در بازدید فرمانده قرارگاه عملیاتی شهید هراتی از تالاب هامون مطرح شد:

لایروبی و احیا ۳۰ هزارمتر مربع از دریاچه هامون توسط قرارگاه عملیاتی شهید هراتی سپاه

فرمانده قرارگاه عملیاتی شهید هراتی در بازدید از تالاب هامون از لایروبی و احیا ۳۰ هزار متر مربع از دریاچه هامون خبر داد.
کد خبر: ۸۸۸۶۱۱۲
|
۲۲ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۷
به گزارش خبرگزاری بسیج از استان سیستان و بلوچستان ؛ سرهنگ پاسدار پرویز آبسالان در بازدید از تالاب هامون عنوان کرد: اقدامات اولیه جهت محقق شدن آرزوی دیرینه حاشیه نشینان هامون با همت قرارگاه شهید هراتی جهت احیای هامون انجام می شود.

وی افزود: حدود دو دهه از خشکسالی و خشکیدن دریاچه هامون می گذرد و هرساله شاهد ورود سیلابهای قابل توجهی درآستانه بهار و باران های بهاری هستیم که این سیلابها به دلیل وسعت زیاد دریاچه و پرشدن بستردریاچه ازماسه بادی ها وآبرفت های چندساله رودخانه هیرمند سبب آبگیری بیست درصد ازسطح دریاچه به عمق بیست سانت تا یک متر می رسد.

آبسالان تصریح کرد: این سطح آبگیری با شروع شدن بادهای ۱۲۰روزه و شدت تابش خورشید تا پایان تیرماه کاملا خشک می شود و باعث مرگ و میر میلیونها بچه ماهی و اتلاف تعداد زیادی از پرندگان که به امید ماندگاری آب تخم گذاری می کنند، می شود.

فرمانده قرارگاه عملیاتی شهید هراتی با بیان اینکه آنچه که بارها درقالب مطالبات مردمی مطرح شده درخواست مدیریت این سیلابهاست، خاطرنشان کرد: بارها توسط کارشناسان بحث ایجاد هامونک در سه هامون( هیرمند، پوزک و صابری) مطرح شده است و فقط در حد یک شعار باقی مانده است.

وی ادامه داد: چنانچه نمایندگان سیستان بتوانند ردیف اعتباری ثابتی در بودجه کل کشور جهت ایجاد سه هامونک (صابری، هیرمند و پوزک )اخذ کنند و هرساله در هر هامون ده هکتار به عمق دو متر لایه روبی شود هر ساله شاهد احیای ۳۰ هکتار از دریاچه هامون خواهیم بود.

آبسالان بیان کرد: متاسفانه بحث هامونک ها بارها توسط کارشناسان مطرح شده ولی تاکنون هیچ اقدامی در این خصوص انجام نشده است.

وی همچنین گفت: مشابه اقدامی که توسط دانشگاه زابل انجام شد و شاهد استقبال بیش از ۳۰ هزار نفر در ایام نوروز از این هامونک بودیم و برای بیش از ۳۰۰ خانوار ایجاد اشتغال شد.

آبسالان با بیان اینکه قرارگاه شهید هراتی پیشتاز در عرصه محرومیت زداییست، تاکید کرد: هدف از این اقدام ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت حاشیه نشینان هامون اعلام است.

وی اضافه کرد: ازطرحهایی که بعد از ایجاد هامونک قابل اجراست امکان پرورش ماهی است همچنین با توجه به فراوانی گل گز در منطقه پیش بینی شده امکان پرورش زنبورعسل وپرورش اردک برای چند صد خانوار فراهم خواهد شد.

سرهنگ آبسالان با عنوان اینکه لایروبی و احیای ۳۹ هزار متر مربع از دریاچه هامون توسط قرارگاه عملیاتی شهید هراتی سبب خوشحالی تعداد زیادی ازحاشیه نشینان هامون شد چرا که این اقدام سبب ماندگاری و ایجاداشتغال برای تعداد زیادی ازساکنین منطقه خواهد شد، گفت: همه دلسوزان و حامیان آبادی سیستان در احیا دریاچه هامون ( هامونک) در حد توان هرچند کوچک همراهی کنند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار