رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: حذف برخی دروس از کتاب‌های درسی خلاف واقع است و مفاهیم ارزشی و اسلامی از متون درسی حذف نمی‌شود.
کد خبر: ۸۸۸۲۷۷۴
|
۱۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۱


به گزارش سرویس بسیج فرهنگیان خبرگزاری بسیج، حجةالاسلام محی الدین بهرام محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به همراه جمعی از معاونان این سازمان با حضور در بیت حضرت آیت الله مکارم شیرازی با این مرجع تقلید دیدار و گفت‌وگو کرد.

محمدیان در این دیدار با بیان اینکه بیش از هزار و 250 عنوان کتاب درسی در سال های اخیر منتشر شده است، اظهار داشت: ما تنها در سال گذشته بیش از 250 عنوان کتاب درسی جدید تولید کردیم و در کنار آن، موسوعه‌ها و فرهنگ‌نامه‌های دینی زیادی نیز تولید شده است.

وی با بیان اینکه مطرح شدن حذف برخی دروس از کتاب‌های درسی خلاف واقع است، ابراز داشت: ما یک سند تحول در نظام آموزشی مدارس داریم که بر مبنای آن عمل می‌کنیم و هیچگاه بدون دلیل مطلبی حذف نمی‌شود به عنوان نمونه مطرح شده بود که درس شهید فهمیده از کتاب درسی سال ششم حذف شده است که اصلا درست نیست.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: از آنجایی که در سال ششم دانش‌آموز می‌خواهد وارد صحنه اجتماع بشود، ما در کتاب هدیه‌های آسمانی مطالبی پیرامون حضرت قاسم(ع) آورده‌ایم که مطلب شهید فهیمده به همراه عکس او در ذیل همین مطلب آورده شده است، افزون بر اینکه از شهید فهمیده در سال سوم و هفتم نیز مطالبی اضافه شده است.

وی با تأکید بر اینکه هیچ سندی از خارج کشور به آموزش و پرورش ابلاغ نشده است، افزود: مسائل مربوط به عید نوروز که در کتاب تعلیمات اجتماعی آمده بود به دلیل رنگ و بوی دینی آن به کتاب هدیه‌های آسمانی منتقل و مطالبی از قبیل آداب سفر، حجاب، نماز مسافر، راهیان نور و حضرت معصومه(س) به آن اضافه شده و هیچ آیه قرآنی از کتاب‌های درسی حذف نشده است.

محمدیان با بیان اینکه مطالب ارزشی و اصیل اسلامی به هیچ عنوان نمی‌تواند از کتاب‌های درسی حذف شود، خاطرنشان ساخت: ما فهرستی از این مفاهیم آماده کرده‌ایم و در اختیار هرکسی که بخواهد قرار می‌دهیم؛ مفاهیمی از جمله بیداری اسلامی، موضوع فلسطین، جهان اسلام، نماز جماعت، قرآن، تظاهرات، حج، شهید و شهادت، دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، ولایت فقیه، اتحاد و مبارزه با استکبار بارها و بارها در کتب درسی تکرار شده است.

وی ادامه داد: این قانون است که هر پنج سال یک بار باید کتاب های درسی به صورت کامل بازبینی شده و تغییر پیدا کند ولی با این حال ما همواره مبانی ارزشی انقلاب و اسلام را حذف نمی کنیم و اگر بنابر تغییرات جایگاه مطالب باشد به اطلاع خواهیم رساند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه افرادی در جامعه نمی‌خواهند سند تحول آموزش و پرورش اجرایی شود، عنوان داشت: ما به هر سختی که بود این سند را چند سال پیش آماده کردیم ولی هنوز هم خطر تضعیف، تحریف و تحمیل را در آن حس می‌کنیم، چراکه عده‌ای می‌خواهند آموزش و پرورش را از محوریت بیاندازند و با راه اندازی مدارس خاص مطالبی که خودشان می خواهند را به دانش آموزان انتقال دهند که رنگ و بوی کاملا غربی دارد.

وی در بخش پایانی سخنان خود تأکید کرد: ما در تدوین متون درسی مدارس کشور به هیچ سند و نوشته ای که از غرب تحمیل شود اهمیت نمی دهیم و تنها تابع شریعت و ولایت فقیه هستیم، خود را از احزاب و گروه های سیاسی جدا و مرهون انقلاب و اسلام و خون شهدا می‌دانیم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات