مدیر امور دام جهاد کشاورزی استان از اصلاح نژاد گاوهای شیری بومی و دورگه در کهگیلویه و بویراحمد با استفاده از اسپرم نژاد سیمنتال خبر داد.
کد خبر: ۸۸۸۲۶۳۴
|
۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۴
علی داراب‌نژاد در جمع خبرنگاران گفت: طرح اصلاح نژاد گاوهای شیری اصلاح نژاد گاوهای شیری بومی و دورگه در استانبومی کهگیلویه و بویراحمد در مردادماه سال قبل با تامین سه هزار دوز اسپرم گاو دومنظوره سیمنتال از سوی معاونت بهبود تولیدات دامی اجرایی شده است.

مدیر امور دام جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: این اقدام مهم با همکاری مامورین تلقیح مصنوعی و با هدف ارتقاء کمیت و کیفیت گوشت، افزایش ضریب تبدیل، بهبود کیفیت لاشه وافزایش کمی وکیفی شیر انجام شده است.

داراب‌نژاد افزود: بهبود صفات عملکردی مانند تولیدمثل، کاهش فاصله گوساله‌زایی، کاهش سخت‌زایی، کاهش ابتلا به ورم پستان، استفاده حداکثری از نهاده‌های تولیدی موجود و افزایش درآمد و سود خالص تولیدکنندگان روستایی در استان از دیگر اهداف این طرح است.

وی با اشاره به توان علمی کارشناسان حوزه دام این استان تأکید کرد: اولین گوساله‌های حاصل از این پروژه اصلاح نژادی در اردیبهشت ماه 96 به دنیا آمده‌اند که قدم موثری در نظام تولید این استان خواهد بود.

مدیر امور دام جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به مقاوم بودن این نژاد به شرایط آب و هوایی و خصوصیات مادری مناسب و همچنین ضریب تبدیل و راندمان تولید گوشت بالا و پایین بودن سخت زایی، اجرای این طرح می‌تواند نقش موثری در روند اقتصادی کردن تولید در واحدهای روستایی داشته باشد.

ارسال نظرات