گزارش «بسیج» از واردات بی رویه غذای بی کیفیتی به نام تیلاپیا_3

اتاق های گاز منواکسید کربن و تزریق سم برای خوراک ایرانی/ تیلا پیا با طعم دستکاری های ژنتیک/ صید ماهی جان به لب رسیده

چینی ها به دو صورت گاز مونواکسید کربن را به ماهی تزریق می کنند ابتدا وقتی ماهی صید می شود زمانی که ماهی دارای بافت های تازه است و با بردن ماهی در اتاق های منواکسید کربن این گاز وارد گوشت ماهی می شود.
کد خبر: ۸۸۸۷۰۲۵
|
۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۰۵:۴۷

گروه اقتصادی خبرگزاری بسیج: سفره ایرانی هم چندی است مانند پوشاک و خدمات و...، آغشته به محصولات بی کیفیت خارجی و عمدتا چینی شده است. چند سالی است که ماهی وارداتی با نام تیلا پیا، میهمان سفره های ایرانی شده است. ماهی که در چین تولید شده و به صورت فیله شده به بازار عرضه می شود. این ماهی به علت تغذیه از پساب کارخانه ها و واحدهای صنعتی و نیز خوی وحشی خود ،‌از مضرات متعددی برخوردار است . علاوه بر این واردات بی رویه و پرحجم این محصول ناسالم، برخلاف سیاست های اقتصاد مقاومتی و موجب ضررو زیان تولید کنندگان داخلی بوده و ضربه های جبران ناپذیری به تولید و تولید کننده داخلی وارد آورده و باعث شده که بسیاری از آنان با مشکلات عدیده ای مواجه شوند. «بسیج» در صدد است تا از این پس در گزارش های گوناگون، این مهم را پیگیری نماید.

در گزارش پیشین به نحوه فرآوری ماهی تیلاپیا و تزریق گاز منوکسید کربن پرداختیم همچنین عدم نظارت و کنترل دقیق در مبادی ورودی کشور که در تأیید بهداشتی این ماهی وارداتی مشهود بود. همچنین جستجویی در علت قرمزی گوشت این ماهی کردیم که از جمله تزریق گاز Co در بافت های ماهی را از آن جمله برشمردیم. در این شماره به دیگر ابعاد و اثرات منفی تولید ماهی تیلاپیا می پردازیم.


* اتاق های منوکسید کربن برای ماهی های تازه صید شده

چینی ها به دو صورت گاز مونواکسید کربن را به ماهی تزریق می کنند. در روش ابتدایی وقتی ماهی صید می شود زمانی که ماهی دارای بافت های تازه است با بردن ماهی در اتاق های منواکسید کربن این گاز وارد گوشت ماهی می شود.با فشار گازی که در این اتاق ها تزریق می شود وقتی ماهی در مجارت آن قرار می گیرد طی یک فرآیند شیمیایی باعث می شوند در قسمت فیله این ماهی ها سرخی و قرمزی به وجود آید.

مدل دیگری که بسیار مورد علاقه چینی ها بوده و بیشتر از این طریق به تزریق گاز Co اقدام می کنند چنین است که با ورود ماهی ها به استخرهای آب انباشته شده از گاز منواکسید کربن، این گاز به ماهی ها تزریق می شود. با این روش رنگ قرمزی زیباتر و جذاب تری به گوشت ماهی وارد می شود که البته این اقدام به دلیل آنکه ماهی به مرز خفگی می رسد نیز باید از سوی کارشناسان مذهبی برای صدور حکم به حلیت یا حرمت این ماهی  مورد بررسی قرار گیرد.

ماهی تیلاپیا سرطان زا است/تزریق گاز منوکسیدکربن در ماهی تیلاپیا

در این روش ماهی ابتدا در حوضچه گاز اکسیژن قرار گرفته و بدین روش جان تازه ای گرفته و کاملا سرزنده می شود، سپس به حوضچه گاز منواکسید کربن وارد شده و چون بدن او استعداد دریافت گاز دارد،‌ کل گاز  co ‌را جذب کرده و  به مرز خفگی می رسد و بلافاصله صید می شود. واضح است که وقتی ماهی به مدت یک دقیقه در آب حاوی گاز مونواکسید کربن قرار می گیرد تا به مرز خفگی برسد، وقتی از آب صید می شود هنوز اندک جانی داشته و تقلا می کند.

گزارش خبرگزاری بسیج حاکی است که ماهی تیلاپیا بدلیل آنکه کاملا دست ساز و پرورش یافته دست بشر است، احتمال استفاده از مواد تراریخته در خوراک او و یا تغییر و دستکاری در ژنتیک این ماهی برای تکثیر و تولید سود اور آن بسیار محتمل به نظر می رسد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار