مصطفی برزگر
دانشجویان ایلامی از قرار داد توتال می گویند؛
دانشجویان ازقراردادی که اخیرا با شرکت فرانسوی توتال برای توسعه و تولید گاز در فاز 11 پارس جنوبی که بزرگترین میدان گازی جهان است به امضا رسیده است و با منافع ملی در تضاد است اظهار نظر کرده اند.
کد خبر: ۸۸۸۵۴۹۸
|
۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، هفته گذشته وزارت نفت قراردادی کنسرسیومی برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی امضا کرد که توتال فرانسه سهمی  50/1درصدی در این کنسرسیوم دارد و شرکت‌های CNPC چین و پتروپارس ایران هم به ترتیب سهمی 30 و 19/9 درصدی در آن دارند.

ارزش این قرارداد که اولین قرارداد با استفاده از مدل جدید قراردادهای نفتی (IPC) با شرکت‌های خارجی در دولت یازدهم محسوب می‌شود، 4/8 میلیارد دلار و مدت زمان آن، 20 ساله است که قابلیت تمدید تا 25 سال هم دارد.

بر اساس گزارش‌های موجود، شرکت توتال در پارس جنوبی کارنامه خوبی ندارد زیرا اولا توافقنامه‌ای بین ایران و توتال برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی که در سال 79 امضا شده بود با بهانه‌گیری‌های مداوم این شرکت فرانسوی در موضوعاتی مانند رقم قرارداد هیچ‌گاه تبدیل به قرارداد نشد و توسعه این فاز پارس جنوبی هشت سال به تاخیر افتاد زیرا توتال در سال 87، به بهانه ریسک بسیار زیاد سرمایه‌گذاری در ایران، از صنعت نفت و گاز کشورمان خارج شد، ثانیا انتقادهای مهمی درباره عملکرد فنی توتال در توسعه فازهای 2 و 3 پارس جنوبی مطرح است، چنان که گفته شده، این شرکت با پرداخت رشوه به مقامات ایرانی موفق شده است که پروژه توسعه فازهای 2 و 3 پارس جنوبی در دولت اصلاحات و در اواسط دهه هفتاد بدست بیاورد. این موضوع رسانه‌ای شده است و حتی این شرکت فرانسوی ضمن پذیرش این اتهام، به پرداخت جریمه 400 میلیون دلاری محکوم شده است.

"محسن اقبالی" دانشجوی دانشگاه ایلام در این خصوص اظهار داشت: خسارت و لطمات جبران ناپذیری که توتال به صنعت نفت ایران وارد کرده است به هیچ وجه قابل چشم پوشی نیست. زوایای قرارداد اخیر با توتال هم مانند سابقه بدعهدی این شرکت روشن است، اما انچه که مبهم است آغوش باز دولت یازدهم برای کسانی است که بارها از پشت به ماخنجر زده اند.

این دانشجوی دانشگاه ایلام، تصریح کرد: بیش از سه دهه است که شرکت توتال در توسعه بخش قطری میدان مشترک گازی پارس جنوبی با استفاده از مدل قراردادی مشارکت در تولید که به مراتب جذاب‌تر از مدل IPC است، حضور دارد و شریک آن کشور است. بنابراین منطقی است که این شرکت فرانسوی از اطلاعات کسب شده در طرف ایران، برای افزایش تولید گاز در سمت قطر استفاده کند تا اهداف مشترک توتال با این کشور محقق شود و سهم ایران از گاز این میدان مشترک را کاهش دهد.

وی در ادامه یادآور شد: محرمانه کردن قرارداد جدید با توجه به سابقه خراب و ناکارآمدی مدیران فعلی وزارت نفت در ماجرای کرسنت و فساد کلانی که در آن به وقوع پیوست که خسارات آن تا سال ها گریبانگیر کشور خواهد بود نکته دیگر در خصوص قرارداد نفتی اخیر است.

اقبالی خاطرنشان کرد: ده ها شرکت در داخل کشور وجود دارد که میتوانند با مدیریت و برنامه ریزی درست وزارت نفت پروژه های مختلف و ریز و درشت نفتی را انجام دهند. چه اینکه در ساخت و توسعه 17 فاز از پارس جنوبی همین شرکتها نقش قابل توجه و انکار ناپذیری را ایفا کرده اند.

این فعال دانشجویی بیان کرد: واگذاری پروژه ها به طور کامل به یک شرکت و به شکل سنتی با وجود حضور بیش از 70 شرکت خدمات نفتی و آن هم با وجود بیکاری که این شرکت ها با آن مواجه هستند ، بسیار عجیب و قابل تأمل است.

سیاسی کردن قرارداد های نفتی بازی با منافع ملی و امنیت ملت است

"صدرا آرامش" دیگر دانشجوی دانشگاه ایلام، گفت: آنچه از قراداد نفتی جدید با کنسرسیومی به رهبری توتال به ذهن متبادر می شود آن است که وزارت نفت میخواهد با باج دادن به غول های بزرگ نفتی ضعف دستگاه دیپلماسی را پوشش دهد، چرا که برجام و مذاکرات بی نتیجه مانده و آمریکا دوباره اقدام به وضع تحریم های جدید نموده است.

