کد خبر: ۸۸۸۴۸۷۲
|
۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان،  رضا میرزایی در نشست تخصصی کارشناسان سازمان‌های مردم‌نهاد استان کردستان با هدف ارائه راهکارهای پیشگیرانه از قاچاق کالا و ارز کردستان که در سالن شهدای گمنام استانداری برگزار شد، گفت: در بحث آگاه‌سازی و روشن‌گری مردم در حوزه مضرات استفاده از کالاهای قاچاق به ویژه کالاهای سلامت‌محور سمن‌ها به عنوان سازمان‌های از بطن مردم وظایف سنگینی به عهده دارند.
 

وی گفت: سمن‌ها باید مشکلات و آسیب‌های خاص در این حوزه را شناسایی و احصا کرده و راهکارهای مناسب برای رفع این معضل را به مسوولان ارائه کنند.
 

وی خاطرنشان کرد: سمن‌ها حالت ضربه‌گیر دارند و اگر مشکلی برای نظام پیش بیاید این سازمان‌های مردم‌نهاد هستند که می‌توانند در این حوزه نقش‌آفرینی کنند.

به گفته دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگ و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان، سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توانند در جذب و مشارکت مردم و تسهیل امور در این حوزه نقش تعین‌کننده‌ای داشته باشند.

وی با بیان اینکه همواره سودجویان و منافع‌طلبان دنبال کسب سود از راه‌های آسان هستند، تصریح کرد: این فطرتی است که در همه انسان‌ها وجود دارد و قاچاق کالا از بسترهایی کسب سود آسان است که امروز مورد توجه بسیاری از سودجویان قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: قاچاق کالا و ارز یک معضل اجتماعی است که اقتصاد کشور را مورد حمله قرار داده و به بنیان‌های اقتصادی کشور ضربات بسیار زیادی را وارد کرده است.


دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگ و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان با بیان اینکه اقدامات آفندی و پدافندی زیادی برای مقابله با قاچاق کالا و ارز در سطح کشور طی سال‌های اخیر انجام شده است، اما هنوز راه زیادی برای مقابله کامل با قاچاق کالا و ارز در استان داریم.

میرزایی گفت: وقتی کالایی به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود یعنی ارز از کشور خارج می‌شود و این یعنی ضربه به اقتصاد و اشتغال کشور که قابل جبران نیست.


وی با تاکید بر اینکه 70 تا 80 درصد کالاهای سلامت‌محور که به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند، تقلبی و فاقد استانداردهای لازم هستند، افزود: ورود قاچاق به کشور آسیب‌های جدی را به تولید و صنعت استان وارد می‌کند.
 

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگ و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان اظهار داشت: به دلیل ورود کالاهای قاچاق به استان 73 واحد تولیدی در کردستان غیرفعال و 1083 نفر که در این واحدها مشغول به کار بوده‌اند طی چند سال اخیر از کار بیکار شده‌اند.
 

میرزایی با بیان اینکه قاچاق کالا و ارز در کشور بستر پولشویی را در کشورها فراهم می‌سازد، اذعان کرد: بحث پولشویی را بارها به نیروی انتظامی متذکر شده‌ام، چرا که قاچاق کالا از آسمان وارد کشور نمی‌شود.
 

وی در ادامه گفت: طی سال‌های اخیر در زمینه مبارزه با قاچاق کالا و ارز در استان اقدامات بسیار خوبی انجام شده است و در زمینه کشف و ضبط مشروبات الکلی نیز رتبه نخست کشوری کسب کرده‌ایم.
 

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگ و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان به حجم قاچاق کالا و ارز در کشور از سال 92 تا 95 گریز کوتاهی زد و افزود: این حجم طی سه سال گذشته از 25 میایارد دلار به 12.6 میلیارد دلار برابر با 50 درصد کاهش رسیده است.


وی از شناسایی و متلاشی‌کردن 53 باند کلان طی سال گذشته در استان خبر داد و گفت: در سه ماهه اول امسال نیز 25 باند کلان در استان شناسایی و متلاش شده است.
 

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگ و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان خاطرنشان کرد: اگر کمربند مبارزه با قاچاق کالا و ارز در استان بسته نشود سایر استان‌ها با مشکل مواجه خواهند شد.
 
انتهای پیام/7727
 


ارسال نظرات