رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان مرکزی گفت: در استان مرکزی 25 پرونده تخلف انتخاباتی از سوی شورای نگهبان تحویل دستگاه قضا شد و از آنجا که براساس قانون تاکید شده که پرونده استاندار و فرماندار مرکز استان باید به تهران ارجاع شود پرونده استاندار مرکزی و فرماندار اراک به تهران ارجاع شد.
کد خبر: ۸۸۸۶۴۵۳
|
۲۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۸

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ سید‌باقر تقوی رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان مرکزی در نشست خبری به مناسبت سالروز تاسیس شورای نگهبان با اشاره هجمه‌های اخیر علیه سپاه و شورای نگهبان در جامعه گفت: این مسائل موضوع جدیدی نیست چراکه مخالفت با پیامبران و امامان در طول تاریخ وجود داشته است. چراکه اسلام منافع ابرقدرت‌ها را به مخاطره انداخته است.

وی افزود: انقلاب اسلامی ایران منشا صدور پیام اسلام به جهانیان شد لذا همانگونه که در سال 88 شعارش را هم دادند اصل ولایت فقیه را نشانه رفته اند و برای رسیدن به این خواسته خود نیز درصدد هستند تا بازوها و نهادهایی را که مستقیم زیرنظر رهبری نظام اسلامی هستند را تضعیف کنند.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان مرکزی تصریح کرد: یکی از مباحثی که درخصوص شورای نگهبان بیان می‌کنند نظارت استصوابی است؛ استصواب به معنای صحیح در مقابل خطا و در اصطلاح به نظارتی گفته می شود که در آن ناظر در تمام مراحل تصمیم گیری وجود دارد و صحت آن را تایید یا رد می کند.

تقوی با اشاره به اینکه این نوع از نظارت یک خدمت سه سویه است، گفت: خدمت به مردم، نظام و نامزدها خدمتی است که این نوع نظارت دارد. در زمان انتخابات عده‌ای داوطلب می‌شوند که ممکن است در پرونده خود از سوابق قابل قبولی برخوردار نباشند که شورای نگهبان از طریق استعلام از مراجع ذی‌ربط مانع از ورود این افراد بدسابقه به پست های کلیدی کشور می شود.

وی با ابراز تاسف از اینکه بستر انتخاباتی در کشور از ریل خود در حال خرج شدن است، گفت: افراد حقه‌باز، شیاد و حیله‌گر و دارای ثروت متاسفانه احتمال رای آوری‌شان بیشتر است.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان مرکزی تصریح کرد: انتخابات در کشور زیبایی خاص خود را هم دارد اینکه مردم داوطلبانه در این انتخابات شرکت می کنند و به هر نامزدی که دوست دارند رای می دهند و مردم در انتخابات مدیران رده یک خود سهیم هستند. دموکراسی به معنای واقعی در نظام اسلامی وجود دارد.

تقوی با اشاره به اینکه مشارکت در انتخابات ایران بالاترین رتبه را دارد، گفت: باید تلاش شود که بستر انتخابات به سمت قانونی خود حرکت کند.

وی افزود: متاسفانه یکی از مشکلات در روند انتخابات، نقص قانون است. رهبر معظم انقلاب در سال 95 سیاست‌های کلی انتخابات را ابلاغ کردند و از دولت خواستند تا قانون جامع انتخابات را تدوین و برای تصویب به مجلس ارجاع دهند. اگر این دولت این امر را انجام دهد به عنوان خدمتی بزرگ به ملت برای سالیان سال باقی خواهد ماند.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان مرکزی تصریح کرد: پژوهشکده شورای نگهبان ورود کرده و در حال آسیب شناسی است، بانک اطلاعاتی شورای نگهبان در حال تقویت است و رصد نمایندگان مجلس و کاندیداهای احتمالی انتخابات 98 و گروه‌های سیاسی در استان و آسیب شناسی برگزاری همزمان دو انتخابات را در دستور کار قرار داده است.

تقوی با اشاره به اینکه برگزاری انتخابات الکترونیکی یکی از مباحث مطرح شده است، گفت: شورای نگهبان همیشه در این زمینه آمادگی خود را اعلام کرده است ولی به شرطی که زیرساخت‌های مناسب برای این کار توسط دولت آماده شود به گونه‌ای که هیچ نقطه‌ای در کشور بدون اینترنت پر سرعت نباشد. امنیت رای مردم حفظ و امکان تخلف و تقلب وجود نداشته باشد. همچینین سرعت رای‌گیری را کم نکند.

وی با اشاره به تخلفات انتخاباتی صورت گرفته در سطح استان مرکزی در انتخابات 29 اردیبهشت سال جاری گفت: بدعت بدی که در انتخابات گذاشته شد دخالت مسئولین اجرایی در انتخابات است. متاسفانه بیش از 70 فرماندار و بیش از این بخشدار و مدیر دستگاه اجرایی داریم که در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری دچار تخلف انتخاباتی شده‌اند.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان مرکزی تصریح کرد: در استان مرکزی 25 پرونده تخلف انتخاباتی برای 34 نفر در از سوی شورای نگهبان تحویل دستگاه قضا شد و از آنجا که مشخص شده تا برای استاندار و فرماندار مرکز استان پرونده باید به تهران ارجاع شود بر این اساس هم برای استاندار و هم فرماندار اراک پرونده تخلفاتی به تهران ارجاع شد.

تقوی با اشاره به اینکه پرونده تخلفاتی مابقی فرمانداران، بخشداران و مدیران در خود استان مورد بررسی قرار می‌گیرد، گفت: برای برخی از افراد کیفرخواست صادر شده، برخی از مسئولین استان هم متاسفانه به رغم تمامی تذکرات و توصیه‌ها دخالت خود را داشته اند.

وی افزود: متاسفانه یکی از مسئولین اسنادی را که بسیار محرمانه است را تحویل ستاد اقای روحانی داده است که در نوع خود بی سابقه بوده است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات