مطالعات جدید دانشمندان بلژیکی نشان داده است مواد شیمیایی به نام فتالات که برای نرم کردن پلاستیک‌ها استفاده می‌شود، در پنیرها نیز به وفور یافت می‌شود؛ این ترکیب شیمیایی از بسته بندی محصولات به مواد غذایی (انواع پنیر) نفوذ می‌کند.
کد خبر: ۸۸۸۸۰۱۲
|
۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۴

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، مطالعات جدید دانشمندان بلژیکی نشان داده است مواد شیمیایی به نام فتالات که برای نرم کردن پلاستیکها استفاده می‌شود، در پنیرها نیز به وفور یافت می‌شود.

اگر پنیر را بصورت پودر شده و یا در وعده‌های غذایی خود استفاده می‌کنید، بدانید که احتمالا شما ماده شیمیایی فتالات را نیز می‌خورید، طبق آزمایش اخیر، مواد شیمیایی سمی به سادگی به غذا سرایت می‌کند.

ماده شیمیایی فتالات به طور گسترده‌ای در مواد پلاستیکی، لاستیکها، پوشش‌های پلاستیکی، چسب، مهر و موم، جوهر چاپ و در عطرها استفاده می‌شود.

ترکیبات شیمیایی در انسان، باعث ایجاد طیف وسیعی از سمیتها می‌شوند، این ترکیبات در مواد پلاستیکی مانند لوله‌های پلاستیکی موجود است اما برای پردازش پنیر استفاده شده و دوباره در بسته بندی محصولات نیز به کار می‌رود.

همچنین این ماده شیمیایی می‌تواند در حین پردازش، بسته بندی و آماده سازی به محصولات غذایی سرایت کند.

انواع فتالات می‌تواند در ایجاد اوتیسم، آسم دوران کودکی، بیماری قلبی، دیابت نوع 2، چاقی، نقایص مادرزادی، پایین آوردن سطوح هورمون‌های جنسی مردانه به ویژه تستوسترون و بسیاری از بیماری‌های مزمن دیگر موثر واقع ‌شود.

خلاصه‌ای از یافته‌های عمده نتایج یک آزمایش اخیر در بلژیک به شرح زیر است:

- فتالات تقریبا در هر محصول پنیری مورد آزمایش قرار گرفته (29 از 30 نوع) یافت شده و 10 نوع مختلف فتالات شناسایی شد که حداقل شش نوع آن در یک محصول وجود داشت.

- سطح متوسط فتالات در ماکارونی و پنیر پودر شده، بیش از چهار برابر میزان این ماده شیمیایی در پنیرهای سفت و سایر پنیرهای طبیعی  است.

- ترکیب شیمیایی DEHP، یک نوع فتالات است که به طور گسترده‌تری نسبت به سایر مواد محدود شده، اما به مقدار بسیار زیاد و در غلظت بالاتری نسبت به سایر انواع فتالات، در میان تمام محصولات پنیری آزمایش شده وجود داشت.

ارسال نظرات