خبرهای داغ:
رئیس شورای عالی استان‌های کشور، مدیریت واحد شهری را نیاز مبرم شهرهای کشور عنوان و خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر، پیگیری‌های گسترده‌ای برای واگذاری ۱۶ ماموریت دستگاه‌های اجرایی به شهرداری‌ها صورت گرفته که متاسفانه منجربه نتیجه نشده است.
کد خبر: ۸۸۸۶۴۲۰
|
۲۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی شهرداری تبریز، مهدی چمران در اختتامیه پنجاه و هشتمین اجلاس مجمع مشورتی شوراهای مراکز استان‌های کشور در تبریز با بیان این مطلب اظهار داشتبسیاری از شهروندان، بر اساس فطرت شهری خود، در موقع مواجهه با مشکلاتی نظیر ثبت‌نام مدارس و مشکلات آب و گاز و برق، به شوراها مراجعه می کنند. اما سیستم مدیریت شهری، بر خلاف این فطرت است و مانع از برآورده‌شدن بسیاری از انتظارات بجای شهروندان می‌شود.

چمران با تاکید بر این‌که مدیریت شهری کشور، آماده پذیرش این قبیل مسئولیت‌هاست، گفت: البته این امر شرط و شروطی دارد. این رویه را قبول نمی‌کنیم که ماموریت برخی سازمان های دولتی، همراه با انبوه بدهی‌های میلیاردی به شهرداری‌ها تحویل داده شوند؛ بلکه این مسئولیت ها، باید با لحاظ اعتبارات و تضمین‌های لازم انتقال داده شود.

وی با انتقاد از قوانینی که بودجه‌های شهرداری را روانه بخش های ملی و دولتی می‌کند، یادآور شد: بودجه تخصیص‌یافته عمرانی کشور در سال ۹۳، حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان بود. در همان سال، بودجه شهرداری تهران ۱۷هزار میلیارد تومان بود که ۷ هزار میلیارد تومان آن غیرنقدی بود. به همین خاطر، قانون برنامه ششم برای جبران کاستی‌های دولت، از بودجه شهرداری و شوراها کم، و به بودجه‌های دولتی اختصاص داد. متاسفانه به رغم همه تلاش‌ها و پیگیری‌های مستمر، این قانون، در صحن مجلس تصویب شد و دوستان نماینده به رغم قول‌هایی که دادند، در کمیسیون‌ها با آن موافقت کردند.

رئیس شورای عالی استان‌های کشور، تصریح کرد: بودجه بخشی از اقدامات مهم وزارت بهداشت در سال‌های اخیر، از یک درصد مالیات بر ارزش افزوده که همان قانون تجمیع عوارض شهرداری‌ها ست، اخذ شده است.

چمران تاکید کرد: باید از از روستاها حمایت  کنیم اما از طریق بودجه‌های ملی، نه بودجه‌های محلی. بودجه‌های محلی باید صرف مدیریت‌های محلی شود. شهرداری ها پیشانی خدمتگزاری کشور هستند و گردشگران در وهله اول با شهرها مواجهند نه با وزارتخانه‌ها. این در صورتی است که افتخارات گردشگری شهر، در وهله اول برای دولتی‌هاست.

وی متذکر شد: شوراها نباید به مسائل پیش‌پاافتاده بپردازند، بلکه باید توان خود را صرف پیگیری معضلات مهم شهری از نهادهای مهمی چون مجلس، دولت، دیوان عدالت اداری و سازمان بازرسی کل کشور کنند.

رئیس شورای عالی استان‌های کشور، با تاکید بر این‌که شوراها نباید جهت‌گیری سیاسی داشته باشند، گفت: اگر بنای شورای پنجم، سیاسی‌کاری باشد، حتی اگر موافق صددرصد دولت نیز باشند، همین اختیارات و امکاناتی هم که در شهرداری‌ها هست، به صورت سیستماتیک و سازمان‌یافته، از دست خواهد رفت.

چمران با اشاره به این‌که این زنگ خطر، مربوط به شخص خاصی نیست، بلکه این، خاصیت دولت‌هاست، یادآور شد: دولت نهم از دل شورا برآمد و ما فکر می‌کردیم اوضاع گلستان می‌شود، اما علی‌رغم استفاده از توان و هماهنگی‌ برای تصویب برخی قوانین، بسیاری از مسایل، عملی نمی‌شد و مشکل پیش می‌آمد.

وی همچنین با انتقاد از ساز و کار انتخابات شوراها گفت:  چرا باید نظارت شوراها در دست چند تن از نمایندگان مجلس باشد. این ساز و کار، نباید به صحنه حذف رقبای سیاسی تبدیل شود. باید گروهی تشکیل شود که بخش‌های اجرایی و نظارتی انتخابات به صورت مستقل و جدا عمل کنند
ارسال نظرات