خبرهای داغ:
امام‌جمعۀ پاوه جامعه امروزی را گرفتار رباخواری دانستند و گفتند: متأسفانه رباخواری به امری عادی در میان مردم تبدیل‌شده و امروز بسیاری از مردم ما ربا را حرام نمی‌دانند.
کد خبر: ۸۸۸۶۹۸۷
|
۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۰
به گزارش خبرگزاری بسیج از پاوه، حاج ماموستا ملا قادر قادری در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه اظهار داشت: اقتصاد هم در پیشرفت دین و هم در ایجاد موانع برای دین مؤثر است.

 
قادری امنیت و اقتصاد را دو برنامۀ مهم قرآنی عنوان کردند و گفتند: در قرآن کریم به‌طور صریح به این دو اصل اشاره شده و برقراری، برپا کردن و اجرای این دو اصل وظیفه دولت‌هاست. دولت‌ها موظف هستند امنیت را در جامعه برپا کنند تا مردم بتوانند کار و زندگی کنند و عبادت نمایند و نیز باید وضع اقتصادی و معیشت مردم را بهتر کنند در غیر این صورت حکومت و مردم دچار ضرر خواهند شد و در مقابل تأمین زندگی و تأمین امنیت و عبادت خالق و اطاعت و همراهی دولت وظیفۀ مردم است.

 
ماموستا قادری در ادامه به وضعیت نابسامان کشورهای عراق و سوریه و یمن و بحرین و افغانستان و پاکستان و ... اشاره کردند و گفتند: ضعف در امنیت و اقتصاد این کشورها حاصل ضعف حکومت‌های آن‌هاست که نتوانسته‌اند امنیت و معیشت را چون یک سوغات به مردم هدیه نمایند.

 
امام‌جمعه پاوه با اشاره به اینکه اقتصاد هم می‌تواند به دین خدمت کند و هم می‌تواند مانع پیشرفت دین باشد به علل گرایش جوانان به تندروی اشاره کردند و گفتند: همیشه ما به دنبال معلول بوده‌ایم و زیاد به فکر علت نیستیم و از خود نمی‌پرسیم آیا جوانی که به‌سوی داعش می‌رود علت آن چیست؟ آیا ضعف و فقدان دعوت و تبلیغ دین است یا نبود عدالت یا بیکاری و بی‌ پولی و یا مطالب دیگری است؟

 
وی سپس به آیات ۳ و ۴ سوره قریش «فَلْيَعْبُدُوا رَبَّ هَذَا الْبَيْتِ - الَّذِي أَطْعَمَهُمْ مِنْ جُوعٍ وَآمَنَهُمْ مِنْ خَوْفٍ» اشاره کردند و گفتند: خداوند در این دو آیه به مهاجرین و انصار امر می‌کند در مقابل نعمت امنیت و معیشت؛ خدای بزرگ را شکر و از حاکمیت نیز تشکر و اطاعت کنند که این زمینه را برایشان فراهم نموده است.

 
ایشان در ادامه به ربا و رباخواری اشاره کردند و گفتند: به نص صریح قرآن کریم مشکل بسیاری از انسان‌ها این است که در زیر چتر رباخواری و ربا دهی زندگی می‌کنند؛ ربا در نزد خداوند ممنوع و آفت جامعه و فرد است و به‌اصطلاح ویروسی است که جامعه را در بر می‌گیرد و موجب بغض و ناامنی و فساد و بی دینی و جلوگیری از پیشرفت دین می‌گردد.

 
امام‌جمعۀ پاوه جامعه امروزی را نیز گرفتار رباخواری دانستند و گفتند: متأسفانه رباخواری به امری عادی در میان مردم تبدیل‌شده و امروز بسیاری از مردم ما ربا را حرام نمی‌دانند.

 
ایشان سپس به کلاه‌برداری اخیر در پاوه اشاره کردند و گفتند: اخیراً فردی، میلیاردها پول مردم را به تاراج برده است؛ این فرد پول افراد را گرفته و از پول خودشان تا مدتی سودی به آن‌ها داده و وقتی سرمایه‌ای هنگفت جمع‌آوری کرده متواری شده و افراد زیادی را گرفتار کرده است.

 
خطیب جمعه پاوه در ادامه به سه گروه گرفتار در این قضیه اشاره کردند و گفتند: دسته اول گروهی هستند که سیمایی مذهبی دارند و الآن از ترس آبروی خود چیزی ابراز نمی‌کنند. گروه دوم کسانی هستند که فقیر بوده و در نزد مردم چنین وانمود کرده‌اند که ندار هستند و بعضاً مردم خیرات و زکات خود را به آن‌ها داده‌اند. گروه سوم قشر ثروتمند و پولدار هستند که پول‌های زیادی داده‌اند ولی سند ندارند.

