رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: وزرای آینده باید شجاعت داشته باشند که وقتی مشکلات را می‌بینند به سمت آن بروند نه اینکه فقط در جلسات درد دل کنند.
کد خبر: ۸۸۸۷۵۵۱
|
۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز طی سخنانی در هشتمین کنفرانس بین‌المللی بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد که در سالن همایش‌های دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، اظهار داشت: موضوع این کنفرانس بسیار مهم و مورد اهتمام همه بوده و در قانون برنامه ششم توسعه نیز بر آن تأکید شده است.

وی افزود: در این میان، ساز و کارها و تحولاتی در کشور نیاز داریم که کار ساده‌ای نیست اما مهم به نظر می‌رسد.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: در مفهوم عدالت هیچ واژه و جمله‌ای جز اینکه هر چیزی جای خودش قرار می‌گیرد، نیافتم؛ دولت نباید دولت حداکثری باشد و باید بگذاریم مردم انتخاب کنند، انتخابی آزاد و همچنین علم و تحصیلی آزاد، بنابراین سیستم‌های دیوانی نباید جایگزین آن شوند.

لاریجانی همچنین یادآور شد: سازمان برنامه و بودجه هر سال برای رتق و فتق، به ما لایحه بودجه را ارائه می‌دهد اما حادثه‌ای در کیفیت کار رخ نمی‌دهد.

وی اضافه کرد: اگر ما گفتیم دولت باید چابک شود به خاطر این است که روال قبلی ادامه پیدا نکند، اما با تکرار روند گذشته اتفاق خاصی نخواهد افتاد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما بدون اصلاح برخی نظامات آموزشی نمی‌توانیم رشد و توفیقی در توسعه داشته باشیم، تصریح کرد: وزرای آینده باید شجاعت داشته باشند که وقتی مشکلات را می‌بینند به سمت آن بروند نه اینکه فقط در جلسات درد دل کنند.

وی ادامه داد: رجال ملی کسانی هستند که وقتی با مشکلات مواجه می‌شوند بگویند ما 3-2 مورد از این مشکلات را حل می‌کنیم، بنابراین به تأخیر انداختن مشکلات روزمرگی خواهد بود.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر ساز و کارهایی در حوزه بودجه‌‌ریزی بر مبنای عملکرد در کشور، عنوان کرد: نگاه کلی به وضعیت کشور عزم همه را به سمت این کار سوق می‌دهد.

وی ادامه داد: برای بودجه جاری کشور سهم قابل توجهی از نفت استفاده می‌شود که این درست نیست؛ چرا که نفت یک سرمایه است و باید صرف امور زیربنایی شود، ما مجبور به استفاده این چنینی از نفت هستیم، این امر نشان می‌دهد خلل جدی در سازمان بودجه‌ریزی کشور وجود دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین یکی از مشکلات موجود در سازمان بودجه‌ریزی کشور را حجم وسیع دولت خواند و یادآور شد: خدماتی که به مردم ارائه می‌دهیم باید قابل قیاس با سایر کشورها باشد، ما چند میلیون کارمند داریم اما وضع رسیدگی به خدمات ما نارس است.

وی با بیان اینکه امور دیوانی مفصل، مانع پیشرفت شده است، تصریح کرد: هزینه‌های بالا یکی از بایسته‌هایی است که نشان می‌دهد کشور برای تولید سر زنده است، لذا باید برای سرمایه‌گذاری زمان مناسبی تعریف کرد.

لاریجانی با اشاره به آمارهای بین‌المللی و رتبه کشور در این میان، گفت: وضع ما در منطقه بین 20 کشور، رتبه پانزدهم است، همچنین بین 137 کشور جهان دارای رتبه 87 هستیم، بنابراین این موضوع نشان می‌دهد که در نظام بودجه‌ریزی دچار مشکل هستیم.

وی همچنین آمارهای مربوط به شفافیت سیاست‌گذاری را تشریح کرد و گفت: در این زمین بین 20 کشور منطقه دارای رتبه 18 هستیم و همچنین میان 138 کشور دنیا رتبه 136 را کسب کردیم، پس از این نظر هم دارای ضعف‌هایی هستیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: نرخ بیکاری در منطقه نیز بین 20 کشور بررسی شده، برای ما نهمین رتبه رقم خورده همچنین در میان 105 کشور جهان هم نودمین کشور هستیم.

