چند سالی است که ماهی وارداتی با نام تیلا پیا، میهمان سفره های ایرانی شده است. ماهی که در چین تولید شده و به صورت فیله شده به بازار داخلی عرضه می شود.
کد خبر: ۸۸۸۷۵۷۷
|
۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۱۳

 

گروه اقتصادی خبرگزاری بسیج: سفره ایرانی هم چندی است مانند پوشاک و خدمات و...، آغشته به محصولات بی کیفیت خارجی و عمدتا چینی شده است. چند سالی است که ماهی وارداتی با نام تیلا پیا، میهمان سفره های ایرانی شده است. ماهی که در چین تولید شده و به صورت فیله شده به بازار عرضه می شود. این ماهی به علت تغذیه از پساب کارخانه ها و واحدهای صنعتی و نیز خوی وحشی خود ،‌از مضرات متعددی برخوردار است . علاوه بر این واردات بی رویه و پرحجم این محصول ناسالم، برخلاف سیاست های اقتصاد مقاومتی و موجب ضررو زیان تولید کنندگان داخلی بوده و ضربه های جبران ناپذیری به تولید و تولید کننده داخلی وارد آورده و باعث شده که بسیاری از آنان با مشکلات عدیده ای مواجه شوند. «بسیج» در صدد است تا از این پس در گزارش های گوناگون، این مهم را پیگیری نماید.
 
در گزارش پیشین به نحوه فرآوری ماهی تیلاپیا و تزریق گاز منوکسید کربن پرداختیم همچنین عدم نظارت و کنترل دقیق سازمان دامپزشکی و نیز وزارت جهاد سازنندگی در تأیید بهداشتی این ماهی وارداتی مشهود بود. همچنین سازمان دامپزشکی با دادن مجوز به وارد کنندگان بدون هیچ نظارت دیگری از آنها تعهد می گیرد تا ماهی تیلاژیا واردکنند.لذا در این شماره به دیگر ابعاد و اثرات منفی تولید ماهی تیلاپیا می پردازیم.
 
گزارش بسیج حاکی است کشور ایران بزرگترین منابع صیادی و آبزی پروری را دارد که قزل آلا یک نمونه آن است که با توجه به واردات بی رویه فیله ماهی تیلاپیا دچار مشکل شده است که نیمی از تولیدکنندگان به دلیل نبود بازار دست از کار کشیده اند چون که قادر به رقابت با این محصولات بی کیفیت چینی نیستند. چینی ها این ماهی را از دریاچه های بزرگ پرورش ماهی به حوضچه های کوچک تر هدایت می کنند.سپس از درون این حوضچه ها ماهی صید و فیله می شود.اگر بخواهند فرآوری CO بر روی آنها انجام شود از همان حوضچه به حوضچه گاز مونواکسید کربن هدایت می شود.
 
* تائیدیه اتحادیه اروپا که با پول قابل خریدن است
 
این گزارش حاکی است ماهی پس از صید به خط تولید انتقال یافته و سر و دم آن توسط دستگاه جدا می شود و به صورت فیله شده و بدون استخوان بسته بندی و به ایران وارد می شود. گزارش های دریافتی حکایت از آن دارد که مقامات مسئول در کشورمان از نظر بهداشتی اعلام کردند که اگر اتحادیه اروپا کارخانه تولید ماهی چینی را تأیید کرده باشد مشکلی نیست این درحالی است که در کشور چین حتی تعویض روغنی ها هم نشان تأیید اتحادیه اروپایی دارند چنانچه به راحتی و با پول این تأییده اخذ می شود و داشتن این نشان، دلیلی بر صحت بهداشتی و کیفی محصولات نیست. 
 
* بررسی حلیت یا عدم حلیت ماهی 
 
این گزارش حاکی است با فرض اینکه ماهی تیلاپیا از کارخانه های درجه بالای چین خریداری شده باشد، حلال و یا حرام بودن گوشت این ماهی مشکل دیگر قابل بررسی در آن است. در ابتدا برای حل این مشکل دستگاههای ایرانی اعلام کردند اگر کسی می خواهد فیله ماهی وارد کند باید چند سانت از انتهای دم ماهی را باقی بگذارد تا مشخص شود که این نوع ماهی حلال گوشت و یا حرام گوشت است اما پس از مدتی وارد کنندگان مشاهده کردند که به علت ظاهر بد ماهی، مشتریان رغبتی به خرید آن ندارند لذا مقرر شد تا یک روحانی از نزدیک روند صید ماهی را ببیند و مطمئن شود که ماهی حلال گوشت و یا حرام گوشت است.
 
فرآوری مشکوک ماهی وحشی تیلاپیا/نابودی تولید داخل با واردات ماهی تیلاپیا از چین
 
براین اساس پروسه نظارت شرعی نیز بدین شرح طی می شود که هر سفارشی که انجام می شود با پرداخت شخصی وارد کننده، ناظر شرعی به چین اعزام شده و روند حلیت را اعلام می کند. این روحانی از طرف حوزه نمایندگی ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی مشخص می شود . گو آنکه در این پروسه نیز مشکلات مختلفی پدیدار می شود. چنانچه رقابتی میان روحانیون اعزامی پدید آمده و برای رفع این مشکل به صورت رندوم از سراسر کشور اعزام صورت می گیرد.
 
گزارش خبرگزاری بسیج حاکی است که هزینه نزدیک به 20 میلیونی اعزام ناظر شرعی بر سر حوضچه ها البته مورد انتقاد وارد کنندگان ماهی نیز بوده اما انان اعلام می کردند که بالطبع این هزینه را از مصرف کننده اخذ کرده و بار را گران تر به دست مشتری می رسانند. ضمن انکه عدم تخصص مسئولان ناظر شرعی در امور صیادی از دیگر مشکلات این موضوع است.
 
فرآوری مشکوک ماهی وحشی تیلاپیا/نابودی تولید داخل با واردات ماهی تیلاپیا از چین
 
* ترد شدن گوشت ماهی تیلا پیا با تزریق گاز co
گزارش خبرگزاری بسیج حکایت از آن دارد که این مطلب مشخص است که تزریق گاز سمی co ، موجب ترد شدن کالا و محصول می شود. همچنین چینی ها علاوه بر تزریق این گاز، به این ماهی ها مواد شیمیایی می زنند که شکل فیله ای و استیکی ماهی در بسته بندی تا مقصد تغییر نمی کند. علاوه بر این گرچه برخی معتقدند که ماهی تیلا پیا از ا/ب های آلوده تغذیه کرده و با خوی تهاجمی خود امکان رشد سایر ماهی ها را از محیط زیست طبیعی سلب می کند ، به هر حال باید بررسی جامعی در کشور صورت گیرد تا سلامت مردم دستخوش سود دلالان و وبرخی واردکنندگان این حوزه نشود.
 خبرگزاری بسیج متعهد است تا از این پس این موضوع را از زوایای دیگری بشکافد.

 

ارسال نظرات