آب میوه‌ها یکی ازعلل انتقال وبا محسوب می‌شوند.استفاده زیاد از آبمیوه های کنار خیابانی می تواند به راحتی وبا را در هر شرایطی منتقل کند بنابر این از خرید آب میوه از چرخی‌ها و دستفروشان بپرهیزید.
کد خبر: ۸۸۸۴۳۴۹
|
۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۵
به گزارش خبرگزاری بسیج، در تصورات هر آدمی فصل تابستان با آب میوه‌های رنگارنگ و بستنی‌های متری و پسته‌ای تجسم می‌شود. فصلی که در هیجان‌های کودکانه واوقات فراغت خانواده‌ها، خوراکی‌ها نقش تأثیرگذاری دارند.
 
جای دوری نرویم، در همین کوچه‌ها و خیابان‌ها سر را کمی که بچرخانید شلوغی و کاسبی قشری خاصی از فروشندگان نظر هر آدمی را به خود جلب می‌کند.
 
آب میوه فروشی‌های بزرگ و کوچک، چرخی‌های کنار خیابان و حتی دستفروشان آب میوه نیز بازار گرم فروش را به دست گرفته‌اند و برخی از مردم بی توجه به سلامت وبهداشت نوشیدنی‌ها، جذب رنگ و لعاب‌ معنادار نوشیدنی‌ها می‌شوند.
 
تیتر روزنامه‌ها، اخبار و رادیو و تلویزیون نیز از آشفته بازار عقب نمانده و خبرهایی شنیدنی را به گوش مخاطبان می‌رساند.شیوع بیماری وبا، مسمومیت‌های شایع درفصل تابستان، مضرات رنگ‌های خوراکی، افزایش بیماریی‌های عفونی، مصرف جوهر لیمو در نوشیدنی‌های ترش و ... درسطر اول اخبار قرار می‌گیرد.
 
تاکنون مسیر هر کسی به بازار تهران، میدان شوش، امامزاده یحیی و بازار سید اسماعیل خورده است. در میان جنب و جوش زندگی، رنگ ولعاب خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های ردیف شده در ویترین مغازه‌های نظر هر رهگذری رابه خود جلب می‌کند. این درحالی است که چرخ دستفروشان و چرخی‌ها همچنان می‌چرخد. لیوان‌های انگشتی قدیمی که به یک نوستالژی برای جوانان تبدیل شده است جذابیت خوردن دوغ، آب انار، آب آلبالو و زرشک را برای مشتریان دو چندان کرده است.
 
مغازه آبمیوه فروشی واقع در چهارراه گلوبندک نظرمان را به خود جلب کرد. بدو بدو آبمیوه هزار تومن، هرچی بخوای فقط هزار تومان.
خیلی از رهگذران دست در جیب به سمت صدای پیچیده در خیابان می روند. آب هویج، آب طالبی هر آبمیوه ای که بخواهید فرقی نداشت و تنها حق انتخاب رنگ ها را دارید. مزه همه آبمیوه ها یکی بود و چه بسا یک لیوان آب رنگی را نوشیده می شود. در اینجا بود که ضرب المثل نیمه پر لیوان را ببینید محقق شد. لیوان ها نصف و نیمه به سطل آشغل انداخته می شد و چهره مشتریان را درهم فرو برده بود. این بود راز ارزان فروشی آبمیوه ها...
 
وجود خمره‌های گلی بزرگ و دوغ‌های محلی آغشته شده به گل محمدی در فضای سنتی پارکینگ پروانه طعم دلنشینی را در گرمای هوا بر جان می‌نشاند.
 
صف‌های طولانی تقاضا همچنان پابرجاست و مردم بی توجه به فروشنده خوش ذوق این مواد، در آرزوی نوشیدن طعم جدید و دلنشین در صف‌ها قد علم می‌کنند.
 
تصور طرز تهیه این مواد و بهداشتی بودن آن از ذهن هر فردی گذر می‌کند و با وجود تداعی‌های نه چندان دلنشین، باز دل را برای تجربه‌ای جدید در نوشیدنی محبوب خود به هیجان می‌اندازد.در این میان یک سوال مطرح می‌شود. چقدر می‌توان به رعایت بهداشت و سلامتی این نوشیدنی‌ها در گرمای جانسوز شهر اطمینان کرد؟ 
 
افزودن ترکیبات اضافی به آب میوه های طبیعی
 
اخبار  اعلام شیوع بیماری‌هایی چون وبا از کجا شروع شده است؟ نکته قابل تأمل نوشیدنی‌های جذاب و دلربای این روزهای هر شهر ودیاری مزه‌های مشکوک آنهاست که تردید از سلامت میوه مصرفی را بر دل مشتریان می‌اندازد.در هیاهو و جنب و جوش بازار گرم آب میوه‌ها و نوشیدنی‌های خنک، ترکیب آب و شکر، رنگ‌های خوراکی و هر ماده گول زننده‌ای از ترفند‌های آب میوه فروشان سودجوی این روز‌ها محسوب می‌شود.
 
