خبرهای داغ:
سازمان بسیج جامعه زنان کشور همچون سال گذشته بر اساس برنامه های مشترک و اختصاصی ستاد حجاب و عفاف به نام قرارگاه امام کاظم(ع) هفته گذشته فعالیت های چشمگیری را اجرا کرد که از جمله می توان به برگزاری تجمع در 530 نقطه از کشور اشاره کرد.
کد خبر: ۸۸۸۶۷۲۶
|
۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۹

به گزارش خبرنگار بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج؛ زهرا باقری، قرارگاه امام کاظم(ع) با ریاست سردار علی فضلی، جانشین سازمان بسیج مستضعفین و دبیری مینو اصلانی، مسئول سازمان بسیج جامعه زنان کشور و حضور نهادهای دولتی و غیردولتی به منظور منسجم عمل کردن و هم افزایی هرچه بیشتر این برنامه ها در هفته عفاف و حجاب و برگزاری جشن بزرگ مردمی در تمام کشور از سال 1395  کار خود را آغاز کرد.

در دومین سالی که ستاد مرکزی عفاف و حجاب راه اندازی شده است، این ستاد مردمی امسال به نام قرارگاه «امام کاظم(ع)» اعلام موجودیت کرد و سردار فضلی در نشست خبری که در اولین روز هفته عفاف و حجاب سال 96، 17 تیرماه، در بسیج صدا و سیما، برگزار شد، این موضوع را اعلام کرد.

بر اساس قانون حجاب و عفاف که برای 28 دستگاه اجرایی فرهنگ ساز و مسئول در حوزه عفاف و حجاب به شرح وظایف و مسئولیت ها پرداخته است، مهمترین وظیفه این قرارگاه هم افزایی بیشتر و منسجم تر به منظور ساماندهی اجرای برنامه های نهادهای متولی عنوان شد.

در این جلسات، جانشینان ستادهای صیانت دستگاه ها و استان ها، ضمن نظارت بر حسن اجرای این دستوالعمل، به منظور اجرای باشکوه برنامه های هفته «عفاف و حجاب» و نیز جشن مردمی در روز ملی حجاب، در 21 تیرماه با برگزاری جلسه های عمومی و تخصصی ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی در دستگاه های اجرایی و استان های سراسر کشور و بهره گیری از ظرفیت ها و توانمندی های دستگاه مربوطه، سازمان های تابعه، ادارات استانی و شهرستانی، شرکت ها و موسسات تابعه و نیز فعال سازی تشکل ها و نهادهای مردمی، به تبادل نظر پرداختند و برنامه های مشترک و اختصاصی هر ستاد بر اساس وظایف قانونی هر ستاد تعیین شد.

در این ستاد، برای 15 دستگاه که شامل نمایندگان وزارت کشور، شهرداری های سراسر کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت، نیروی انتظامی، سازمان بسیج مستضعفین، سازمان اوقاف و امور خیریه، مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، شورای سیاستگزاری ائمه جمعه است برنامه مشخص شد.

همچنین به مرکز رسیدگی به امور مساجد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت راه و شهرسازی، وزارت ورزش و جوانان، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان صدا و سیما و ستاد امر به معروف و نهی از منکر نیز وظایفی محول شد.

با پایان هفته «عفاف و حجاب»، لازم به نظر می رسد که هر یک از دستگاه های عضو این قرارگاه با انتشار عملکرد خود اذهان عمومی را نسبت به وظایف محوله دستگاه ها آگاه کنند و بر همین اساس سازمان بسیج جامعه زنان کشور بررسی عملکرد خود در این رابطه پرداخت.

طبق دستورالعمل قرارگاه امام کاظم(ع) برنامه های مشترک دستگاه های اجرایی و ادارات استانی، متناسب با عناوین این هفته، با بهره گیری از ظرفیت ها و توانمندی های خود و سایر موسسات مروج عفاف و حجاب، شامل 6 مورد بود که شامل فضاسازی و تبلیغات محیطی با استفاده از پوستر، بنر، بلوتوث، اتوماسیون اداری، فضای مجازی، برگزاری مسابقات فرهنگی و هنری در حوزه عفاف و حجاب ویژه کارکنان و خانواده های آن ها و برگزاری نمایشگاه های عرضه کتاب و محصولات فرهنگی اسلامی و مد و لباس بود.

همچنین برگزاری همایش، نشست و کارگاه آموزشی با رویکرد عفاف و حجاب و تقدیر از فعالان در این حوزه، بیان و بررسی واقعه گوهرشاد در نمازجماعت و برگزاری مشاوره های دینی و پاسخ به سوالات و هماهنگی برای حضور کارکنان در اجتماع مردمی «صیانت از حریم خانواده» در روز چهارشنبه 21 تیرماه  از دیگر وظایف محوله این سازمان بود.

