یک روانشناس بالینی و مدرس دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفت: باید مرزهای استفاده از دنیای مجازی را برای اعضای خانواده خود تبیین کنیم؛ غرق شدن در دنیای مجازی مانع از شکل‌گیری ارتباط‌های رو در رو می‌شود که این همان تهاجم فرهنگی غرب علیه جهام سوم است.
کد خبر: ۸۸۸۴۹۴۶
|
۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۲

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، ناهید دیناروند، روانشناس بالینی و مدرس دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره حفظ بنیان خانواده در عرصه تکنولوژی، اظهار داشت: تحکیم بنیان خانواده موضوعی بسیار مهم در همه جوامع است؛ یکی از مواردی که می‌تواند در تحکیم یا سست شدن بنیان خانواده تاثیرگذار باشد، استفاده از دنیای مجازی است.

وی با بیان اینکه البته هیچگاه نمی‌توان جلوی پیشرفت تکنولوژی را گرفت، افزود: آنچه که باعث استحکام بنیان خانواده در عرصه‌ای که تکنولوژی در همه ابعاد خود رو به گسترش بوده می‌شود، تنها از طریق آموزش میسر است.

دیناروند، ادامه داد: در مرحله اول باید والدین نحوه استفاده درست از فضای مجازی را بدانند؛ همانطور که هر زندگی و خانواده‌ای صاحب یک حریم و محدوده‌ای است، استفاده از دنیای مجازی نیز برای خود حد و مرزی دارد؛ پس بهتر است مرزهای استفاده از دنیای مجازی را برای اعضای خانواده خود تبیین کنیم.

تحکیم بنیان خانواده با افزایش ارتباط‌های رو در رو میسر است

این روانشناس بالینی تصریح کرد: اما زندگی تنها موضوع فضای مجازی نیست آنچه حرف اول را در تحکیم بنیان خانواده می‌زند، برقراری ارتباط حضوری بین زن و شوهر و والدین و فرزندان است.

وی متذکر شد: گفت‌وگوها و بازی‌های بین والدین و فرزندان و وقت گذاشتن برای رفتن به طبیعت و مکان‌های تفریحی، موجب تحکیم بنیان خانواده می‌شود؛ اعضای خانواده باید در استفاده از تکنولوژی‌هایی مانند گوشی‌های هوشمند و فضای مجازی یک قراردادی را برای خود قائل شوند و ساعات خاصی را در نظر بگیرند.

دیناروند، گفت: پیام رسانی از طریق موبایل و فضای مجازی، هیچگاه جای ارتباط چهره به چهره را نمی‌گیرد زیرا انسان یک موجود اجتماعی است که نیاز به برقراری ارتباط و همدردی‌های رو در رو، دارد.

این مدرس دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفت: غرق شدن در دنیای مجازی مانع از شکل‌گیری این ارتباط‌ها می‌شود و جالب اینجاست که اعتیاد به دنیای مجازی مختص به کشورهای جهان سوم است و این یکی از سیاست‌های غرب علیه جهان سوم بوده که بارش فرهنگی و یا به عبارتی تهاجم فرهنگی نامیده می‌شود.

وی در پایان تاکید کرد: هدف غرب از وارد کردن این نوع تکنولوژی‌های سرگرم کننده، کاستن از ارتباطات و کمرنگ شدن روابط عاطفی است تا غرب بتواند راحت‌تر و به نحو احسن علیه مردم جهان سوم تهاجم فرهنگی کند؛ در واقع اساس هر جامعه‌ای خانواده است و اگر این بنیان سست شود جامعه رو به انحطاط خواهد رفت.

ارسال نظرات