 
ایشان افزودند: خداوند در قرآن کریم ما را از رباخواری منع می‌کند و می‌فرماید: (یا ایها الذین آمنوا) ای مسلمانان از خداوند بترسید اگر مؤمن هستید دست از رباخواری بکشید و اگر حاضر به ترک ربا نیستید آماده جنگ با خدا و پیامبر شوید و به‌عبارت‌دیگر این کار شما اعلان جنگ با خدا و رسول خداست

 
 
ماموستا قادری کردها را قومی باشرف و غیرتمند عنوان کردند و خطاب به رباخواران گفتند: ملت کرد در طول تاریخ پاسدار شرف و ناموس خود بوده و قناعت پیشه نموده و اهل سرقت و اختلاس و رباخواری نبوده‌اند، حیف است شما مردم مؤمن که ادعای دین‌داری دارید این کارها را انجام دهید؛ بیائید باهم صداقت داشته باشیم و از رباخواری که جنگ با خدا و رسول است دست بکشیم و به درگاه خداوند توبه کنیم.

 
امام‌جمعه پاوه در خصوص اینکه چرا اسلام با ربا مخالف است، گفتند: اسلام دین جهد و کار و عمل و عدل و حق و قناعت و طهارت و فلسفه خلافت انسان کار و عمران و ایمان است. اینکه در خانه بنشینیم و بدون زحمت و تلاش به مال و مکنت برسیم به‌دوراز جهد و تلاش و قناعت است و در نزد اسلام حرام است.

 
وی ادامه دادند: وقتی خانواده و جامعه گرفتار رباخواری شد و فرزندان آن‌ها نیز خون و رگ و پوست‌واستخوانشان از پول ربا پر شد حرف بنده و امثال بنده نیز تأثیر چندانی ندارد.

 
ایشان سپس به زنان اصحاب در زمان پیامبر اسلام (ص) اشاره کردند و گفتند: این شیر زنان وقتی شوهرانشان به‌قصد کار از منزل خارج می‌شدند می‌گفتند: ترا به خدا نان حلال برای ما بیاورید ما می‌توانیم شکم گرسنه را تحمل‌کنیم اما تحمل آتش دوزخ را نداریم. این زمانه کجا و آن عصر کجا؟

 
خطیب جمعه پاوه در بخش دوم خطبه‌ها به بیان حدیثی از پیامبر اسلام از زبان یکی از صحابه کرام ایشان پرداختند و گفتند: یکی از صحابی جلیل‌القدر می‌فرماید: روزی در خدمت پیامبر اسلام (ص) بودم، ایشان فرمود: من از اینکه مردم از مالشان می‌گویند تعجب می‌کنم؛ سه قسمت از مالشان مال آن‌هاست. قسمتی از مال که در زمان حیات آن را خرج می‌کنند و یا به لباس می‌دهند و می‌پوشند و قسمتی را هم که خیرات می‌کنند و قبل از خود برای قیامتشان بایگانی می‌نمایند، دیگر مالی ندارند. بقیه مال و ثروت آن‌ها مال ورثه است.

 
وی در ادامه به بیان داستانی از عمر بن عبدالعزیز پرداختند و گفتند: به هنگام فوت عمر بن عبدالعزیز، دوستانش بر بالین ایشان حاضر شدند و گفتند: چرا قبل از خود چیزی را برای فرزندانت جا نگذاشتی؟ او گفت: فرزندانم یا صالح‌اند یا غیر صالح. اگر صالح‌اند به نص قرآن کریم، خداوند آنان را فراموش نمی‌کند و یاری خواهد کرد و اگر ناصالح باشند، چرا به خاطر آنان در قیامت مواخذه شوم و در روز حشر سرم را پایین بیندازم.

 
ماموستا قادری سپس آزادسازی موصل را به دولت و ملت عراق تبریک گفتند و عنوان کردند: بالاخره بعد از تلاش چندین ماهه ظاهراً موصل از دست داعش آزاد شد؛ شهری که اکنون به ویرانه‌ای تبدیل‌شده و حسب گزارش رسیده 300 مسجد تاریخی آن امروزه به‌طور کامل ویران شده و مردم بسیاری در موصل کشته شده‌اند؛ ما از طرفی خوشحالیم که داعش از موصل رانده شده و از طرفی هم برای موصل که به این حال‌وروز افتاده اشک می‌ریزیم.

 
ایشان در پایان خطاب به کاروان سفیران مهربانی که عازم کربلای معلا و نجف اشرف بودند و با علاقه خاص به جهت شرکت در نماز جمعه در مسجد جامع حضور داشتند، ضمن  تشکر بخاطر اینکه جمعه پاوه را انتخاب و مردم این دیار را  یادکرده‌اند؛ گفتند: بنده از طرف مردم نمازگزار پاوه مقدم حاج‌آقا کمیل نظافتی و همراهانشان را به پاوه خوش‌آمد می‌گویم؛ ما یک پیام برای شما داریم و آن اینکه سلام این مردم متدین و محب اهل‌بیت را به ساکن کوفه حضرت علی بن ابی‌طالب (ع) برسانید، حضرت علی (ع) عزیز همه ماست و همچنین سلام ما را به امام حسین (ع) نیز اعلام کنید، امام حسین (ع) نیز عزیز دل اهل سنت است و اهل سنت بخصوص ساکنین اورامانات، اهل‌بیت را بیش از هرکسی دوست دارند.
ارسال نظرات