همچنین وظایف محوله بسیج جامعه زنان کشور به صورت اختصاصی 4 مورد بود که شامل دعوت از عموم بسیجیان و مردم برای شرکت در جشن مردمی «حجاب و عفاف» در روز 21 تیرماه و ساماندهی و هماهنگی اجرای آن در سطح کشور با همکاری دستگاه های اجرایی، ترویج و تبیین فرهنگ عفاف و حجاب متناسب با عناوین ایام هفته با بهره مندی از ظرفیت های گسترده بسیج مانند اقشار بسیج و حلقه های صالحین و تهیه و عرضه آثار فرهنگی و هنری در حوزه عفاف و حجاب شامل فیلم، مستند، کلیپ، نمایشگاه مد و لباس در مساجد، ادارات، محل های پرتردد و نیز تولید محتوا شامل آموزه های دینی و اجتماعی، عکس، فیلم و انیمیشن در حوزه عفاف و حجاب و خانواده و انتشار و هدایت آن ها در شبکه های اجتماعی نیز جزو برنامه های اجرایی این سازمان تعیین شد.

در میان 20 قشر و 450 هزار پایگاه برنامه های متنوعی در هفته عفاف و حجاب برگزار شد، برخی از شاخص ترین برنامه ها، میزگردهایی با عناوین مختلف اما مرتبط با موضوع عفاف و حجاب به صورت تخصصی برگزار شد، از جمله میزگرد علمی عفاف و حجاب بر سلامت روان در بسیج پزشکی، مهار آثار نوربیولوژیک استرس با فرهنگ عفاف و حجاب توسط بسیج مداحان، و کارگاه پوشش و تاثیر آن بر آرامش روان در بسیج فرهنگیان و نشست های تخصصی با کارشناسان طراحان لباس و آرایشگران در بسیج اصناف انجام شد.

تجلیل از بانوان محجبه هر قشر نیز انجام شد و در کنار آن صاحبان نمانام های پوشاک ایرانی اسلامی در بسیج اصناف، بانوان محجبه کارمند در ادارات در بسیج کارمندی و خبرنگاران محجبه در بسیج رسانه مورد تقدیر قرار گرفتند.

نمایشگاه عرضه محصولات عفا ف و حجاب به همت بسیج اصناف انجام شد و در کنار آن همزمان با روز ملی عفاف و حجاب در 10 نقطه از شهر تهران و 530 نقطه از کشور برگزار شد.

تهیه پوستر تکریم عفاف و حجاب در بازار و کلیپ 5 دقیقه ای در قالب عفاف و حجاب و انتشار آن در فضای مجازی به همت بسیج اصناف انجام شد و کانال های متنوعی با موضوع حجاب و عفاف توسط اقشار مختلف راه اندازی گردید.

به طور ویژه در حوزه رسانه بسیج هنرمندان ویژه برنامه تلویزیونی مشاعره با نام گلبرگ نجابت را از شبکه دوم سیما و باز پخش آن را از شبکه افق انجام داد.

اما برخی اقشار مانند بسیج کارگری و بسیج عشایری برنامه سراسری نداشتند ولی  هر قشر در سطح استان، برنامه های متنوعی را مانند اهداء شاخه گل به دختران محجبه و تامین بخشی از جهیزیه خواهرانی که طی سال های گذشته محجبه شده اند در سطح شهرستان ها انجام دادند.

بسیج مهندسین نیز اردوی دو روزه کوهپیمایی را برگزار کرد که با محفل انس با شهدا و خاطره گویی همسران شهیدان مدافع حرم و بانوان تازه مسلمان شده مراسم با شکوهی انجام شد.

در این هفته مسئول سازمان بسیج جامعه زنان کشور و جانشین وی به همراه معاون فرهنگی این سازمان با حضور در همایش های هفته «عفاف و حجاب» در خصوص لزوم رعایت عفاف و حجاب و تحکیم خانواده به گفت و گو پرداختند.

همچنین همزمان با روز ملی «عفاف و حجاب» در 21 تیرماه، به همت بسیج جامعه زنان کشور ویژه نامه روز «عفاف و حجاب» در ضمیمه روزنامه  جوان منتشر شد و در مراکز جشن مردمی «عفاف و حجاب» توزیع گردید.

گفتنی است در ارزیابی سال گذشته ستاد مردمی حجاب و عفاف به نام قرارگاه امام کاظم(ع) از سازمان  بسیج جامعه زنان کشور به عنوان یکی از نهادهای موفق در این هفته تقدیر به عمل آمد.

ارسال نظرات