کتاب "راز آنچه مرقوم داشته‌اند..." به توافق ژنو پرداخته تا میزان «دستیابی» تیم مذاکره کننده دولت یازدهم را مشخص کند.
کد خبر: ۸۸۸۲۸۱۷
|
۱۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۴

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ کتاب "راز آنچه مرقوم داشته‌اند..." به حقایق هسته‌ای و توافق ژنو پرداخته است.

این کتاب به نقد و بررسی توافق ژنو و سوئیس به همراه بررسی تاریخ مذاکرات هسته‌ای سال 1382 تا 1394 می‌پردازد.

بدون شک «توافق ژنو» یکی از مهمترین فرازهای سیاست خارجی کشور در سالهای اخیر است که موافقت‌ها و مخالفت‌های بسیاری را در پی داشته است. در نامه ای که دکتر روحانی بعد از انعقاد توافق ژنو در ۳ آذر ۱۳۹۲ برای رهبر معظم انقلاب ارسال نمود، از این توافق به عنوان دستاوردی بزرگ و پیروزی تاریخی یاد شده بود؛ اما رهبر معظم انقلاب در پاسخ به این عبارت اکتفا نمودند: «دستیابی به آنچه مرقوم داشته‌اید در خور تقدیر و تشکر از هیئت مذاکرات هسته‌ای و دیگر دست اندر کاران است…» لذا ضروری ست که متن توافق ژنو به دقت بررسی گردد تا میزان «دستیابی» تیم مذاکره کننده دولت یازدهم، به «آنچه مرقوم داشته اند» مشخص گردد.

"مهدی مطلبی" نویسنده کتاب رایزنی‌ها، توافقات و نامه‌نگاری‌ها را در این کتاب تحلیل و بررسی می‌کند.

برشی از کتاب: در نوامبر 2004 نمایندگانی از جمهوری اسلامی ایران و سه کشور اروپایی موافقاتی را درباره حرکت رو به جلو امضا کردند. هدف از توافق پاریس که در پایتخت فرانسه امضا شده است، رسیدن به یک توافق مورد قبول دو طرف درخصوص ترتیبات بلندمدت است.

بعد از این بخش بندهای تعهدات ما و سه کشور اروپایی در کتاب ذکر شده است و سپس دو بند مهم از توافقنامه پاریس اشاره می شود:

این موافقت نامه ضمانت‌های عینی را ارائه خواهد کرد که برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران صرفا برای اهداف صلح آمیز است.

این موافقت نامه ضمانت های محکم در همکاری هسته‌ای، تکنولوژی و اقتصادی و تعهدات محکم در موضوعات امنیتی به دست خواهد آمد.

در بخش تحلیل و بررسی این بخش از متن کتاب آمده است: تیم مذاکره کننده ایران موافقت می کند که به طور داوطلبانه تعلیق موقت خود را از فعالیت های غنی سازی و بازفراوری تا تولید و مونتاژ سانتریفیوژ گسترش و ادامه دهد. بدین ترتیب تمامی فعالیت های مربوط به غنی سازی و بازفراوری مانند ساخت، تولید، نصب، آزمایش و سرهم کردن و راه اندازی سانتریفیوژهای گازی، و فعالیت های مربوط به جداسازی پلوتونیوم به پیشنهاد خودمات متوقف می شود و عملا صنعت هسته ای کشور تا حد زیادی تعطیل می شود.

ادامه تعلیق فعالیت های غنی سازی تا دستیابی بعد از موافقت نامه تمهیدات دراز مدت میان دو طرف به این معنی است که تا زمان نامحدود، تعلیق ادامه می یابد چراکه مشخص نیست این توافق چه زمانی حاصل خواهد شد!

اما در مقابل تعهدات طرف اروپایی به این شکل است: حمایت از مدیرکل برای اینکه چنانچه مقتضی بداند در چارچوب توافقنامه یادمان و پروتکل الحاقی به شورای حکام گزارش دهد.

حمایت از مدیرکل برای دعوت از جمهوری اسلامی ایران برای پیوستن به گروه کارشناسی رهیافت‌های چند جانبه و همکاری با اتحادیه اروپا در صورت راستی آزمایی تعلیق حمایت از آغاز مذاکرات الحاق جمهوری اسلامی ایران به سازمان تجارت جهانی

اما با تغییر تیم مذاکره کننده در سال 89 رئیس جمهور برزیل به همراه نخست وزیر ترکیه به سفارش اوباما به تهران می آید و بیانیه تهران با لحنی متفاوت به نظر می رسد.

حقوق تمام اعضا شامل جمهوری اسلامی ایران در استفاده صلح آمیز و بدون تبعیض در تحقیق، توسعه، تولید و استفاده از انرژی هسته ای همچنین چرخه سوخت هسته‎‌ای، شامل فعالیت‌های غنی سازی را یادآوری می کنیم.

ما معتقدیم که تبادل سوخت هسته‌ای بستری برای شروع همکاری های مختلفف خصوصا همکاری های صلح آمیز هسته ای شامل ساخت نیروگاه هسته ای و راکتورهای تحقیقاتی است.

اما مذاکرات استانبول1 در بهمن 89 با پیشنهادهای زیاده‌خواهان گروه 5+1 با ناراحتی و بدون خداحافظی تمام می‌شود البته اشتون 22 روز بعد نامه ای به جلیلی می نویسد و می گوید درها و تلفن ها برای مذاکرات باز است در حالیکه ایران کارهای هسته ای خود را آغاز می کند.

اتصال اولیه نیروگاه اتمی بوشهر به شبکه سراسری برق کشور با هماهنگی مرکز دیسپاچینگ ملی کلید خورد. نیروگاه اتمی بوشهر پس از انجام موفقیت آمیز تست های مربوط به مراحل مختلف راه‌اندازی رأس ساعت 23:20 روز شنبه 12 شهریورماه سال 90 با قدرت حدود 60 مگاوات به شبککه سراسری متصل شد.

با تغییر تیم مذاکره کننده در 13 فروردین 94 در لوزان بیانیه‌ای به توافق می رسد اما تنها 10 روز بعد از این بیانیه نمایندگان دموکرات و جمهوری خواه کنگره در تاریخ 25 فروردین 94 مطابق با 14 آوریل 2015 لایحه ضدایرانی خود را با اوباما وعده وتوی آن را به مذاکره کنندگان ایرانی داده بود به تصویب رساندند این در حالیست که سخنگوی کاخ سفید نیز گفته است اوباما مانعی برای امضا این لایحه و تبدیل آن به قانون رسمی آمریکا ندارد.

این کتاب کاری از «دفتر مطالعات گفتمان انقلاب اسلامی» است که به همت «انتشارات مجد اسلام»، «موسسه شهید کاظمی» و با حمایت «مرکز گفتمان انقلاب اسلامی» در 464 صفحه آماده شده است و علاقه‌مندان جهت تهیه کتاب «راز آنچه مرقوم داشته اند…» می‌توانند این کتاب را از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران راهرو 20 غرفه اول تهیه کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات