شهر ایمن باید شهری امن، آرام و مقاوم در برابر تهدیدات دشمن و تهدیدات مختلف باشد و لذا باید در زیرساخت‌های شهرسازی‌ها توجه شده و برای اسکان در شرایط اضطراری چاره‌اندیشی شود و پناهگاه‌ها مورد توجه جدید قرار گیرد.
کد خبر: ۸۸۸۴۲۶۴
|
۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۸
به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، سید یدالله نبوی در نشست کارگروه پشتیبانی و خدمات شهری پدافند غیرعامل مازندران در سالن جلسات شهرداری نکا اظهار کرد: رعایت مؤلفه‌هایی همچون امنیت، آرامش و مقاوم‌سازی در برابر تهدیدات مختلف از مسائل مهمی است که باید در شهرسازی‌ها توجه شود.

وی مقوله پدافند غیرعامل را مسأله‌‌ای مهم در لایه‌ها و حوزه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجرایی دانست و یادآور شد: حد و مرز بین پدافند غیرعامل و مدیریت بحران مشخص است و مشکلی در این بخش وجود ندارد.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری مازندران با اشاره به سند آمایش سرزمینی گفت: این سند کاملا مطابق با پدافند غیرعامل بسته شده است و با پیوست در تمام حوزه‌ها است.

این مسؤول حفظ اقتدار اراده مردم، دمیدن روح آرامش در جامعه، حفظ جان و مال انسان‌ها، مدیریت بحران، تأمین نیازهای مردم، تسهیل در مدیریت بحران و پایدارسازی زیرساخت‌های سایبری را برای مدیریت بحران و پدافند غیرعامل ضروری دانست.

نبوی با تأکید بر اینکه الزامات و پیوست‎های پدافند غیرعامل باید در طرح‌ها و پیوست‌های مختلف و به ویژه در طرح‌های حساس مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: کاهش آسیب‌پذیری در بازار، مدارس، پاساژها، بیمارستان‌ها و سالن‌های ورزشی و اماکن پرجمعیت از مسائل مهمی است که نباید از نظر دور نگه داشته شود.

وی افزود: مصونیت‌سازی از مسائل مهمی است که اگر در درون یک جامعه این مصونیت ایجاد و فراهم شود، امنیت لازم در بدنه جامعه ایجاد می‌شود.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری مازندران با اشاره به بلندمرتبه سازی ساختمان‌ها در نقاط مختلف استان از غرب تا شرق مازندران یادآور شد: بلندمرتبه‌سازی بدون رعایت استانداردهای لازم اکنون به یک بحران تبدیل شده است و اگر تیم‌های نظام مهندسی و شهرداری‌های نظارت کافی بر اصول فنی ساختمان‌ها نداشته باشند، خطرات فراوانی به دنبال دارد.

 این مسؤول گفت: توجه به ایجاد شرایط ایمن در حالت عادی مسأله مهم در پدافند غیرعامل است و به نوعی کار ما مدیریت در قبل از بحران است و بعد از بحران کارها با مدیریت بحران است و لذا باید قبل از بحران و در شرایط عادی، آسیب‌ها و خطرات احتمالی شناسایی و در شرایط بحران، تسهیل در امور انجام شود.

نبوی اظهار کرد: ایمن‌سازی، مقاوم‌سازی و بهینه سازی از الزامات اصولی ساخت و سازهای مختلف است که نباید لحظه‌ای از این مسائل غفلت شود چرا که غفلت از آن خطرات احتمالی فراوانی به دنبال دارد و لذا باید بسترسازی لازم با رعایت ایمنی، مقاوم‌سازی و بهینه‌سازی برای تسهیل در مدیریت بحران انجام شود.

وی در ادامه سخنان خود، شناسایی تهدیدات را از مؤلفه‌های مهم پدافند غیرعامل عنوان کرد که اگر با این مسائل و تهدیدات آشنایی کامل نداشته باشیم خسارات جبران‌ناپذیری دامن‌گیر ما می‌شود.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری مازندران با اعلام اینکه تهدیدات در مجموع به دو دسته طبیعی شامل سیل، زلزله، طوفان و... و غیر طبیعی شامل ترور، جنگ نرم، جنگ سایبری و.. است، خاطرنشان کرد: تهدیدات غیرطبیعی فعلی تهدیدات نوینی است که باید متناسب با آن راهکار مناسب برای پیشگیری و مقابله ارائه شود.

این مسؤول مازندران را از جمله استان‌هایی اعلام کرد که در معرض زلزله قرار دارد و لذا استحکام‌سازی بنا و ساخت و ساز از مسائل مهمی است که باید در این استان با دقت رعایت شود.

نبوی با اشاره به اینکه 80 درصد آتش‌سوزی‌ها قابل پیش‌بینی است، بیان کرد: ما باید برای 20 درصد باقیمانده آتش‌سوزی‌ها که قابل پیش‌بینی نیست برنامه‌ریزی کرده و راهکار برای مقابله با آن ارائه دهیم.

وی کودکان، کهنسالان و بانوان را از آسیب‌پذیرترین گروه‌های جامعه دانست که در معرض خطر بیشتری هستند و با تأکید بر ایمن‌سازی اماکن براساس توجه به کودکان، بانوان و کهنسالان، ادامه داد: مهم‌ترین هدف ما در ساخت‌وسازها باید رعایت اولیه ایمنی باشد.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری مازندران با تأکید بر ساخت شهری ایمن، شهر ایمن را دارای مؤلفه‌هایی همچون امنیت، آرامش و مقاوم‌سازی در برابر تهدیدات مختلف دانست و افزود: شهر ایمن باید شهری امن، آرام و مقاوم در برابر تهدیدات دشمن و تهدیدات مختلف باشد و لذا باید در زیرساخت‌های شهرسازی‌ها توجه شده و برای اسکان در شرایط اضطراری چاره‌اندیشی شود و پناهگاه‌ها مورد توجه جدید قرار گیرد.

نبوی در پایان شهرداری‌ها را تأثیرگذارترین اداره در پاسخگویی به نیازهای مردم دانست و گفت: کارکنان و دست‌اندرکاران شهرداری‌ها باید ضمن رعایت الزامات لازم در ایمن‌سازی و مقاوم‌سازی در شهرها،  باید انبارهای اضطراری و پناهگاه‌های مختلف و متعددی درسطح شهرستان‌ها ایجاد شود تا در زمان بحران از آن استفاده بهینه شود .


ارسال نظرات
پر بیننده ها