برای شناخت ماهیت و مصادیق حقوق بشر امریکایی بهترآن است که ابتدا عملکرد آمریکا را در درون کشور خود آغاز کنیم.
کد خبر: ۸۸۸۵۵۴۳
|
۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج حقوقدانان؛ در مصاحبه با مهدی بهرامیان، سرپرست سازمان بسیج حقوقدانان مفاهیم و مصادیق حقوق بشر و آزادی های عمومی در امریکا  بررسی شد. در این مصاحبه ضمن اشاره به ابعاد داخلی نقض حقوق بشر در امریکا در موارد بین المللی نیز بحث و بررسی صورت گرفت.

مهدی بهرامیان، سرپرست سازمان بسیج حقوقدانان همزمان با هفته حقوق بشر امریکایی در مصاحبه کوتاهی در رابطه با اقدامات امریکا در زمینه نفی حقوق بشر در جهان گفت: آمریکا یکی از بزرگترین مصادیق نفی حقوق بشر در جهان است که این موضوع را می توان در سیاست های داخلی و بین المللی و رفتار این کشور با جمهوری اسلامی ایران به خوبی مشاهده کرد.

بهرامیان تشریح کرد: برای شناخت  ماهیت و مصادیق حقوق بشر امریکایی بهتر آن است که ابتدا عملکرد امریکا را در درون کشور خود آغاز کنیم؛ حقوق بشر در امریکا از زمان شکل گیری با تجاوز به سرخ پوستان و کشتار و نسل کشی شروع شد. آنها برای نسل کشی سرخ پوستان ۹۷ نوع بیماری مرگبار به کاربردند که شامل ۴۱ نوع آبله، ۴ نوع طاعون ،۱۷ نوع سرخچه، ۱۰ نوع آنفولانزا و ۲۵ نوع سل و دیفتری و کولیراوبا بود که این موضوع نشان دهنده این است که امریکایی ها حتی حقوق شهروندان خود را نیز رعایت نمی کنند.

وی خاطر نشان کرد: براساس گزارش سازمان مبارزه با خشونت، در هر ۹ ثانیه یک زن امریکایی مورد ضرب و شتم قرار می گیرد. همچنین طبق برخی گزارشات روزانه بیش از ۳ زن امریکایی به دست شوهران خود کشته می شوند؛ اینها نشان دهنده نقض حقوق بشر در داخل این کشور است.

سرپرست سازمان بسیج حقوقدانان، در مورد جنایات بین المللی امریکا تصریح داشت: امریکایی ها در سال ۲۰۰۲ سرنوشت افراد اسیر را هنگام جنگ علیه طالبان اینگونه رقم زدند که آنها را در زندان گوانتانامو بدون رعایت حقوق بشر و حتی قوانین ایالات متحده حبس کردند و تنها حکم اجرایی رییس جمهور ایالات متحده به نام وضعیت جنگ علیه تروریسم بهانه دستاویزی برای به بند کشیدن این افراد و ایجاد زندان گوانتانامو شد؛ به طوری که در همان زمان رسما هیچ کیفر خواست یا اتهامی علیه زندانیان تنظیم و اعلام نشد.

بهرامیان در ادامه تاکید کرد: اسلام ستیزی و مبارزه با مقدسات مسلمانان در امریکا از موارد دیگر نقض حقوق بشر در این کشور است. وی تصریح داشت: پس از احیای مجدد و بازیابی هویت جهان اسلام که از اواخر قرن بیستم و به ویژه با پیروزی انقلاب اسلامی ایران آغاز گردید، به تدریج مجددا مقابله با مسلمانان در غرب در ابعاد جدیدی آغاز شد همچنین آغاز قرن ۲۱ همزمان با واقعه ۱۱ سپتامبر بود که این واقعه و پیامدهای آن، ضدیت با اسلام و اسلام هراسی را در جهان غرب فراگیر ساخت. وقایع ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به سرعت به مسلمانان نسبت داده شد و نماد رفتار و فرهنگ مسلمان معرفی گردید.

این متخصص حقوق عمومی تشریح کرد: اسلام ستیزی به عنوان حمله به تمامیت مذهب اسلام به عنوان مشکل اصلی جهان و معرفی دین اسلام به عنوان افراط گرایی، امروزه حضوری جدی و تاثیرگذار در جوامع غربی و حتی رسانه های افکار عمومی پیدا کرده است که این در راستای پوشش دادن جنایات کشورهایی همچون امریکا در جهان است.

بهرامیان اشغالگری و تهدید نظامی را از موارد دیگر نقض حقوق بشر امریکایی دانست و گفت: اقدامات نظامی یک جانبه چندی در دهه آخر قرن بیستم که با ادعای حمایت از مردم بی گناه در مقابل نقض حقوق بشر به صورت انفرادی و یا جمعی توسط دولت مداخله گر امریکا صورت گرفت و باب جدیدی را در این زمینه گشود.

وی خاطر نشان کرد: امریکا به بهانه مبارزه با تروریسم اقدامات ضد حقوق بشر دوستانه انجام می دهد که در سه کشورافغانستان، عراق و پاکستان  نمود پیدا می کند و به طور خاص در دو کشور افغانستان و عراق مسائل نقض حقوق بشر دوستانه بسیار مشخص و بارز است.

ایشان در قالب مثالی تصریح داشت: «غارت» نقض عمده حقوق بین الملل و یک جنایت جنگی است. بعد از اشغال عراق توسط نیروهای امریکا، اموال و موزه های این کشور مورد غارت قرار گرفت و در این خصوص امریکایی ها هیچ عکس العملی از خود نشان ندادند. مطابق ماده ۵۵ مقررات لاهه، دولت اشغالگر موظف است به عنوان اداره کننده، کنترل سرزمین اشغالی را عهده دار شود و این اموال را حفظ نماید. ماده ۵۳ کنوانسیون چهارم ژنو انهدام اموال منقول یا غیرمنقولی را که متعلق به اشخاص، یا دولت یا سازمان های اجتماعی باشد، توسط دولت اشغالگر ممنوع نموده و بر حفظ و اداره آنها تاکید می نماید.

بهرامیان با تشریح اقدامات ضد حقوق بشری امریکا در رابطه با جمهوری اسلامی ایران نیز خاطر نشان کرد: هجوم نظامی و واقعه طبس، حمله به کشتی ها و سکوهای نفتی، ساقط کردن هواپیمای مسافربری ایران، حمایت از سازمان منافقین، التقاط و ترور شخصیت های فکری نظام، فاجعه هفت تیر و ترور دانشمندان هسته ای، تحریم های ناعادلانه علمی، اقتصادی و مالی، تحریم نفتی، تحریم تجاری و تحریم های شخصیت ها و مسئولین نظام نمونه هایی از نقض حقوق بشر توسط دولت امریکا است.

ارسال نظرات