لاریجانی همچنین با اشاره به آمار رشد داخلی نیز توضیح داد: در این زمینه هم بین 24 کشور منطقه دهمین کشور هستیم و از 198 کشور جهان دارای رتبه 81 هستیم، در میزان جذب نیز از 20 کشور منطقه نوزدهمین و از بین 138 کشور جهان رتبه 126 را کسب کردیم.

وی با بیان اینکه برنامه‌های پنجساله ضریب تحقق زیادی ندارند، گفت: این موضوع ناتوانی در این زمینه را می‌رساند و در حقیقت ناکارآمدی وضعیت کنونی را نشان می‌دهد و نتیجه آن بودجه‌ای است که امسال تصویب کردیم؛ در حقیقت 90 درصد بودجه کل کشور صرف بودجه جاری شد و پول نفت را به راحتی صرف هزینه جاری می‌کنیم.

لاریجانی همچنین یادآور شد: اگر ما بودجه‌ای را می‌خواهیم مصرف کنیم باید هزینه‌های زائد را کم و درآمدزایی را زیاد کنیم و همچنین مسیر دیگری در این بین طی شود که آن اصلاح ساختار حکمرانی در کشور است.

وی همچنین با اشاره به نظریه‌های مختلف صاحب‌نظران و لیبرال‌ها در گذشته گفت: نظریه راوز می‌گوید ما باید تمام توجهمان را روی عدالت بگذاریم و اولین مسئله این جمله آزادی است.

لاریجانی اضافه کرد: در تصمیم‌گیری‌های حاکمیت نفع اکثریت را باید بیشتر مورد توجه قرار دهیم، حال سوال پیش می‌آید ما برای حکمرانی چه چیز را مبنا قرار می‌دهیم.

وی با تشریح مفهوم آیه عدالت، یادآور شد: باید به این نکته توجه کرد که آیا در درون این مفهوم عدالت اصلی وجود دارد یا خیر؟ در تئوری عدالت، آزادی به نفع عام وجود دارد.

رئیس مجلس با تأکید بر لزوم وجود آزادی‌های فکری و عملی، خاطرنشان کرد: قانون باید برای همه یکسان باشد، همه فیلسوفان و صاحبان اندیشه نیز بر همین عقیده هستند؛ بنابراین سمت‌گیری عدالت باید به سمت محرومان باشد. همیشه در این میان عده‌ای دچار ضعف‌هایی می‌شوند که عموماً نظام آنها را جبران می‌کند.

وی بر همین اساس، اضافه کرد: در نظام آموزش و اقتصادی باید در درجه اول فرد تصمیم بگیرد، در عین حال امنیت مردم حفظ شود که بتوانند در این مسابقه شرکت کنند، همچنین تمهیدی برای این موضوع فراهم شود تا استعداد افراد شکوفا شود و البته قانون هم باید برای همه یکسان رعایت شود.

لاریجانی در ادامه با اشاره به قانون اصل 44 قانون اساسی، تصریح کرد: ما باید این اصل را به بخش غیردولتی واگذار کنیم، حال سوال پیش می‌آید که این سیستم آموزشی متناسب با همین تئوری عدالت ساخته شده است؟ که در پاسخ باید گفت معلوم نیست؛ لیبرالیسم در مورد اینکه ما بخواهیم در این میان کمک کنیم در خیلی موارد خود تصمیم می‌گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه ما یک سیستم اداری موسع داریم که حتی با شوروی‌ها و لیبرال‌ها هم هم‌خوانی ندارد، گفت: ما به موازات اینکه این نشست می‌خواهد دنباله نظام بودجه‌ریزی باشد و نشان دهد که اشکال و یا صلاح کار ما کجاست؛ باید بدانیم مشکل آن کجاست، شواهد و قرائن به اندازه کافی در این زمینه وجود دارد که بدانیم مشکل اساسی کجاست.

ارسال نظرات