میزگرد تخصصی آسیب های اجتماعی با محوریت «بدحجابی، علتها و راهبردها» و با حضور جمعی از دختران دانشجو و همچنین بانوان فرهیخته به همت اداره تبلیغات شهرستان سنندج برگزار شد .
کد خبر: ۸۸۸۷۳۳۳
|
۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۱

 

به گزارشخبرگزاری بسیج از کردستان،  در عصر کنونی  یکی از معضلات اجتماعی در جامعه ایران موضوع بی حجابی و یا بدحجابی توسط زنان در سطح جامعه است موضوعی که امروز کم کم به یک معضل اجتماعی بدل شده و بسیاری از نهادهای فرهنگی را برای حل آن به تکاپو واداشته است.


میزگرد تخصصی آسیب های اجتماعی با محوریت «بدحجابی، علتها و راهبردها» و با حضور جمعی از دختران دانشجو و همچنین بانوان فرهیخته به همت اداره تبلیغات شهرستان سنندج برگزار شد .

 

حجاب و عفاف در اخلاق، رفتار و بیان مدنظر ما قرار گرفته است

حجت الاسلام علی محسن منتشلو، رئیس اداره تبلیغات اسلامی استان کردستان اظهار کرد: برگزاری این جلسات که هر دو گروه بتوانند به راحتی بدون هیچ ترس و واهمه ای دیدگاه های خود را در مورد آسیب های اجتماعی بیان کنند، می تواند کار اثرگذاری باشد.


وی افزود: مبنای ما در این جلسه فقط حجاب ظاهری و پوشیدن چادر نیست، بلکه حجاب و عفاف در اخلاق، رفتار و بیان مدنظر ما قرار گرفته است.


رئیس اداره تبلیغات اسلامی استان کردستان بیان کرد: برای این جلسات هیچ محدودیتی در نظر گرفته نشده و هر دو گروه دعوت شده می توانند دیدگاه ها و نظرات خود را در مورد رعایت حجاب و یا عدم رعایت حجاب بیان کنند.


عاشق مسجد شدن من را با حجاب کرد


دنیا باغبانی یکی از بانوان محجبه کردستانی می گوید: من 25 سال سن دارم و دانشجوی رشته ی ریاضی محض در دانشگاه تهران بودم و شاید از افرادی بودم که اولین مدهایی که وارد استان می شد را من اول نفر بر تن داشتم اما عاشق مسجد شدن سبب شد که چادر و پوشش کامل را انتخاب کنم و آرامش و امنیت کاملی که در چادر دارم در هیچ پوشش دیگری خلاصه نمی شود.


وی با بیان اینکه چادر و حجاب قداست دارد عنوان کرد: من معتقدم مسئله و مشکلات موجود در زمینه عفاف و حجاب به صعف خود  ما بر می گردد.


دل باید پاک باشد حجاب چرا ؟


یکی از کارشناسان فرهیخته در این میزگرد در سخنان خود به تفاوت های اسلام و دیگر ادیان از جمله مسیحیت اشاره کرد و سپس در مورد اهمیت حجاب برای زنان و نادرستی جمله «دل باید پاک باشد » صحبت کرد .


وی افزود:  زن بی حجاب همانند خانه ای زیبا است که در آن باز باشد بنابراین همه به درون خانه نگاه می کنند و سپس مشکلات بعدی به وجود می آید . به گفته این کارشناس، غرب نیز به خاطر جمله «دل باید پاک باشد » گرفتار مشکلاتی شده که نمی تواند از آن رهایی یابد و در جوامع غربی تعداد زیادی از فرزندان پدران خود را نمی شناسند ، پس با گفتن این جمله بدحجابی ها قابل توجیه نیست.


اعتقاد به حیا و حجاب در همه جوامع وجود دارد


هاشمی عضو بانوان فرهیخته استان کردستان دراین جلسه با اشاره به آیات الهی در خصوص پیروی از شیطان که باعث از بین رفتن عفاف و حجاب است به اهمیت حیا در جامعه پرداخته و افزودند: با توجه به وقایع تاریخی و ماجرای کشف حجاب رضا خان که بانوان متعهد و معتقد ما از خود محفاظت نموده و در مقابل چنین اقداماتی ایستادند ، در این زمان ما نتوانستیم حیا را در جامعه نهادینه کنیم .


وی  با اشاره به این که حیا در فطرت انسان بوده و اعتقاد به حیا و حجاب در همه جوامع وجود دارد تلاش برای رشد حیا وایمان باید تقویت شود و اگر بانویی مفهوم حیا را بداند در هر جای دنیا که باشد به تکلیف خود در خصوص عفاف و حجاب عمل خواهد کرد.


اجرای گشت ارشاد در خیابان های سطح شهر به نوعی باعث دلزدگی بانوان از حجاب می شود


یکی از بانوان حاضر در جلسه با بیان اینکه متاسفانه گشت ارشاد آنطور که باید نتوانسته بد حجابی را در جامعه کنترل کند افزود: اجرای این چنین روش هایی در جامعه کاملا اشتباه است چرا که کار فرهنگی باید بر مبنای نیاز جامعه برنامه ریزی شود و اجرای گشت ارشاد در خیابان های سطح شهر به نوعی باعث دلزدگی بانوان از حجاب خواهد شد.


مردم کرد نشین افرادی غیرتمند، با فرهنگ و با پوششی کامل هستند


ناهید همتی مدیر فرهنگی دانشگاه آزاد سنندج در ادامه این میزگرد به بحث چارچوب حجاب اشاره کرد و بیان داشت: حجاب یک بحث ارزشمند است و همیشه می دانید که هیچ عطاری شیشه های ارزشمند خود را در هوای آزاد قرار نمی دهد تا بوی آن کامل از بین رود و هیچنین باغبانی که گل های ارزشمند خود را که به زحمت پرورش داده است  حفاظی را قرار می دهد پس افراد باید حجاب کلام ، رفتار و ظاهر را با هم در جامعه نمایان کنند .


وی گفت: مردم کرد نشین افرادی غیرتمند، با فرهنگ و با پوششی کامل هستند اما متاسفانه به دلایل مختلفی فرهنگ ما رو به زوال است اما کمرنگ شدن این فرهنگ با اصالت دلیل بر چیست ؟ و آیا مسئولین فرهنگی راهکاری برای این کار ارائه داده اند ؟


راهکار مناسب برای مبارزه با این جرم دینی چیست؟


بسیاری معتقدند تذکرلسانی و بعد برخورد فیزیکی و در نهایت برخورد قانونی و قهری راهکاری مناسب برای حل مشکل بی حجابی در جامعه است.


هرچند که ما مخالف با تذکر لسانی و ارشادی در جامعه نیستیم و معتقدیم نخستین مرحله امر به معروف و نهی از منکر تذکر لسانی است اما باز هم به همه مسئولین قانون گذار و مامورین نظامی و انتظامی یادآور می شویم که این قوانین و این برخوردها هنوز گره کور بدحجابی و بی حجابی در جامعه را باز نکرده و به نظر می رسد امروز معضل بدحجابی از چارچوب تذکر لسانی گذشته و حل آن نیازمند راهکارهای تازه و تاثیرگذار است.
 
انتهای پیام/7727


ارسال نظرات