کد خبر: ۸۸۸۸۰۸۷
|
۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۵
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مدیرکل کمیته امداد استان زنجان با اشاره به اینکه جمع‌آوری زکات از شئونات حاکم جامعه اسلامی است، گفت: بر اساس قانون زکات مصوب مجلس و اذن ولی‌فقیه وظیفه جمع‌آوری و هزینه کرد زکات در کشور بر عهده دبیرخانه شورای زکات مستقر در کمیته امداد گذاشته‌شده است.

هدایت صفری زکات را یکی از مهم‌ترین طرح‌هایی اجرایی کمیته امداد در طول سال برشمرد و افزود: طرح‌های اجرایی کمیته امداد ریشه در اصول و باورهای دینی مسلمانان داشته و در تأمین منابع مالی موردنیاز برای خدمت‌رسانی اثربخش به جامعه هدف نقش بالایی ایفا می‌کند.

وی اظهار داشت: فعالیت کمیته امداد در حوزه جمع‌آوری زکات ضمن احیای یکی از واجبات الهی در حوزه تأمین اقتصاد جامعه اسلامی موجب می‌شود منابع در مسیر خدمت‌رسانی هدفمند به نیازمندان جاری شود.

مدیرکل کمیته امداد استان زنجان در ادامه از جمع‌آوری هفت میلیارد و 599میلیون ریال زکات در سه‌ماهه اول سال جاری در استان خبر داد و تصریح کرد: این مبلغ در قالب زکات واجب و مستحبی در سطح استان جمع‌آوری‌شده است .

وی بابیان اینکه میزان زکات جمع‌آوری‌شده در سه‌ماهه اول سال گذشته یک میلیارد و 748 میلیون ریال بوده است ، اظهار کرد : بر اساس ارزیابی انجام‌شده میزان زکات جمع‌آوری‌شده در استان در سه‌ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 335درصد افزایش داشته است .

مدیرکل کمیته امداد استان زنجان در خصوص هزینه کرد زکات جمع‌آوری‌شده در استان در سه‌ماهه اول سال جاری ، افزود : از مجموع زکات جمع‌آوری‌شده طی سه‌ماهه اول سال جاری چهار میلیارد و 988میلیون ریال برای خانواده‌های تحت حمایت کمیته امداد و سایر نیازمندان و دو میلیارد و612 میلیون ریال برای احداث ، مرمت و بهسازی پروژه‌های عام‌المنفعه در روستاها هزینه شده است.

صفری با اشاره به اینکه بر اساس الزامات باید 60 درصد از مجموع زکات جمع‌آوری‌شده برای محرومین هزینه شود ، ادامه داد : اولویت هزینه کرد زکات بر اساس احکام فقهی موجود در این بخش با فقرا و نیازمندان است که با توجه به ابلاغ دبیرخانه شورای مرکزی زکات کشور از مجموع زکات جمع‌آوری‌شده در روستاها بر اساس نظر مؤدیان زکات می‌تواند 40 درصد در پروژه‌های عام‌المنفعه هزینه شود.

وی بابیان اینکه میزان بهره‌مندی نیازمندان از مجموع زکات جمع‌آوری‌شده در سه‌ماهه اول سال جاری در استان66 درصد بوده است ، افزود : در تلاش هستیم با گفتمان سازی مناسب سهم فقرا و نیازمندان از زکات احیاء شده و افزایش یابد.

مدیرکل کمیته امداد استان زنجان تعداد روستاهای پرداخت‌کننده زکات در سه‌ماهه اول سال جاری را 81 روستاها اعلام کرد و تأکید کرد : بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده وجوهات جمع‌آوری‌شده زکات در هر منطقه برای نیازمندان و پروژه‌های عام‌المنفعه همان محل هزینه می‌شود.

وی به فصل برداشت گندم در استان نیز اشاره و تصریح کرد : بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده جمع‌آوری زکات در کلیه روستاها در حال انجام بوده و امیدواریم با مشارکت کشاورزان به‌ویژه گندم کاران استان منابع قابل‌توجهی از این محل برای خدمت‌رسانی به نیازمندان فراهم شود .

صفری ادامه داد: برنامه پیش‌بینی‌شده استان جمع‌آوری 94 میلیارد ریال زکات در سال 96 است که با همکاری اعضای شورای زکات و همراهی و مشارکت خیران در قالب زکات واجب و مستحبی زمینه تحقق این مبلغ در سال جاری فراهم شود .

ارسال نظرات