اراده ای برای اجرای قانون حجاب وجود ندارد؛

بی توجهی مسئولین و ولنگاری فرهنگی در دانشگاه های استان/آیین نامه های پوشش همچنان خاک می خورد

شواهد حاکی از آن است که هر چه از دانشگاه های ملی فاصله بگیریم وضعیت عفاف و حجاب میلی تر می شود و نظارت ها کمتر، تا جایی که در دانشگاه های آزاد و غیر انتفاعی استان به وفور شاهد هنجارشکنی هایی در مقوله عفاف و حجاب اسلامی هستیم.
کد خبر: ۸۸۸۷۴۴۳
|
۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۵
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجویی؛  سال های متمادی است که مساله عفاف و حجاب به عنوان یک دغدغه مهم و اساسی، ذهن مسئولین کشور را به خود مشغول کرده است و هر کدام از دولت ها با رویکرد خاص خود سعی نموده اند این دغدغه را رفع نمایند. اما آنچه امروز در سطح جامعه شاهد هستیم این است که متاسفانه موضوع بد حجابی به عنوان یک معضل، بروز و ظهور جدیدی پیدا کرده و فرهنگ دینی و ملی ما را تحت تاثیر قرار داده است. این مشکل در دانشگاه ها به عنوان جایگاهی برای حضور و تجلی نسل جوان، بیشتر خود را نشان می دهد؛ زیرا می تواند کارکرد اصلی دانشگاه در تولید علم را با چالش جدی مواجه سازد.

چندین سال است که موضوع پوشش و حجاب در دانشگاه های استان بوشهر به فراموشی سپرده شده است و کار موثری از دستگاه های متولی شاهد نبوده ایم و بعضاً محیط دانشگاه ها با کوچه و خیابان فرقی ندارد و حتی در برخی دانشگاه ها وضعیت از پاساژهای شهر هم بدتر می شود.

شواهد حاکی از آن است که هر چه از دانشگاه های ملی فاصله بگیریم وضعیت عفاف و حجاب میلی تر می شود و نظارت ها کمتر، تا جایی که در دانشگاه های آزاد و غیر انتفاعی استان به وفور شاهد هنجارشکنی هایی در مقوله عفاف و حجاب اسلامی هستیم.

با مراجعه به مصوبات شورای فرهنگی بعضی از دانشگاه ها که البته همان ها هم عملی نمی شود در می یابیم که هیچ گونه ابتکار یا بهتر بگوییم دغدغه ی جدی فراتر از آن بندهایی که سال هاست توسط وزارت علوم صادر شده است در دانشگاه های ما دیده نمی شود و مطالبه چندین ساله دانشجویان و تشکل های دانشجویی در بایگانی فرهنگی برخی از دانشگاه ها خاک می خورد.

دانشگاه های آزاد اسلامی، پیام نور، موسسات غیرانتفاعی نظیر "موسسه آموزش عالی خرد"، سما و لیان بوشهر از آن دانشگاه هایی هستند که قبلا نیز سایت خبری تحلیلی دانشجونیوز در خصوص وضعیت نامناسب عفاف و حجاب در آنها تذکرات مکرری داده است و علی رغم بهبود فضای آموزشی برخی از آنها، متاسفانه نه تنها شاهد بهبود وضعیت پوشش در این دانشگاه ها نبوده ایم بلکه سیر نزولی این فرایند با کم توجهی مسئولین ارشد این دانشگاه ها همچنان ادامه دارد.

طبق "آیین نامه پوشش " باید لباس ها و وضع ظاهری دختران و پسران دانشجو، اساتید و کارمندان، ساده، آراسته و در شان دانشگاه و محیط های علمی و فرهنگی باشد، اما آیا واقعا در عمل شاهد این قانون هستیم؟ مدل های فشن و لباس های نیمه عریان برخی دانشجویان در کدام قسمت این آیین نامه می گنجد؟ نقش رییس و مسئولین فرهنگی دانشگاه به عنوان اصلی ترین مجریان این طرح کجا قابل مشاهده است.

در این آیین نامه تخلفات در نوع پوشش دانشجویان دختر و پسر اعلام شده که در صورت مشاهده این نوع پوشش ها با آنها برخورد خواهد شد.

ضوابط پوشش دانشجویان دختر

•        در این آیین نامه آمده است که دانشجویان دختر نباید از شلوارهای چسبان، ساپورت تنگ، کوتاه و شلوارهایی که عمدا پاره و وصله شده باشند، استفاده کنند.

•        استفاده از مانتوهای تنگ، کوتاه و بدون دکمه از دیگر تخلفات پوشش در این آیین نامه مشخص شده است.

•        همچنین دانشجویان دختر این دانشگاه نباید از آرایش های نامتعارف استفاده کنند.

ضوابط پوشش دانشجویان پسر

•        طبق آیین نامه پوشش این دانشگاه استفاده دانشجویان پسر از شلوارهای تنگ، کوتاه و شلوارهایی که عمدا پاره و وصله شده باشند در محیط دانشگاه ممنوع است.

•        همچنین استفاده از پیراهن های اندامی نازک یا رکابی برای دانشجویان پسر ممنوع است.

•        افراد متخلف با حفظ حرمت مورد تذکر، ارشاد، مشاوره و در صورت لزوم به کمیته انضباطی و یا دادگاه تخلفات اداری معرفی می شوند.

گرچه در عمل شاهد بهبود وضعیت دانشگاه ها نبوده و امروز آرایش غیر متعارف دانشجویان پسر هم زنگ خطری شده است به مسئولینی که مسیر رفت و آمدشان به دانشگاه از درب ورودی مستقیم به دفتر مدیریت و بالعکس است اما باید دید که بعد از چند سال جلسات فرمایشی و فرسایشی برای ابلاغ آیین نامه ای که در دسترس همه بوده آیا اراده ای برای اجرای آن در دانشگاه های استان بوشهر به ویژه این دانشگاه ها در سال جدید وجود دارد و یا اینکه به قول برخی مسئولین بی حوصله باید سال ها منتظر بود تا بستر مناسب برای اجرایی شدن آن فراهم شود!؟

توصیه ما به ریاست دانشگاه های استان بوشهر این است که از پشت میز ریاست به محیط دانشگاه و کلاس ها آمده و آستین را بالا زده و هر کار و طرح و برنامه ای که می توانند در خصوص این امانت های جامعه انجام دهند زیرا اگر امروز بازخواستی از آنها صورت نگیرد، فردا قطعا از کارهایی که می شد انجام داد و ندادیم سوال خواهیم شد.

سایت خبری تحلیلی دانشجونیوز در نظر دارد در ادامه راه، معضلات و مشکلات موجود در دانشگاه های استان را واکاوی و برای حل آنها راهکار ارائه داده و از مسئولین محترم دانشگاه ها مطالبه گری منصفانه داشته باشد و امید است که روسای دانشگاه ها و مدیریت های تحت امر آنها پاسخگوی دغدغه های به حق دانشجویان باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات