عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس با ابراز تأسف از اینکه بازارچه های مرزی اصالت خود را از دست داده اند، گفت: با دور شدن از اهداف اصلی این مراکز مرزنشینان هیچ سودی از راه اندازی بازارچه ها نبرده اند.
کد خبر: ۸۸۸۵۲۰۴
|
۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، سیدحسن حسینی شاهرودی در خصوص "عدم موفقیت بازارچه های مرزی در دستیابی به اهداف و برنامه ها و راهکارهای تقویت آنها" گفت: هدف از تشکیل بازارچه های مرزی این بود که مردم شهرها و روستاهای مرزی بتوانند از مزایایی برخوردار و با فروش محصولات و کالاهای خود شرایط بهتری را داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه براساس برنامه های تدارک دیده شده قرار بود که مردم شهرهای مرزی بتوانند کالاها و خدمات خود را با شهرهای هم مرز خود مبادله کنند و با فروش اجناس کمی وضعیت اقتصادی و معیشتی آنها بهبود یابد، بیان کرد: این امر در ابتدای شروع به کار این بازارچه ها خوب بود، ولی متاسفانه بعد از مدتی شاهد بودیم که این بازارچه ها اصالت خود را از دست دادند و بیشتر شاهد خرید و فروش کالاهای چینی در این بین بودیم.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس با بیان اینکه برخی دلالان و واسطه ها برای سود بیشتر و کسب منافع برای خود این بازارچه ها را از اهداف اصلی خود دور کرده اند، ‌افزود: متاسفانه با دورشدن از اهداف اصلی این مراکز برای کالاها و خدمات ایرانی دیگر در این مناطق اولویتی مشاهده نمی شود و رونقی هم در زندگی مردم مرزنشین بوجود نیامده است.

وی با تاکید براینکه کالاهای خارجی و قاچاق و درجه چندم که ارزش واقعی هم ندارند در این بازارچه ها به فروش می رسد، گفت: مردم مرزنشین هم هیچ سودی در تجارت انجام شده این واسطه ها نمی برند، بلکه درآمد اصلی متوجه واسطه های کلان و دلال ها می باشد.

حسینی شاهرودی با بیان اینکه به طور کلی بازارچه های مرزی که به منظور ارتقای سطح معیشت و زندگی مردم این مناطق بوجود آمده بود با مشکلاتی در اجرا روبرو شده است و مرزنشین ها هیچ سودی و تغییری در زندگی مشاهده نکرده اند، تاکید کرد: باید برخی قانون های که برای کمک به مردم مرزنشین مانند بازارچه های مرزی و کولبری تهیه شده بود با یکدیگر تجمع شود تا بتوان با نظم بخشیدن به آنها سرانجام بهتر و مطلوب تری را شاهد باشیم.

وی ادامه داد: متاسفانه ها آیین نامه ها و شیوه مدیریت این بازارچه ها با مشکلات و ایراداتی مواجه است که نیاز به اصلاح جدی در آن وجود دارد، چرا که باعث می شود این اقدامات و طرح ها به سرانجام مطلوب نرسند.

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر اینکه باید حمایت جدی از بازارچه های مرزی صورت بگیرد تا مردم مرزنشین شاهد رونق در زندگی و معیشت خود باشند، ادامه داد: در حوزه های توسعه تجارت و معافیت های اعمال شده، ‌قانون به خوبی اجرا نشده و بیشتر این دلال ها و واسطه ها هستند که سود می کنند.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس در پایان تصریح کرد: دولت اگر می خواهد به مردم مرزنشین کمکی کند، باید با مدیریت صحیح و قوانین متناسب از ایجاد رانت، فساد و سوء استفاده در این بازارها جلوگیری کند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها