خبرهای داغ:
در چهارفصل تمام هم و غم برخی از زنان و مردان به دنبال پوشش هایی است که آنها را به هر نحوی زیباتر نشان دهد، درست مانند این است که خواسته و ناخواسته چوب حراج به سلامتی خود زده باشند.
کد خبر: ۸۸۸۴۸۰۲
|
۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۹
به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج، اهمیت حجاب و پیامدهای بدحجابی و غلظت در آرایش را از ابعاد مختلف می توان مورد بررسی قرارداد. یکی از مهم ترین پیامدهای بدحجابی و آرایش های زننده که در دراز مدت بر افراد حادث می شود، مسئله از بین رفتن سلامتی و بروز امراض مختلف پوستی و حتی بیماری های خطرناکی مانند سرطان است.

اینکه حجاب به عنوان یک پوشش ابتدا از نگاه "عرفی و مذهبی" باید مورد توجه قرار بگیرد مسئله ای است که با نگاه قهری، تفکری روشنفکرانه با طعم غربزدگی و موضع های غیر علمی و مغرضانه رو به رو شده است، چیز غیرقابل انکاری نیست! اما خوب است که قائلان به این نوع موضع گیری ها علیه حجاب که اکثرا به صورت وسواس گونه نسبت به زیبایی های خود نگران هستند کمی از روشنفکری و تجددطلبی خود را خرج سلامت پوست، جسم و روح خود کنند.

اینکه در چهارفصل تمام هم و غم برخی از زنان و مردان به دنبال پوشش هایی است که آنها را به هر نحوی زیباتر نشان دهد، درست مانند این است که خواسته و ناخواسته چوب حراج به سلامتی خود زده باشند و هزینه سنگین از دست دادن سلامتی را برای جلب نگاه ها در فضای واقعی و گرفتن لایک در فضای مجازی! بر خود تحمیل کنند.

پیامدهای استفاده ی بی اندازه از انواع کرم ها مخصوصا کرم های آرایشی، لوازم آرایشی، رنگ مو، لنز چشم، کاشت ناخن و مژه، تاتو کردن، پوشیدن لباس های چسب و تنگ، کفش های غیراستاندار و ...  را اگر با نگرانی هایی که درباره آلودگی هوا و بیماری های فراوانی که برای گروه های سنی مختلف به وجود می آورد، جمع ببنیدم متوجه می شویم که مسلئه شوخی بردار نیست!  

دیگر نگران تفاوت رنگ ریشه مو با ساق موهایم نیستم! خدا کند کچل نشوم

سحریوزباشی، دختر 27 ساله ای است که به خاطر ریزش شدید مو به دکتر پوست مراجعه کرده است، وی درباره مشکلش می گوید: موهایم به شدت خشک، زبر و شکننده شده اند، چربی مو هایم از بین رفته است. بخاطر اینکه دائم ریشه موهایم را رنگ می کردم؛ پوست سرم می سوزد به شدت می خارد و قرمز شده است.

سحر علت استفاده زیادش از رنگ مو را تناسب آن با آرایش ها و همینطور بیرون بودن بخشی از مویش می داند و می گوید: برایم مهم بود در محیط کار یا حتی بین دوستانم از همه نظر زیبا باشم برای زیباتر شدن موهایم را محکم بسته و به سمت  بالا می کشیدم و حداقل 8 ساعت اداری را به این شکل سپری می کردم! افسوس که الان نگران نگاه همکاران بخاطر از دست  دادن بخش زیادی از موهایم هستم.

بلایی که لنز بر سر بینایی ام آورد، دیگر نمی توانم حتی ریمل به مژه هایم بزنم! 

مریم نیز از تجربه بد و خطرناکش در استفاده زیاد از لنز های رنگی می گوید: اینکه چند لنز باعث عفونت چشمش شده و چند ماه پیش به طور ناگهانی هنگام گذاشتن لنز در چشمش پاره شده  و کارش به بیمارستان فارابی کشیده است. او حالا عینکی شده و دیگر نمی تواند از لوازم آرایشی چشم استفاده کند! چشم هایش دیگر به ریمل و خط چشم و .. واکنش نشان می دهند!

