خبرگزاری بسیج: رئیس اداره بهزیستی شهرستان ری، در نشست خبری با اصحاب رسانه، از افزایش زنان سرپرست خانوار خبر داد و گفت: متاسفانه شاهد گسترش و توسعه آسیب های اجتماعی و روند صعودی آمار زنان سرپرست خانوار بویژه متاثر از اعتیاد در جامعه هستیم.
کد خبر: ۸۸۸۸۳۰۷
|
۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۱

 به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزاری بسیج؛ سید محمد رحیم فاضلی نژاد، عوامل مختلف مانند فقر، بیکاری، توزیع نامناسب درآمد، حاشیه نشینی، نرخ بالای حوادث، پایین بودن مهارت های حرفه ای در جامعه را از عمده ترین عوامل توسعه و گسترش آسیب‌های اجتماعی در سطح جامعه برشمرد و افزود: با افزایش آسیب های اجتماعی، سلامت و امنیت اجتماعی به عنوان ارکان توسعه در معرض تهدید قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه افراد آسیب دیده به دو دسته تقسیم می شوند، گفت: آسیب دیدگان جسمی و ذهنی(معلولان) و آسیب دیدگان اجتماعی مانند زنان سرپرست خانوار، دختران فراری، همسرآزاری و سالمند آزاری از جمله آسیب هایی است که سازمان بهزیستی با اجرای طرح‌ها و برنامه‌های متعدد، به این افراد خدمات متناسب ارائه می‌ کند.

وی با اشاره به اعتیاد به عنوان یک بیماری مهلک و ویرانگر نظام خانواده، از وجود 4 میلیون معتاد و روند صعودی افزایش زنان سرپرست خانوار خبر داد و خاطرنشان کرد: براساس آمار های رسمی، بالغ بر۳ میلیون زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارد. وی ادامه داد: وجود یک معتاد در نظام خانواده هر نوع آسیب اجتماعی دیگر را تولید می‌کند و به دنبال آن همه افراد جامعه در معرض خطر قرار می‌گیرند.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان ری با بیان این‌که بین ۳0 تا ۴۰درصد جمعیت کشور در معرض خط فقر مطلق قرار دارند، گفت: انواع آسیب های اجتماعی به هم وابسته است  رشد فقر نیز به عنوان یکی از آسیب های اجتماعی می تواند آسیب‌های دیگری از جمله طلاق را به دنبال داشته باشد و رشد 100درصدی در مقوله طلاق نگران کننده است.

 فاضلی نژاد با اشاره به اینکه بیشترین علت مرگ و میر بعد از حوادث و تصادفات جاده ای اعتیاد بوده است، تصریح کرد: براساس تحقیقات انجام شده 55 درصد اختلافات خانوادگی منجر به طلاق، 65 درصد زندانیان، 35 درصد قتل های صورت گرفته،65 درصد همسر آزاری و کودک آزاری و 95 درصد گروگانگیری ها در کشور متاثر از اعتیاد بوده است و بالغ بر 15 در صد درآمد ملی حاصل از نفت در حوزه اعتیاد هزینه می شود.

 سلامت اجتماعی به عنوان رکن اصلی توسعه برای ما مهم است. سلامت اجتماعی ارتباط مستقیم با سلامت منابع انسانی دارد. اما 75 درصد جمعیت ما زیر 40 سال است که متاسفانه بیشترین آمار اعتیاد هم در این رده سنی مشهود است.

پارسال 15هزار بیمار معتاد در مراکز ترک اعتیاد شهرری پذیرش کردیم که بین 21 روز تا 3 ماه تحت درمان قرار گرفته اند. به معتادان پر خطر و مبتلا به اچ آی وی نیز خدمات ویژه ارائه کرده ایم.

فاضلی نژاد درخصوص خدمات اداره بهزیستی شهرستان ری تصریح کرد: ۸هزار معلول جسمی و حرکتی، 4500 معلول ذهنی، 2500 ناشنوا، 1400 نابینا و کم بینا، یک هزار بیمار اعصاب و روان و بیش از 614 معلول مجهول الهویه بر اساس رای قضایی تحت پوشش بهزیستی شهرستان ری هستند که رسالت نگهداری آنها به ما سپرده شده است و همگی آنها از ما انتظار ایجاد فرصت برابر در بحث تحصیل، زندگی، اشتغال و ازدواج را دارند.

وی در ادامه گفت: ۴هزار مددجو در مراکز شبانه‌روزی بهزیستی نگهداری می‌شوند   همچنین برای توانمندسازی معلولان ضایعه نخاعی که نیازهای خاص دارند، آموزش افراد خانواده، مناسب سازی و ویزیت آنان توسط تیم تخصصی در منزل صورت می گیرد.

