سواحل مکران به‌عنوان یکی از کانون‌های مهم توسعه کشوری انتخاب شده است، حال چرا شهرستان جاسک که قلب سواحل مکران و همچنین شهرهای شرق هرمزگان که از مهمترین کانون‌های توسعه کشور محسوب می‌شوند تاکنون پیشرفت چشمگیری نداشته‌اند و مردمان منطقه در محرومیت‌های که لازم به ذکر نیست به‌سر می‌برند.
کد خبر: ۸۸۸۶۰۷۷
|
۲۲ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۶
سواحل مکران به‌عنوان یکی از نقاط کلیدی توسعه کشور به‌شمار می‌رود و تاکنون از این ثروت عظیم خدادادی در این منطقه به‌خوبی استفاده نشده است.

سؤوال ما این است که چرا بایستی سواحل مکران به این شکل باشد؟

سواحل مکران به‌عنوان یکی از کانون‌های مهم توسعه کشوری انتخاب شده است، حال چرا شهرستان جاسک که قلب سواحل مکران و همچنین شهرهای اطراف مانند میناب، سیریک، بشاگرد و چابهار و... که از مهمترین کانون‌های توسعه کشور محسوب می‌شوند تاکنون پیشرفت چشم‌گیری نداشته‌اند و مردمان منطقه در محرومیت‌هایی که لازم به ذکر نیست به‌سر می‌برند.

این موضوع به مدیریت جوانان فعال و دغدغه‌مند سواحل مکران نیاز دارد و می‌طلبد که در این عرصه  همه آحاد مردم به صورت جهادی ورود پیدا کنید و دغدغه داشته باشند و همچنین در قالب برگزاری کنفرانس و سمینار و یا برگزاری جشنواره، سواحل مکران را مدیریت و توسعه دهند.

حرکت جهادی جوانان برای توسعه و آبادانی شهر و منطقه خود در سواحل مکران و به دست گرفتن توسعه همه‌جانبه توسط خود بومیان و ساکنان منطقه باعث ایفای نقش در پروژه‌های مختلف اقتصادی سواحل مکران، استخدام در سازمان توسعه سواحل، استخدام بومیان در شرکت‌ها و پروژه‌ای بزرگ، به دست گرفتن واگذاری‌های اقتصادی، به دست گرفتن پیمانکاری‌ها و مشارکت در توسعه سواحل مکران به‌ویژه جوانان جویای کار و متخصص منطقه خواهد شد.

حق جوانان و تحصیل‌کرده‌های خطه جنوب نیست که مشکلات اقتصادی داشته باشند و از بیکاری رنج ببرند و در این شرایط فضای مدیریت و واگذاری‌ها و استخدام‌های پروژه‌های سواحل مکران به‌دست دیگرانی از سایر نقاط کشور بیفتد.

دامن‌ زدن به حس ناسیونالیستی خطای محض و کاملا غیر منطقیست اما تجربه توسعه سایر مناطق آزاد نشان می‌دهد که در این مناطق پولدارهای دیگر شهرهای بزرگ پولدارتر شدند اما بومیان همان شرایط سابق را دارند، حال نباید اجازه داد و این شرایط در توسعه سواحل مکران تکرار شود.

معتقدیم اگر در توسعه سواحل مکران از نیروهای بومی استفاده نشود این منطقه نیز مانند کیش و قشم و حتی چابهار خواهد شد که بومیان در فقر و فلاکت به‌سر می‌برند و افراد منفعت‌طلب به اوج می‌رسند که این یک نقطه ضعف برای هرمزگان و سواحل مکران محسوب می‌شود.

باید برای توسعه کشور، محور دریا را برجسته کرد و تمام برنامه‌ریزی‌های مسؤولان به سمت و سویی باشد که بتوانیم به بهترین نحو از منابع خدادادی سواحل مکران نهایت استفاده را ببریم و همچنین زمینه توسعه سواحل مکران را فراهم نمایم.

ارسال نظرات