همه چیز درباره لنزهای غیراستاندارد مزون ها 

دکتر نادر نصیری، فوق تخصص قرنیه معتقد است: آرایشگر‌ها یا گردانندگان برخی مزون‌های لباس، به بهانه هماهنگ شدن رنگ آرایش یا لباس شان با رنگ چشم مشتری، آنها را برای خرید لنز رنگی تشویق می‌کنند. این لنز‌ها باید توسط پزشکان تجویز و شرایط نگهداری، گذاشتن و برداشتن و شست‌وشوی آنها آموزش داده شود.

وی می گوید: سوراخ شدن قرنیه، عفونت‌های شدید و ورود آن به داخل چشم و در نهایت تخلیه چشم از عوارض استفاده از لنز‌های رنگی به‌صورت اشتراکی و غیراستاندارد است. حتی اگر بیمار در مراحل اولیه درمان شود یک لک در قرنیه باقی خواهد ماند که باعث تاری دید و ترس از نور در بیمار می‌شود.

اگر بیمار دیر مراجعه کند می‌تواند منجر به نابینایی شود. عامل بیماری میکروب سودومونوس است که می‌تواند ظرف 48ساعت رشد چشمگیری داشته باشد به‌طوری که نتوان آن را مهار کرد و بیمار آسیب جدی می‌بیند.

دکتر نصیری توصیه می کند: کسی که در روستا یا مناطق پر گرد و خاک زندگی می‌کند یا با مواد شیمیایی و صنعتی سر و کار دارد نباید از لنز‌های رنگی استفاده کند. همچنین استفاده از لنز‌ برای کسانی که بیماری‌هایی مانند التهاب لبه‌های چشم، خشکی چشم و مسدود بودن مجرای چشم دارند مانند بمب ساعتی عمل می‌کند.  

فوق تخصص قرنیه با اشاره به اینکه لنز‌های طبی هم در صورت استفاده نادرست می‌توانند منجر به آسیب جدی به چشم شوند گفت: لایه رنگی لنز‌های رنگی اشک و هوا را به خوبی منتقل نمی‌کند در صورتی که لنز‌های طبی به‌دلیل نداشتن لایه رنگی چنین مشکلی را ندارند. اشک و اکسیژن مواداولیه و حیاتی قرنیه چشم هستند. در روزهایی که هوا آلوده است، مواد آلاینده در میان مژه‌ها رفته و درصورت استفاده لنز‌های رنگی به قرنیه آسیب بیشتر وارد می‌کنند. با مراجعه به مراکز درمانی می‌توان به شیوع بالای آنها در روزهای آلوده پی برد.

کاشت مژه و عفونت چشم / همان تعداد مژه های مادرزادی را هم از دست دادم

مینا شیرزاد هم با چشمانی سرخ که گل مژه ای چرکی روی پلکش آن را متورم تر کرده  به دکتر چشم مراجعه کرده است او می گوید: به توصیه یکی از دوستانم برای راحت شدن از شر ریمل به سراغ آرایشگاهی در شمال تهران رفتم و مژه کاشتم! اما بعد از مدتی چشم هایم خارش شدید داشتند و درد جانکاهی به سراغم آمد و از لبه پلکم ترشح می آمد با اینکه مژه را برداشتم اما عواقب آن مدت مدیدی است همراه من است همان تعداد مژه های مادرزادی را هم از دست داده ام!

چشم پزشکیان می گویند از آنجایی که مژه‌های مصنوعی در مجاورت حساس‌ترین عضو در دسترس بدن (چشم‌ها) قرار دارند، مسائل بهداشتی در مورد آنها بیشتر مطرح است. به‌طوری که ممکن است عفونت‌هایی در چشم ایجاد شود که گاهی این عفونت‌ها بسیار مقاوم به درمان هستند و باعث آسیب‌های جدی می‌شوند. گرچه اغلب سعی می‌شود از موادی استفاده شود که مژه‌ها را به مژه‌های مجاور و لبه‌های پلک بچسباند تا حساسیتی ایجاد نشود، اما به هر حال در افرادی که چشم حساسی دارند، احتمال ایجاد عفونت هست.

قابل تأمل اینکه اکستنشن مژه نیز خالی از خطر نیست بر اساس گفته چشم پزشکان، عفونت های مختلف باکتریائی، ویروسی و قارچی از مهم ترین عوارض اکستنشن مزه است به طوری که گاهی این عوارض آنچنان شدید می باشند که ممکن است برای حفظ جان بیمار، جراح مجبور به تخلیه کامل چشم شود.

