دکتر ابهری در گفت‌وگو با «بسیج» مطرح کرد

اجرای سند 2030 در 10 کشور با رتبه اول تجاوزجنسی به کودکان

آسیب شناس اجتماعی گفت: قانونگذاران در زمینه تهیه و تصویب قوانین حمایتی مخصوصا حمایت از کودکان گام های عملی و موثر بردارند.
کد خبر: ۸۸۸۷۴۸۱
|
۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۲

دکتر مجید ابهری پژوهشگر و آسیب‌شناس اجتماعی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج در رابطه با ابعاد روانشناختی حادثه قتل آتنا اصلانی و نقش رسانه ها در جلوگیری از اینگونه حوادث اظهار داشت: جامعه هنوز داغ پروانه 10 ساله از شیراز و ستایش 5 ساله را فراموش نکرده بود که مرگ فجیع آتنا 7 ساله غمی بر دل جامعه گذاشت.

وی افزود: متاسفانه در اینگونه فجایع عده ای به دور از معیارهای اخلاقی و انسانی تلاش می کنند تا آنها را با مسائل سیاسی گره بزنند؛ در همین موضوع نیز بخشی از این افراد عدم امضا و اجرای سند 2030 را دلیل وقوع و تکرار اینگونه حوادث تلخ اعلام کردند درحالیکه در 10 کشور که دارای مقام اول تا دهم در کودک آزاری و تجاوز جنسی به کودکان هستند سند 2030 اجرا شده و یا می شود.

این پژوهشگر اجتماعی خاطر نشان کرد: بنابراین باید توجه کرد در انگلستان هر 20 دقیقه یک تجاوز به کودکان صورت می گیرد و در سوئد رشد بیش از هزار درصد در تجاوز آزار کودکان مسئولان فرهنگی را به تفکر و تجدید نظر واداشته است.

ابهری بیان کرد: قبل از ورود به بحث باید گفت که اظهار نظر افراد غیر کارشناس و فاقد صلاحیت تخصصی در اینگونه موارد فقط باعث افزایش تنش فکری و اضطراب اجتماعی در جامعه می شود بنابراین اصحاب رسانه باید در انعکاس نظریات بسیار دقت کنند.

وی با اشاره به آسیب شناسی این حادثه تلخ اظهار داشت: در آسیب شناسی این حادثه مجموعه ای از عوامل از خانواده تا شرایط فرهنگی و اجتماعی و موارد دیگر باید در نظر گرفته شوند.

این آسی شناس اجتماعی در توضیح این مطلب بیان کرد: خانواده ها باید از همراه کردن زیور آلات طلا به کودکان خود خودداری کرده و به تذکرات پلیس و نهادهای انتظامی توجه نمایند.

ابهری ادامه داد: پوشانیدن لباس های غیر منطقی و نامتعارف به کودکان باعث جلب توجه بیماران جنسی شده و آنها را تحریک می‌کند و از همین رو باید در این زمینه نیز توجه لازم صورت پذیرد.

این پژوهشگر اجتماعی عنوان کرد: ممکن است عده ای بگویند آتنا کودکی هفت ساله بوده است اما در پاسخ به این افراد باید گفت وقتی "پدوفیل ها " از حیوانات چشم پوشی نمی کنند اینگونه کودکان طعمه مناسبی برای آنها هستند.

آسیب شناس اجتماعی گفت: متاسفانه برخی مادران خواسته های خود را در فرزندان جبران می کنند و این رفتار باعث بروز بعضی از آسیب های رفتاری در کودکان مخصوصاً در سنین رشد می گردد. در کنار خانواده نهاد های فرهنگی و سازمان های متولی باید به این نکات توجه کنند.

وی یادآور شد: آتنا از بیکاری و برای جلوگیری از سر رفتن حوصله به همراه پدر به دستفروشی می رفته است اگر امکانات آموزشی رفاهی برای اوقات فراغت کودکان به صورت رایگان و یا ارزان قیمت وجود داشت هیچ وقت یک دختر هفت ساله مجبور به آمدن با پدر نمی شد.

دکتر ابهری تصریح کرد: فرد جانی یک بیمار جنسی است که قبلاً نیز سوابقی در این زمینه داشته چرا باید یک جانی اینگونه در جامعه رها باشد؟ نظارت و کنترل اینگونه افراد می تواند ضامن سلامت جامعه مخصوصاً کودکان و نوجوانان گردد.

آسیب شناس اجتماعی مطرح کرد: در نهایت اظهار نظر به صورت تک محوری کاری اشتباه بوده و باید صاحبنظران و همچنین قانونگذاران در زمینه تهیه و تصویب قوانین حمایتی مخصوصا حمایت از کودکان گام های عملی و موثر بردارند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: ضمن عرض تسلیت به خانواده آتنا و اهالی پارس آباد امیدواریم این حادثه تلخ هیچ وقت تکرار نشود.

ارسال نظرات