رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی:

تا پایان سال‌جاری 1500 میلیارد تومان صرف توسعه و نوسازی ماشین‌آلات کشاورزی خواهد شد

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی از اختصاص خط اعتباری 1500 میلیارد تومانی تسهیلات توسعه و نوسازی ماشین‌آلات کشاورزی در سال جاری خبر داد.
کد خبر: ۸۸۸۴۳۰۱
|
۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از ستاد خبری نمایشگاه «اتماک-آی‌فارم» کامبیز عباسی ضمن ابراز امیدواری از جذب کامل این خط اعتباری، افزود: این در حالی است که سالانه 2500 میلیارد تومان تقاضای تسهیلات برای توسعه و نوسازی ماشین‌آلات کشاورزی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه فضای خوب سرمایه گذاری در غالب پرداخت مشوق‌ها و تسهیلات در دولت به وجود آمده است؛ بیان کرد: طی 4 سال گذشته بیش از پنج هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در حوزه مکانیزاسیون صورت گرفته و باعث افزایش بیش از 80 هزار  تراکتور و 180 هزار انواع ادوات کشاورزی شده است.
عباسی با اشاره به اینکه با توسعه مکانیزاسیون ضایعات برداشت غلات به کمتر از 5.7 درصد رسیده است؛ گفت: این موضوع رشد چشم گیری در این حوزه بود که در سطح کشور اتفاق افتاد؛ همچنین در حوزه مکانیزاسیون برنج از برداشت مکانیزه 15 درصد مزارع شالیزار به 85 درصد برداشت مکانیزه رسیدیم و بیش از 600 میلیارد تومان سرمایه گذاری در این زمینه اتفاق افتاد.
وی افزود: در حوزه مکانیزاسیون شیلات و دام و طیور نیز اقدامات خوبی صورت گرفته و به تازگی به مکانیزاسیون گیاهان دارویی نیز ورود پیدا کردیم و برنامه‌هایی نیز برای مکانیزاسیون جنگل و مرتع‌داری نیز داریم. در مجموع امیدواریم تا پایان برنامه ششم توسعه مکانیزاسیون کشاورزی را به اتمام برسانیم.

******پایداری در تولید را دنبال می‌کنیم
رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در کشاورزی با روش‌های گذشته دستیابی به تولید پایدار ممکن نیست؛ تصریح کرد: ما به دنبال رکورد زنی و افزایش تولید نیستیم بلکه به دنبال پایداری تولید در بخش کشاورزی هستیم چرا که با گذر زمان و تغییرات اقلیمی، راهی  جز ورود به تکنولوژی‌های نوین نداریم.


کامبیز عباسی در ادامه عنوان کرد: یکی از عوامل مهم برای توسعه سرمایه‌گذاری در بخش مکانیزاسیون کشاورزی برگزاری نمایشگاه‌هایی مثل نمایشگاه «آی فارم» است.

وی افزود: یکی از اولویت های ما این است که در نمایشگاه آی فارم کشاورزان به عنوان اعضای اصلی حضوری پررنگ داشته باشند چرا که بحث پایداری تولید به کمک مکانیزاسیون در کشاورزی خصوصا با تغییرات اقلیمی اخیر و افت کیفیت خاک از اهمیت بالایی برخوردار است.

عباسی ادامه داد:  در همین راستا حضور ماشین آلات و ادوات با کیفیت کشاورزی از یک سو و حضور کشاورزان به عنوان بازار تقاضا از سوی دیگر در نمایشگاه آی فارم حائز اهمیت است و سیاست ما نیز در نمایشگاه حول محور کشاورزی مکانیزه و کاهش تقاضای آب و بهبود مواد آلی در خاک است.

****کم توجهی صنعت به ماشین آلات کشاورزی
عباسی با اشاره به استقبال کشاورزان از ماشین آلات کشاورزی داخلی تصریح کرد: با این وجود متاسفانه بخش صنعت کشور به حوزه ماشین آلات کشاورزی کم توجه بوده و یکی از دلایل عدم سرمایه گذاری در این بخش همین موضوع است که امیدواریم بخش صنعت جایگاه ماشین آلات کشاورزی را احصا کند چرا که این بخش قطعا با صنعتی مثل خودرو متفاوت بوده و امنیت غذایی و بالطبع امنیت ملی را برای ما در پی خواهد داشت.
ارسال نظرات
آخرین اخبار