از طرف دیگر ریزش مژه های طبیعی در اثر فشار و کشش یا در اثر املاح موجود در ترکیب چسب ها یا خود الیاف مصنوعی، حساسیت پوست لبه پلک ها که ممکن است نسبت به چسب کاشت مژه، وازلین و یا الیاف موجود در مژه های مصنوعی ایجاد گردد. این حساسیت (اکزما) ممکن است به شکل خارش، تورم یا پوسته پوسته شدن لبه پلک خود را نشان دهد هم از دیگر عوارض این کار است.

می خواستم طوری ناخن بکارم که کسی متوجه مصنوعی بودن آن نشود/ خجالت می کشم دستم را از دستکش خارج کنم

زهرا یکتادوست ، دستانش را از دستکش سفید خارج می کند! ناخن ها ملتهب و نازک هستند! خط خط های  قابل مشاهده ای روی ناخنش دیده می شوند ..می گوید برای پیدا کردن آریشگاهی که بتواند به صورت غیرقابل تشخیصی برایم ناخن بکارد مدت ها از دوستان و آشنایان پرس و جو می کردم تا اینکه این بلا را سر خودم آوردم!

بنابر گفته دکترم، صفحه اصلی ناخنم به خاطر عفونت قارچی از بین رفته است. وی دلیل این همه اصرار به کاشتن ناخن آن هم به صورت غیرقابل تشخیص با ناخن طبیعی را علاقمندی اش به لاک زدن و زیباتر شدن دستانش می داند و می گوید می خواستم در دانشگاه و محیط کارم دستان زیبای داشته باشم و لاک ها را متناسب با رنگ شالم استفاده کنم!

دکتر کامران بلیغی، متخصص پوست و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌گوید: «استفاده از ناخن‌های مصنوعی و کاشت ناخن، عوارضی همچون عفونت های معمولی و قارچی، درماتیت (اگزمای تماسی) تغییر شکل صفحه ناخن، شکنندگی و حتی از بین رفتن صفحه اصلی ناخن را به دنبال خواهد داشت.

همچنین، کاشت ناخن‌های مصنوعی باعث تغییر رنگ ناخن، التهاب دور ناخن، خط خط شدن و خرد شدن ناخن و کنده شدن لبه آزاد ناخن از بستر (اُنیکولیز) می‌شود».

دکتر نیلفروش زاده، متخصص پوست و مو نیز معتقد است: «استفاده طولانی مدت از ناخن‌های كاشته شده ی یک بار مصرف گرفته تا ناخن‌های كاشته شده برای استفاده طولانی مدت می‌تواند باعث واكنش‌های دردناك و شدید شامل عفونت پوست اطراف ناخن‌ها و شل شدن ناخن‌ها شود.

خانم‌هایی كه از ناخن‌های مصنوعی و كاشته شده برای زمان طولانی استفاده می‌كنند، ممكن است مشاهده كنند كه ناخن‌های طبیعی آنها نازك‌تر و مات‌تر شده است و در مواردی منجر به عوض شدن جهت و محور ناخن می‌شوند. اگر اصراری برای استفاده از ناخن‌های مصنوعی وجود دارد، این ناخن‌ها باید هر ۳ ماه یك بار برداشته شوند تا اجازه داده شود ناخن‌های طبیعی استراحت كنند.»

لباس های تنگ و چسبنده، عامل مهم در عفونت های قارچی

از تمام این بیماری ها که با ظاهر افراد بیشتر در ارتباط است باید گفت که رعایت نکردن بهداشت لباس و استفاده از لباس های تنگ و چسبان مخصوصا لباس های زیر با این ویژگی ها باعث بیماری هایی چون عفونت ها و عفونت های قارچی مخصوصا در بانوان می شود.

تراکم ارگان های بدن، تراکم روده، انسداد تنفس، سوزش، بی حسی، دردپاها و لخته شدن خون و ایجاد عفونت از مهم ترین عوارضی است که با پوشیدن مستمر لباس های تنگ برای افراد به وجود می آید.

اما شلوارهای تنگی که امروزه با اسم لوله تنفگی یا ساپورت در پای خانم های شیک! دیده می شود برای سلامتی بدن بسیار خطرناک هستند یکی از مشکلات شایعی که شلوارهای تنگ برای خانم ها ایجاد می کند، عفونت های قارچی است. این شلوارها مانع از تبخیر می شوند و هنگامی که ناحیه تناسلی مرطوب باشد، احتمال بروز عفونت های قارچی از قبیل « کاندیدیاز» بیشتر می شود.