وی ادامه داد: وزرات نفت از همان ابتدا در فکر واگذاری پروژه ها به شرکت های خارجی بود تا به قول خودشان دیوار تحریم ها را فرو بریزند، لذا به جذاب کردن و چرب کردن قرارداد های جدید روی آوردند اما این کار ساده اندیشی و سهل انگاری و تکیه بر دیواری سست بنیان است.

آرامش عنوان کرد: غول های بزرگ نفتی را همان نظام سلطه به وجود آورده و الان نیز با اجازه همان کشور های که ما را تحریم کرده اند به ایران آمده اند، و با کوچکترین اشاره آمریکا قطعا از ایران خواهند رفت، چه اینکه تجربه این اقدام را هم داشته ایم.

این دانشجوی ایلامی یادآور شد: سیاسی کردن قرارداد های نفتی و بازی با منافع ملی و امنیت ملت حرکتی مشمئزکننده و ناخوشایند است، این قرارداد هیچگونه توجیهی نمیتواند داشته باشد و در شأن جمهوری اسلامی ایران نیست.

وی تصریح کرد: خوشحالی غیر عقلانی دولت و وزرات نفت از امضای این قرارداد بسیار جای تأسف دارد وزارت نفت باید پاسخگوی این مواضع ضعیف و ملتمس گونه در برخورد با شرکت های خارجی و امضا این قرارداد ننگین باشد، و از همه اساتید و صاحب‌نظران وکارشناسان عزیز و دلسوز درخواست دارم که درمورد این قرارداد با دانشجویان و مردم صحبت کنند و آگاهی بخش جامعه باشند و دین خود را به کشور و آینده گان ادا کنند.

ضرورت وجود نهادی نظارتی بر اجرای درست قراردادهای نفتی

"سعید دلاور" دانشجوی دانشگاه فرهنگیان ایلام نیز در ادامه این گفتگواظهار داشت: آنگونه که از شواهد روشن می شود این است که واردکردن توتال به فرآیند رقابت نمی تواندمنافع ملی را تضمین کند، بلکه زمینه ای برای فرصت طلبی دوباره کسانی فراهم آورده است که 20 سال پیش نشان دادند که تنها به فکر منافع خود بوده ورویه ی مثبتی برای آینده میادین نفتی کشور ایجاد نمیکنند.

وی گفت: چه دلیلی دارد که ایران اسلامی با این همه ظرفیت و توانایی و با توجه به اینکه خود صاحب استعدادها و ظرفیت های بی نظیری هستیم شریک دیگری را در منافع ملی خود دخیل کنیم و باناديده‌گرفتن توان داخلي در اين قرارداد ثروت کشور را در معامله ای نابرابر به غیر واگذار کنیم.

دلاور با بیان اینکه نبود اطلاعات دقیقی از جزئیات این قرارداد ماهیت حقیقی آن را با ابهامم مواجه کرده است، افزود: ضرورت دارد نهادی نظارتی فراتر از وزارت نفت تشکیل شود تا هم جزئیات قرارداد و هم درست اجرایی شدن آن را نظارت کند.

آمریکا می خواهد با این قراردادها از ایران باج سیاسی بگیرد

"یاسرزارعی" دانشجوی دیگر دانشگاه ایلام، اظهار کرد :ما باید به دنیا نشان دهیم تولید ملی و اشتغال ملی برای ما حرف اول است و مقدمه لازم آن انتقال تکنولوژی و جذب سرمایه ای است که ضایع نشود.

زارعی با اشاره به بیانات رهبری معظم در دیدار سال گذشته دانشجویان که فرمودند : مادامی که قراردادهای جدید نفتی مصالح و منافع کلان نظام را به معنا واقعی کلمه نتواند احصا کند نباید اجرا شود، افزود: باید دید این قراردادهای نفتی دولت کجای سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی جای دارد آیا در تعارض با اقتصاد مقاومتی و نگاه به درون نیست؟؟؟

این دانشجوی ایلامی تصریح کرد: دغدغه قشر دانشجو این است اگر تحریمها بازگردانده شود واکنش توتال چیست؟ آیا بازهم زیر میز می زند و به مثال قبل کار را تعطیل می کند یا نه.هنوز معلوم نگردیده است این قرارداد در شورای عالی امنیت با ریاست رییس جمهور به تصویب رسیده یا نه؟؟؟

زارعی یادآور شد: در نتیجه این چنین قراردادهایی و در کل چسپندگی اقتصاد ایران به برجام شکست خورده و خارج روز به روز بیشتر موجب می شود دست ایران در مقابل بد عهدی طرفهای خارجی بسته شده و اقتصاد ایران توسط آمریکا مدیریت شود تا با ابزار اقتصادی از ایران امتیاز سیاسی بگیرد.

ارسال نظرات