها از نظر تزئينات و طول آنها در نظر گرفته اند نشانگر مهارت و ذوق هنرمندان سازنده آن است که در قسمت فوقانی منار نیز به وسيله چند رديف آجر چينی ظريف وهنرمندانه تاج منار را بوجود آورده اند.

حسنی گفت: پلکان‌های منار به صورت مارپيچ در ميان آن قرار گرفته و به وسيله سوراخ‌هايی که در بدنه منار تعبيه شده نور داخل آن را تامين می‌کنند .

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهرود افزود: قسمت فوقانی منار حرکت و جنبش محسوسی دارد و در زيرنويس يکی از عکسهای قديمی نوشته شده است:«آدم که بالای منار می رود و به قوت تکان می دهد منار حرکت می کند.»

ارسال نظرات
پر بیننده ها