از آنجایی که عفونت های میکروبی ناحیه مقعد نیز در محیط مرطوب راحت تر می توانند به قسمت جلو بیایند و تکثیر پیدا کنند، همچنین شلوارهای تنگ به علت سایش که با ر یشه موها به خصوص موهای قبلا اپیلاسیون شده دارند، ممکن است باعث ایجاد عفونت هایی در ریشه های موها به نام  « فولیکولیت» شوند که خود را به صورت جوش چرکی دردناک نشان می دهند بهتر است بانوان از پوشیدن شلوارهای تنگ در دراز مدت خودداری کنند.

جوراب مراقب قلب دوم یا کف پا  

  در فصل بهار و تابستان در پارک ها و مراکز تفریحی بیشتر بانوان و آقایان پاهای برهنه خود را در صندل کرده و یا بدتر از آن برخی از بانوان کفش های ارزان قیمت چینی با پاشنه های بلند را به پا دارند و جست و خیز هم می کنند! این نوع پوشش از دو جهت نشستن آلودگی بر روی پوست پا مخصوصا در بین انگشت های پا و آسیب های کفش های غیراستاندارد به کف پا ، زانو و کمر باید مورد توجه قرار بگیرد.

یکی از فواید استفاده از جوراب حتی نازک آن مراقبت آن از قلب دوم یا کف پای ماست و اهمیت آن به حدی است که اکیدا استفاده مشترک از جوراب نهی شده است. پزشکان، پوشیدن جوراب را برای افراد دیابتی لازم می دانند چرا که پوشیدن جوراب در این افراد تا حدودی از بریدگی های ناخواسته و زخم شدن پا جلوگیری به عمل می آورد.

کمر درد، فشار زیاد به پا، راه رفتن نامتعادل، بیماری ستون فقرات، فرورفتگی ناخن های پا و حتی زمین خوردن های زیاو پیچیدن مچ با از عوارض خطرناک پوشیدن کفش هایی با پاشنه های غیراستاندارد است.

آرایش به بهای انواع سرطان ها! 

و پایان این گزارش به بیماری قرن اختصاص می دهیم، "سرطان" بیماری که جزء پرهزینه ترین بیماری ها محسوب می شود. یکی از عمده دلایل ابتلا به این بیماری سبک نادرست زندگی است، استفاده بیش از اندازه از فست فودها، استفاده زیاد و افراطی از لوازم آرایش مخصوصا لوازم آرایش قاچاق .. است.

یکی از شایع ترین سرطان ها، سرطان سینه است که بنابر پژوهش های اخیر سازمان مبارزه با سرطان آمریکا پارابن ها در 20 نوع از نمونه تومورهای سرطان سینه کشف شده اند. هم چنین نمونه برداری از تومورهای بیماران مبتلا به سرطان سینه نشان داده است، زنانی که بیشتر از مواد آرایشی استفاده می کرده اند، سرطان پیشرفته تر و طول عمر کم تری داشته اند.

در سال های اخیر، با افزایش استفاده از مواد آرایشی توسط خانم ها در ایران ، آمار رشد بیماری سرطان سینه نیز تا حد قابل توجهی بالا رفته است. هم اکنون این نوع سرطان، شایع ترین نوع در بین زنان ایرانی است. این در حالی است که اکثر بیماران مبتلا به این سرطان، دارای سنین پایین و میان سالی هستند.

 همه آنچه که گفته شد ( استفاده از لوازم آرایشی، اصرار در پوشیدن لباس های تنگ، استفاده از لنزهای رنگی و آرایشی، کاشتن ناخن و رنگ کردن زیاد موی سر و استفاده از تاتو ... ) زمانی می تواند احتمال ابتلا به بیماری ها را برای ما شدید کند که از حجاب و عفاف دور شده باشیم و به سلامت پوست و مو و زیبایی خود را برای به نمایش گذاشتن در فضای عمومی جامعه چوب حراج بزنیم.

حجاب و حیا لازمه زیست سالم است و مهم ترین رویکرد این سلامت به حفظ سلامتی و شادابی بدن انسان و سپس سلامت روح و اخلاق جامعه بر می گردد.

ارسال نظرات