خبرهای داغ:
مدیریت بزرگترین دانشگاه حضوری جهان که دست‌اندرکاران صنعت آموزش، بزرگترین چالش پیش روی آن را «چالش اقتصادی» می‌دانند، در دهه سوم فعالیت این دانشگاه به چهره‌ای ملی و اقتصادی سپرده شد.
کد خبر: ۸۸۸۷۸۰۶
|
۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۶

به گزارش «بسیج زنان کشور»؛یادداشت "سکاندار جدید دانشگاه آزاد با چند دولت کار کرد؟" که به قلم نیما شایان در همشهری آنلاین منتشر شده را در ذیل می‌خوانید:

«فرهاد رهبر» یکی از نمونه‌های مدیران جوان جمهوری اسلامی است. رهبر از 20 سالگی به مدت یک دهه در حوزه کارشناسی وارد شده و یک دوره پنج ساله در زمان ریاست جهوری آیت‌الله خامنه‌ای که به عنوان کارشناس اقتصادی نخست‌وزیری فعال بوده را می‌توان مهمترین مقطع از این دوران برشمرد.

اولین تجربه مدیریتی او با ماندگاری پنج ساله در آن، مربوط به مدیرکلی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در دوران آیت‌الله هاشمی است. رهبر در پایان اولین مسئولیت جدی مدیریتی، به کسوت عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران درمی‌آید.

همزمان با وزارت حجت‌الاسلام یونسی در دولت هفتم، با مأموریت تأسیس معاونت اقتصادی وزارت اطلاعات و با هدف شناسایی فساد سیستمی و برخورد با عوامل آن به وزارت اطلاعات می‌رود. او چهار سال در این جایگاه ماندگار می‌شود و همین دوران را می‌توان دوره برجسته شدن چهره ملی و فراجناحی رهبر دانست و مقابله با غارتگران بیت‌المال را نقطه قوتی در کارنامه‌اش. 

چرخ سیاست ایرانی می‌چرخد و احمدی‌نژاد را به ریاست جمهوری می‌رساند. رهبر یک سال اول را در کسوت رئیس سازمان مدیریت قرار می‌گیرد اما نه فرهاد رهبر در کنار احمدی‌نژاد دوام می‌آورد و نه سازمان تحت امرش. به طنز هم که شده در آن مقطع گفته می‌شد، احمدی‌نژاد برای رهایی از رهبر، سازمان مدیریت را منحل کرد! اما هر چه که از این طنز می‌گذشت، واقعیت بیشتر مشخص می‌شد.

رهبر پس از انحلال سازمان مدیریت، به دفتر کار خود در دانشکده اقتصاد بازگشت. اما چندی بعد وزیر علوم وقت، مسئولیت دانشگاه تهران را به او سپرد. آغاز مسئولیتش در دانشگاه تهران همراه شد با واکاوی و بازخوانی سابقه او در وزارت اطلاعات. اولین نکته‌ای که منتقدین فرهاد رهبر پی گرفتند، داستان «گیت»ها در ورودی‌های دانشگاه بود اما رهبر این برنامه را برای ارتقای امنیت و آرامش دانشجویان می‌دانست؛ کما اینکه سال‌ها پس از کنار رفتن او از ریاست دانشگاه، همچنان همان زیرساخت‌ها باقی است.

به هر ترتیب ماه‌های آغازین ریاست فرهاد رهبر در دانشگاه تهران که مقارن با انتخابات مجلس هشتم شده بود، فرصتی بود تا او در عمل نشان دهد که برای بگیر و ببند نیامده است. از غلامحسین کرباسچی، اسحاق جهانگیری، حسین مرعشی، بهزاد نبوی، محسن آرمین، رسول منتجب‌نیا و مرتضی حاجی تا چهره‌های اصولگرا در قالب برنامه‌های مناظره یا سخنرانی به دانشگاه تهران آمدند.

سوژه امنیتی بودن رئیس دانشگاه تهران بالاخره فروکش کرد اما چالش‌های رهبر و احمدی‌نژاد رو به اوج بود که جدی‌ترین آن مقاومت در برابر لیست‌های محرمانه‌ای بود که برای جذب در هیئت علمی به دفتر رئیس دانشگاه می‌آمد. سرانجام دستور کتبی احمدی‌نژاد برای برکناری فرهاد رهبر صادر شد اما توانش کفاف نداد.

عمر مدیریتی شش ساله فرهاد رهبر در سمت ریاست دانشگاه تهران، او را رکورددار ثبات مدیریتی در دانشگاه تهران کرد. همزمان با روی کار آمدن دولت یازدهم، تعداد قابل توجهی از تیم مدیریتی رهبر در دانشگاه، در سطح وزیر و معاون وزیر به دولت دکتر روحانی راه پیدا کردند. شخص وی نیز به عنوان نایب رئیس شورای امور مالیاتی کشور به کمک دولت آمد.

همزمان با انتصاب حجت‌الاسلام رئیسی به تولیت آستان قدس رضوی نیز انتخاب رهبر برای ساماندهی امور اقتصادی این آستان، حرکتی بود که عملگرایی فرهاد رهبر را از یک سو، و علاقمندی او جهت کمک به نهادهایی که رهبر انقلاب نسبت به آنها توجه ویژه‌ای دارند را بیش از پیش روشن می‌کرد.

روحیه همراهی و همکاری فرهاد رهبر با تفکرات و شخصیت‌های مختلف در چارچوب نظام و حضور در سطوح عالی مدیریتی، سابقه قابل توجه مدیریتی در دانشگاه تهران، شناخت نسبت به گره‌ها و چاله‌ها در حوزه اقتصادی و از همه مهمتر طی کردن پلکانی مراتب کارشناسی و مدیریتی، از او چهره‌ای ساخت که هیئت امنای دانشگاه آزاد را بر آن داشت تا او را به عنوان رئیس جدید دانشگاه آزاد اسلامی به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی کنند. اکنون؛ فرهاد رهبر در پنجاه و هشت سالگی؛ او را روانتر بشناسیم.

ارسال نظرات