فاضلی نژاد گفت: سازمان بهزیستی با هماهنگی حوزه قضایی برای کاهش میزان طلاق، خدمات مشاوره ای تخصصی و مددکاری به زوج هایی که برای طلاق مراجعه می کنند ارائه می کند که در این زمینه تمام پرونده‌های طلاق قبل از هرگونه اقدام برای مشاوره و بررسی به بهزیستی ارجاع داده می شود و با کمک تیم های تخصصی زمینه سازش آنها را فراهم می کنیم که در این راستا سال گذشته از 2240 پرونده، 300 مورد را به صلح و سازش رساندیم.

وی اذعان کرد: سرانه سلامت اجتماعی در کشور قابل توجه است اما پراکندگی در مراکز و منابع متعدد تصمیم گیری و تصمیم سازی و مدیریت سلامت اجتماعی منجر به پایین آمدن سطح اثر بخشی فعالیت ها شده است و این پراکندگی باعث می شود در اجرای برنامه های تامین نظام سلامت اجتماعی وضعیت خوبی را شاهد نباشیم.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار داشت: همکاران من در سازمان بهزیستی بالغ بر 159 فعالیت و خدمات و در حوزه های مختلف ارائه می کنند که وسعت و توسعه این خدمات از تقاضای زیاد برای دریافت خدمات حکایت می کند در حالی که ما مشکلات زیادی در حوزه محدودیت منابع انسانی و اعتبارات داریم که بخشی از اینها از سوی خیرین و مشارکت های مردمی تامین می شود.  فاضلی نژاد گفت: 470 پرسنل در بخش دولتی و 2500 نفر همکار در بخش خصوصی بهزیستی شهرری فعالیت می کنند که متناسب با سیاست های دولت مبنی بر برونسپاری خدمات به عنوان یک استراتژی، توفیقات خوبی در این زمینه داشته ایم و توانسته ایم 90 درصد فعالیتها را به بخش خصوصی واگذار کنیم و بخش نظارت را تقویت کنیم.

فاضلی نژاد، بیشترین نوع معلولیت ها را جسمی حرکتی دانست و گفت: 8000 معلول جسمی حرکتی در شهرری داریم که همه یک انتظار از ما دارند و آن هم ایجاد فرصت برابر در تحصیل، آموزش، زندگی، اشتغال و ازدواج است.

وی به بخشی از خدمات بهزیستی به جامعه هدف اشاره کرد و گفت: سال گذشته 6000 نفر از خدمات مرکز مشاوره ای ما برخوردار شدند همچنین برای پیشگیری از تنبلی چشم از تعداد قابل توجهی از کودکان معاینه چشم انجام شد و طرح غربالگری نوزادان نیز در سطح شهرستان اجرا شد. 180 کودک کار نیز در مراکز نگهداری شبانه روزی پذیرش شده اند.

حمایت از خانواده های چند قلو، بیمه زنان سرپرست خانوار، بیمه خویش فرمایی، جبران عدم کارایی، حمایت از کارفرمایان و تامین مسکن معلولان بویژه خانوارهای دو معلول به بالا، نگهداری کودکان بی سرپرست و بد سرپرست 7 تا 18 سال نیز بخشی از خدمات بهزیستی به جامعه هدف بوده است.   

فاضلی نژاد، فرزند خواندگی را یکی از مقولات شبه خانواده دانست و گفت: با همکاری دستگاه های مختلف ذیربط این فرزندان به خانواده های بی فرزند و متقاضی فرزند سپرده می شود و نظر به اهمیت موضوع، 170 نفر470 از پرسنل ما مستقیم با دفتر شبه خانواده در خدمت کودکان بی سرپرست هستند.

 وی در پایان از مردم نیک اندیش و خیرین خواست به منظور کمک به ارتقاء سطح رفاه مددجویان بهزیستی و کاهش آسیب های اجتماعی کمک های نقدی خود را به شماره  شماره حساب بانک ملی شعبه امور مالیاتی شهرری به شماره  2173451376008 امور مشارکت های مردمی یا شماره کارت 6037991899881548 واریز کنند.

آقای دکتر خادم، معاون مشارکت های بهزستی شهرستان ری نیز گفت: سال گذشته  یک میلیارد و 200 میلیون تومان کمک های نقدی و غیر نقدی شامل شیرخشک، لباس، لوازم بهداشتی، مواد غذایی و دارویی از سوی خیرین و مردم نیکو کار دریافت کرده ایم.

 

ارسال نظرات