شهردار تبریز، فقدان مدیریت واحد شهری و ضعف قوانین حوزه شهرداری‌ها را ریشه اصلی معضلات شهرخواند و بر لزوم جهت‌گیری شوراهای پنجم برای حل معضلات ریشه‌ای مدیریت شهری تاکید کرد.
کد خبر: ۸۸۸۶۴۲۲
|
۲۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی شهرداری تبریز، صادق نجفی در اختتامیه پنجاه و هشتمین اجلاس مجمع مشورتی شوراهای مراکز استان‌های کشور در تبریز با بیان این مطلب اظهار داشت: شهرداری تبریز، علی‌رغم نبود مدیریت واحد شهری، موفق شده طی یک تعامل، همدلی و هماهنگی ویژه با مدیریت استانی و دستگاه های اجرایی، اقدامات بنیادین و اساسی در توسعه عمرانی و اجتماعی شهر، ایجاد کند.

وی تصریح کرد:  در چهار سال گذشته، مجموع بودجه محقق شهرداری تبریز حدود ۸ هزار میلیارد تومان بوده است؛ به بیان دیگر، منهای روزهای تعطیل، شهرداری تبریز به طور متوسط روزانه ۸ میلیارد تومان درآمد داشته که این رقم، در دو سال گذشته، در اثر وضع قوانین بازدارنده، به ۲ میلیارد تومان رسیده‌است.

شهردار تبریز یادآور شد: این وضعیت اسفبار، از مصوبات مجلس شورای اسلامی در دو بخش طرح‌ها و لوایح نشات می‌گیرد.

وی برنامه ششم توسعه را نمود بارز قوانین بازدارنده در خصوص شهرها خواند و افزود: در این برنامه، وظایف مهم شوراها و شهرداری‌ها، عملاً از بین رفته و بعلاوه، با حذف سهم شهرداری‌ها از مالیات بر ارزش افزوده، اصل استقلال شهرداری‌ها تضعیف شده است.

دکتر نجفی با ابراز نگرانی از این‌که قانون ارزش افزوده در آستانه دایمی‌شدن است، گفت:  با این روال، قطعاً طولی نمی کشد که معضلات شهر‌ها شدت می یابد و کار به جایی می‌رسد که شهرداری‌ها حتی در پرداخت حقوق ماهانه نیز با مشکل مواجه می‌شوند.

شهردار تبریز، فقدان مدیریت واحد شهری را از دیگر معضلات شهرداری‌ها خواند و افزود: نبود این قانون، بستر تنش و پراکنده‌کاری در شهرهاست؛ اگر دولت، خود را در حوزه‌های اجرایی شهرها دخیل می‌داند، باید در عموم حوزه‌های شهری از قبیل حمل‌و‌نقل و پسماند وارد کار شود؛ در غیر این صورت، باید شرایطی فراهم شود که شهردرای‌ها، با اختیارات بیشتری، پاسخگوی نیازهای شهر باشند.

وی با تاکید بر این‌که تضعیف جایگاه مدیریت شهری، متاسفانه به روال قوانین سال‌های اخیر تبدیل شده است، گفت: در چهار سال گذشته، پیگیری‌های مستمر در مجمع شهرداران و شورای عالی استان‌ها، متاسفانه نتوانسته کارساز واقع شود.

دکتر نجفی با تاکید بر  این‌که جهتگیری شورای پنجم می‌تواند این رویه نادرست را اصلاح کند، گفت: شهرداری‌ها در هر یک از کلان‌شهرهای کشور، از تجارب و توانمندی‌های لازم در خصوص امورات رایج شهر، برخوردارند؛ بنابراین شوراها در دور پنجم، باید به مسائل کلانِ شهری بپردازد و وقت و ظرفیت خود را محدود به مسایل ساده نکنند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها