خبرهای داغ:
شهید آیت الله «علی قدوسی» به عنوان شهید شاخص قشر طلاب و روحانیون استان همدان در سال 96 معرفی شده است.
کد خبر: ۸۸۸۳۲۹۵
|
۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۲
شهید «قدوسی» شهید شاخص بسیج طلاب و روحانیون استان همدان در سال 96به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، هر ساله در راستای بزرگداشت مقام شامخ شهدا در سطح کشور، استان، شهرستان‌ها و اقشار یکی از شهدا به عنوان شهید شاخص سال معرفی می‌شود که این امر به عنوان یک حرکت فرهنگی برای معرفی الگوهایی حقیقی و والا به جامعه می‌تواند مؤثر باشد.

دکتر شریعتی درباره شهید می‌نویسد: «شهید، قلب تاریخ است؛ هم چنان که قلب به رگ‌های خشک اندام، خون، حیات و زندگی می‏دهد، جامعه‏‌ای که رو به مردن می‏رود، جامعه‏‌ا‌ی که فرزندانش ایمان خویش را به خویش، از دست داده‏‌اند و جامعه‌‏ای که به مرگ تدریجی گرفتار است، جامعه‌‏ای که تسلیم را تمکین کرده است، جامعه‏ای که احساس مسئولیت را از یاد برده است و جامعه‌‏ای که اعتقاد به انسان بودن را در خود باخته است و تاریخی که از حیات و جنبش و حرکت و زایش بازمانده است؛ شهید همچون قلبی، به اندام‌‏های خشک مرده بی‏‌رمق این جامعه، خون خویش را می‏‌رساند و بزرگ‏ترین معجزه شهادتش این است که به یک نسل، ایمان جدید به خویشتن را می‏‌بخشد. شهید حاضر است و همیشه جاوید؛ کی غائب است؟»

بسیج طلاب و روحانیون همدان نیز همانند سال‌های گذشته و دیگر اقشار امسال شهید آیت الله «علی قدوسی» را به عنوان شهید شاخص بسیج طلاب استان همدان در سال 96 معرفی کرد.

زندگی‌نامه شهید:

علی قدوسی 12 مرداد ماه سال 1306 در شهرستان نهاوند در یک خانواده مذهبی و روحانی متولد شد و پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی و دبیرستان در شهرستان نهاوند، وارد حوزه علمیه قم شد.

او که در قم از چشمه عظیم اساتیدی به نام همچون آیت‌الله صدوقی، آیت‌الله بروجردی و امام خمینی(ره) بهره برد در علم وعمل سرآمد بود و در سال ۱۳۴۱ به مقام اجتهاد رسید.

علی قدوسی در میدان مبارزه علیه رژیم پهلوی نیز، همواره از پیشگامان بود و سابقه مبارزات وی به پیش از ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ برمی‌گردد.

پس از پیروزی انقلاب، به فرمان امام خمینی (ره) ماموریت یافت تا در دادگاه‌های انقلاب تهران حاضر شده و متصدی مقام قضاوت شود. عضویت در شورای عالی قضایی و دادستانی کل انقلاب، از دیگر مسئولیت‌های او بود.

شهید «قدوسی» درخدمت به مردم و انجام و به ثمر رساندن وظایف محوله و نیز انجام فعالیت‌های انقلابی و اجتماعی اسوه ای والا بود.

وی درباره بیت المال و حق الناس دقت شگفتی داشت، از چای، نهار و امکانات اداری استفاده نمی‌کرد و تمامی حساب‌های دادستانی را به منزل می‌برد و شخصاً به آنها رسیدگی می‌کرد؛ در امور حق الناس آن قدر دقت داشت که وقتی مشروبات الکلی را توقیف می‌کردند و محتوای شیشه‌های مشروب را به دستور ایشان دور می‌ریختند، توصیه می‌کرد شیشه‌های آنها به صاحبشان برگردانیده شود و می‌گفت مشروب حرام است و می‌توان آن را از میان برد، ولی شیشه‌ها شامل این حکم نمی‌شود.

این شهید والامقام با احتیاط بسیار، جلو هر نوع راهی را که امکان داشت ناحق باشد، می‌بست و به همین دلیل، از پذیرش هرگونه هدیه‌ای پرهیز داشت؛ در طول مدت مسئولیت دادستانی، هرگز حقوقی برای خود در نظر نگرفت و از امکانات و مزایایی که حق او بود، استفاده نکرد،با اینکه جواز استفاده مشروع از این وسایل را خود صادر می‌کرد.

ایشان همواره می‌کوشید افرادی را بر بیت المال بگمارد که کاملاً متوجه باشند آنچه در اختیارشان است، نزد خداوند حساب و کتاب دقیق دارد و مربوط به عموم مردم است، نه گروهی خاص.

امام خمینی (ره)درباره شهید قدوسی فرمودند: «آن بزرگوار را به تقوا، حسن عمل و استقامت و مقاومت و تعهد در راه هدف می‌شناختم».

رهبر معظم انقلاب در باره ایشان می‌فرماید: «یکی از خصوصیات ایشان صداقت و صفای این مرد بود که هیچ کلکی در کار ایشان نبود. مردی بود صادق و نسبت به آنچه احساس وظیفه می کرد به شدت پیگیر و فعال بود. یک روحانی باصفای خالص بود که من گمان می کنم مهم‌ترین خصوصیتی از ایشان که شهید بهشتی را هم به ایشان علاقه مند کرده بود به دلیل همین صفا وصمیمیت بود».

سرانجام در روز شنبه 14 شهریور 1360 در جریان توطئه یک بمب‌گذاری در دادستانی شربت شهادت نوشید. یکی از دوستانش می‌گفت که همواره ایشان نگران بود و گریه می کرد که نکند مرا کسالت و مرض از پای درآورد و شهادت نصیبم نشود.

روحش شاد و راهش پررهرو باد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات