لارگانى گفت: قرار بود دولت به تولیدکنندگان یارانه مالیاتی در قالب طرح حمایتی پرداخت کند که نه تنها این کار صورت نگرفت بلکه امروز می بینیم مالیات بر ارزش افزوده، عرصه را برای تولیدکنندگان ایرانی تنگ کرده است.
کد خبر: ۸۸۸۳۴۶۳
|
۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۲
حجت الاسلام سید ناصر موسوى لارگانى نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با بیان اینکه اخذ ماليات يكى از راه هاى اداره هر كشورى است اظهار داشت: اما اخذ ماليات به قيمت نابودى توليد و صنعت و از بين رفتن اشتغال قطعا كشور را با چالش روبرو مى كند. در حال حاضر بخشی از صنعتگران و توليد كنندگان ما كه يك جاى مشخصى مانند دفتر دارند تحت فشار جدى سازمان امور مالياتى قرار گرفته اند اما عده اى كه درآمدهاى ترلياردى دارند و جايى مانند دفتر كار مشخص ندارند، اينها در واقع فرار مالياتى دارند.

وی به رفتار کشورهای در حال توسعه در برابر رکود اشاره کرد و گفت: در دنيا كشورهايى كه با ركود روبرو مى شوند معمولا برای جلوگیری از آسیب جدی صنعت کشورشان، اقدام به ایجاد بسته های حمایتی از صنعتگران می نمایند. دولت ما نیز در شرایط سنگین رکودی که هم اکنون بر بازارهای کشور حاکم است باید به توليد كنندگان و صنعتگران بسته های حمایتی ویژه اعطا کند تا این میزان اشتغالى هم كه وجود دارد از دست نرود و مشكلات اجتماعى مضاعف نشود.

این نماینده مجلس تأکید کرد: در سالى كه ركود هست معمولا باید به صنعتگران و توليد كنندگان بسته هاى حمايتى و خاصيت هاى مالياتى مى دهند و حتی جريمه ها را هم مى بخشند اما ما شاهد این هستيم كه صنعتگران و توليدكنندگان ما هم جريمه هاى سنگين پرداخت مى كنند و هر سال ماليات آن ها اضافه مى شود.

وی با اشاره به روند رشد میزان مالیات ها در کشور، افزود: طى ٧ الی ٨ سالى كه بنده خدمتگزار مردم اصفهان بودم ماليات استان اصفهان دو و نيم برابر شده است يعنى سال اول حدود دو هزار ميليارد تومان بايد ماليات مى داديم در استان اصفهان اما الان مبلغى در حدود ٧ هزار ميليارد تومان بايد پرداخت شود، يعنى از دو و نيم برابر هم بيشتر باید پرداخت شود. این در حالی است که در حالى كه توليد كنندگان و صنعتگران ما نسبت به ٧ الی ٨ سال قبل توانشان به يك چهارم رسيده و همه تعديل نيرو داشته اند و ظرفيت توليدشان كاهشیافته است و عده اى نهايتا ٣٠ درصد فعال هستند.

موسوی لارگانی با انتقاد از بی برنامگی در افزایش بی مهابای مالیاتها، ادامه داد: با وجود اينكه توليد كاهش پیدا كرده و نيروهای کار كم شده اند اما ماليات افزايش پيدا كرده است، اين باعث شده تا امروز همین بخش تولید تقریبا با ٣٠ درصد از توان واقعی خود فعالیت کند، به اعتقاد من اخذ ماليات با این روند کنونی يك نوع ظلم است و يك سختگيرى مضاعفى است كه باعث مى شود بخش تولید نتواند به فعالیت خود ادامه دهد.

وی در تشریح راهكار براى مديريت اين معضل گفت: در مرحله اول به نظر من دولت بايد مصمم شود كسانى كه فرار مالياتى دارند را شناسايى كند و مالياتشان را اخذ کرده تا درآمد دولت هم كاهش پيدا نكند اما اين افرادی كه در حال توليد هستند و توليد داخل را افزايش داده اند و موجب رونق شده اند و به ايجاد اشتغال در کشور کمک کرده اند، باید براى اينها مشوق هايى را در نظر گرفت و قطعا چنین کاری نتایج مثبتی دارد.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با حمایت از این تولیدکنندگان، درآمدشان افزايش یافته و مى توانند بدهى خود به دولت را بپردازند و ماليات ها به موقع وصول می شود؛ امروز تعداد زيادى از توليدكنندگان ما مى گويند كه ما حاضريم شركتمان را در اختيار دولت قرار دهيم و در مقابل فقط دولت اين ٩ درصد ارزش افزوده اى كه از ما مى گيرد را به ما بدهد كه ما زندگيمان تامين بشود.

وی یادآور شد: قرار بود دولت به تولیدکنندگان یارانه مالیاتی در قالب طرح حمایتی پرداخت کند که نه تنها این کار صورت نگرفت بلکه امروز می بینیم مالیات بر ارزش افزوده، عرصه را برای تولیدکنندگان و صنعتگران ایرانی تنگ کرده است.

موسوی لارگانی در پایان گفت: نه دولت قبل و نه دولت فعلى يارانه صنعتگران و توليدكنندگان را پرداخت نكردند لذا هزينه ها واقعا سرسام اور افزايش پيدا كرده و بنابراين اين ها توان اينكه بخواهند توليد را ادامه بدهند را ندارند و ما هر روز شاهد اين هستيم كه ركود در صنعت و توليد افزايش یافته و مراکز تولیدی به تعطیلی کشیده می شوند.

ارسال نظرات