شریفی یزدی گفت: اولین مسئله در این رابطه آگاهی بخشی به خانواده ها است با توجه به شرم و حیایی که در خانواده های ایرانی هست در مورد این موضوعات کمتر صحبت می شود.
کد خبر: ۸۸۸۷۹۵۷
|
۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰

دکتر علیرضا شریفی یزدی جامعه شناس و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج در رابطه با ابعاد روانشناختی حادثه قتل آتنا اصلانی و نقش رسانه ها در جلوگیری از اینگونه حوادث اظهار داشت: اتفاقی که برای آتنا افتاد اتفاقی بود که ما کم و بیش در سطح کشور شاهد آن هستیم اما به دلیل اینکه منجرشدن آن به قتل گستره خبری آن بیشتر شد وگرنه آمار آزار جنسی به کودکان اصلاً مناسب نیست.

وی با بیان این مطلب افزود: آسیب شناسی این موضوع ابعاد مختلفی دارد. اولین مسئله در این رابطه آگاهی بخشی به خانواده ها است با توجه به شرم و حیایی که در خانواده های ایرانی هست در مورد این موضوعات کمتر صحبت می شود اما باید گفت که تربیت جنسی با آموزش جنسی دو موضوع متفاوت هستند و تفکیک این دو از هم لازم است.

این جامعه شناس خاطر نشان کرد: تفکیک تربیت جنسی از آموزش جنسی قبل از هر جای دیگر باید در نظام آموزش و پرورش ما اتفاق بیفتد یعنی یکی از پایه های اصلی آگاهی بخشی به خانواده ها و فرزندان، نظام آموزش و پرروش است که متاسفانه میتوانیم بگوییم تقریبا هیچ برنامه ای برای آن ندارد و این واژه اغراق آمیز هم نیست زیرا اگر به فعالیت های آموزش و پرروش در حوزه پرورشی و محتوای کتاب درسی نگاه کنیم می توانیم بگویم آموزش و پرورش در این زمینه ساکت است.

دکتر شریفی یزدی گفت: درحالیکه آموزش و پرورش می تواند برای آموزش خانواده ها برنامه داشته باشد و از طریق جلسات انجمن اولیا و مربیان آنها را با این مسائل مهم که مغفول مانده و ما چند سال است که فریاد می زنیم و فعالیت می کنیم آشنا سازد.

این استاد دانشگاه با اشاره به نقش رسانه ها در این رابطه اظهار کرد: رسانه های خارجی و یا فارسی زبان برون مرزی در جهت گسترش فرهنگ آموزش جنسی که یک امر کاملاً غربی است و با معیارهای ما همخوانی ندارد عمل می کنند و رسانه های داخلی ما هم کار چندانی در این زمینه انجام ندادند.

این جامعه شناس بیان داشت: سیاستگزاران و کارگزاران فرهنگی و اجتماعی باید در این رابطه برنامه ریزی کنند تا شاهد رخدادهایی از این دست نباشیم. جریانی که برای آتنا اتفاق افتاد روزانه در گوشه گوشه کشور اتفاق می افتد و منجر به قتل نمی شود همه ما دانشگاهیان و مسئولان در این زمینه مسئول هستیم چراکه در این رابطه به صورت جدی کار نکردیم.


ارسال نظرات