مغازه آبمیوه فروشی واقع در چهارراه گلوبندک نظرمان را به خود جلب کرد. بدو بدو آبمیوه هزار تومن، هرچی بخوای فقط هزار تومان.
 
خیلی از رهگذران دست در جیب به سمت صدا پیچیده در خیابان می روند. آب هویج،آب طالبی هر آبمیوه ای که بخواهید فرقی نداشت و تنها حق انتخاب رنگ ها را دارید. مزه همه آبمیوه ها یکی بود و چه بسا یک لیوان آب رنگی نوشیده می شود. در اینجا بود که ضرب المثل نیمه پر لیوان را ببینید، محقق شد. لیوان ها نصف و نیمه به سطل آشغل انداخته می شد و چهره مشتریان را درهم فرو برده بود. این بود راز ارزان فروشی آبمیوه ها...
 
بر این اساس رئیس انجمن علوم و صنایع غذایی ایران خود را موظف به اعلام هشدار در مصرف آب میوه‌های باز سطح شهر دانست و به میزان گفت: با توجه به خطرات احتمالی ناشی از شیوع بیماری‌های واگیردار و مسمومیت‌های غذایی باید به رعایت نکات بهداشتی و اطمینان از سلامت آب میوه‌های مغازه‌ها دقت کرد و مردم حتما به بهداشت محیط فروش نوشیدنی‌ها و استفاده از دستکش و لباس مورد تأیید وزارت بهداشت توجه کنند.
 
وی افزود: اضافه کردن آب و شکر و مواد گول زننده دیگر به آب میوه‌ها، نه تنها طعم آن‌ها را ضایع کرده بلکه سلامت مواد مصرفی را به زیر سوال می‌برد. این درحالی است که دربرخی از موارد شاهد مخلوط کردن میوه‌های گندیده در آب میوه‌ها هستیم.
 
رئیس انجمن علوم و صنایع غذایی ایران خاطر نشان کرد: در حال حاضر آب میوه‌ها یکی از علل انتقال بیماری وبا به افراد محسوب می‌شوند. این درحالی است که فروشندگان آب میوه به منظور افزایش حجم آب دریافتی میوه‌ها آن‌ها را ساعت‌ها و حتی روز‌ها در آب خیس کرده و در برخی از موارد از آبهای غیر بهداشتی برای این امر استفاده می‌کنند گفتنی  است که احتمال ابتلا به وبا در آب میوه‌ فروشی های چرخی‌، بیش از همیشه وجود دارد.همچنین استفاده از میوه های گندیده و له شده در تهیه آبمیوه، از دیگر ترفندهای  این روزهای سودجویان است که تأثیر بسیاری در طعم و رنگ آبمیوه ها می گذارد.
 
وی عنوان کرد: آب میوه‌های صنعتی خاصیت کمتری نسبت به آب میوه‌های طبیعی دارند، اما به دلیل تردید‌های موجود در بهداشت و سلامت مواد تهیه شده در میوه‌های مصرفی آب میوه فروشی‌ها، آب میوه‌های صنعتی مطمئن‌تر و قابل اعتمادتر هستند بنابر این توصیه می‌شود مردم از آب‌های کارخانه‌ای و آب میوه‌های صنعتی استفاده کنند.
 
گفتنی است وظیفه نظارت بر آب میوه فروشی‌ها بر عهده وزارت بهداشت است. این در حالی است که فروش آب میوه و انواع نوشیدنی‌ها توسط دستفروشان و چرخی‌های سطح شهر ممنوع اعلام شده وغیر بهداشتی است به این منظور توصیه می‌شود حدالامکان از آب میوه‌های صنعتی استفاده شده و برای رفع تشنگی در هوای گرم روزهای تابستان به هر فروشنده و دستفروش نوشیدنی‌ها اطمینان نشود.
 
 قبل از شیوع بیماری های عفونی و واگیردار در کشور، مسئول سلامت افراد جامعه ابتدا خود فرد و بعد دولت است. بنابراین با مقابله با دستفروشان و عدم توجه به محصولات خوراکی ارائه شده در چرخی ها، در جهت برچیده شدن ممنوعیات فروش با دولت باید همکاری کرد.

ارسال نظرات