از حرف تا عمل؛

گروه جهادی که با فرمان «آتش به اختیار» تشکیل شد/ محرومیت‌زدایی از استان چهارمحال‌وبختیاری + تصاویر

گروه جهادی شهید فیاض‌بخش متشکل از دانشجویان دانشگاه‌ای تهران پس از فرمان «آتش به اختیار»ی رهبر انقلاب در دیدار رمضانی امسال دانشجویان تشکیل شده و محرومیت‌زدایی از استان چهارمحال‌وبختیاری مقصد این گروه شد.
کد خبر: ۸۸۸۲۴۶۸
|
۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۲
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجویی؛ وقتی صحبت از اردوی جهادی می‌شود اولین گروهی که به ذهن هر کسی می‌رسد، گروه‌های جهادی دانشجویی است که با وجود اینکه در سن و سال جوانی هستند و می‌توانند اوقات فراغت خودشان را مانند دیگر جوانان سپری کنند، اما کمک به هم نوع و محرومان کشور را در سبد فراغتشان جا داده‌اند. 

 

در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی که این اردوها شکل گرفت، شاید مردم شناختی بر روی آنها نداشتند؛ اما در حال حاضر فعالیت گروههای جهادی دانشجویی به قدری گسترش پیدا کرده که به محرومترین و دورترین نقاط کشور برای کمک به این نقاط محروم رفته‌اند. شاید مردم مناطق محروم چشم امیدشان  برای رفع محرومیت ها به دولت باشد، ولی با کمکهای دانشجویان جهادگر این نگاه در برخی مناطق تغییر کرده و مرم محروم منتظر کمک این گروه‌ها هستند.

 

برای شناخت بیشتر این گروهها به سراغ آنها می‌رویم تا بیشتر با فعالیت آنها آشنا شویم و در سلسله مطالب «از حرف تا عمل» به معرفی یکی از گروه‌‌های جهادی دانشجویی خواهیم پرداخت.

 

گروه جهادی شهید فیاض بخش  متشکل از دانشجویان دانشگاههای تهران پس از فرمان آتش به اختیار رهبر انقلاب در دیدار دانشجویان در ماه رمضان امسال تشکیل شده است. به سراغ بیات، مسئول این گروه جهادی رفتیم تا از اهداف تشکیل این گروه و فعالیت‌هایی که قرار است انجام دهند، آگاه شویم. صحبتهای اقای بیات را بخوانید:

 

گروه چهادی شهید فیاض بخش چگونه شگل گرفت و هدف از تشکیل آن چیست؟

بیات: این گروه با فرمان آتش به اختیار رهبر انقلاب تشکیل شده و قرار است فعالیت محرومیت زدایی را انجام دهد. مقصد اصلی این گروه در مناطق محروم استان چهارمحال بختیاری است و  محرومیت زدایی در بخش‌های مختلف عمرانی، آموزشی، فرهنگی، پزشکی و اجتماعی را خواهیم داشت.

 

بخش عمرانی به ساخت و ساز مربوط است که امسال برای آغاز فعالیت عمرانی، آب رسانی به روستای چویلان بخش اردل از توابع استان چهار محال بختیاری را خواهیم داشت. آبرسانی در این روستا حدود ۵ کیلومتر است که از چشمه آب به روستا انجام خواهد شد . محرومیت در این روستا به حدی است که ساکنان آن آب آشامیدنی ندارند.

 

بخش پزشکی در قالب سه کارگروه دامپزشکی، دندان پزشکی و عمومی هستند که همزمان با فعالیت عمرانی، در منطقه حضور دارند. تیم فرهنگی اجتماعی نیز فعالیت فرهنگی مرسوم را انجام خواهند داد. با این تفاوت که بسته‌های پوشاک و ارزاق خوراکی را هم توزیع خواهند کرد و بعد اجتماعی آن پررنگ تر است. در حوزه فرهنگی هم بیشتر دانشجویان خواهر مسائل آموزشی را به مردم منطقه بر عهده دارند.

 

شناسایی مناطق محروم به صورت انجام می‌شود؟

بیات: در هر استانی که وارد می‌شویم محرومیت جزو اولین شاخصه آن است. در بازدیدهایی که گروه جهادی فیاض بخش از استانها داشتند اولین مولفه‌های تعریف شده گروه استان چهار محال بختیاری محرومیت بود که در این استان از سایر استانها بیشتر بود؛ به همین دلیل این استان انتخاب شده است.

 

مسئله‌ای که باعث شده این گروه جهادی بتواند فعالیت خود را با سرعت بیشتری انجام دهد، هماهنگی با مسئولان استان و سپاه منطقه است.  با استانداری و سایر ارگانهای استان مشورت کردیم و مناطق محروم را به ما معرفی کردند و به این نتیجه رسیدیم که این بخش در این استان به عنوان محرومترین منطقه است که حتی آب آشامیدنی هم نداشتند.

 

آیا فعالیت گروه جهادی در این منطقه استمرار خواهد داشت؟ در طول سال چند اردو برگزار خواهد شد؟

 بیات: قرار است در روستایی که در آن فعالیت می کنیم، مدرسه و پل هم احداث شود، اما آبرسانی اولویت دارد. قصد این گروه فعالیت بلند مدت در این منطقه در بازه ۳ تا ۵ سال است و هدف اصلی توانمند سازی مردم است؛ به این معنی که به حدی مردم توانمند شوند که بتوانند محرومیت خودشان را برطرف کنند و اشتغالزایی و کار آفرینی آموزش داده خواهد شد.

 

بر اساس برنامه ریزی در تابستان و ایام نوروز اردو خواهیم داشت و ممکن است در ایام تعطیلات سال هم بتوانیم اردوی جهادی برگزار کنیم. استقبال خوبی از فراخوانی که برای برگزاری اردو داده شده صورت گرفته، اما انتخاب اعضای گروه به صورت مصاحبه است و دانشجویانی به این اردوی می‌روند که دغدغه محرومیت زدایی داشته باشند و در مجموع ۴۰ نفر در این اردو شرکت خواهند کرد.

 

زمان برگزاری اردوی امسال ۱۲ تا ۲۷ مرداد خواهد بود.

 

چه برنامه‌هایی برای ارتباط بیشتر مردم منطقه دارید؟

بیات: این گروه موسسه‌ای تشکیل داده تا برای محرومین فعالیت کنیم که فراتر از اردوی جهادی است؛ اما دربازه زمانی مرداد ماه برگزاری اردوی جهادی بهترین فرصت برای محرومیت زدایی است.

 

همکاری گروه جهادی فیاض بخش با سایر گروههای جهادی به چه صورت خواهد بود؟

بیات: با هر گروهی که بخواهد در مسئله محرومیت زدایی فعالیت کند همکاری می‌کنیم. مناطق محروم در کشور کم نیستند و برای اینکه بخواهیم کار محرومیت زدایی کنیم، پتانسیل آن در کشور وجود دارد و نیاز به همکاری با سایر گروهها دارد. یکی از شاخصه ‌های این گروه هم وحدت و همکاری با سایر ارگانها است و بیشترین هماهنگی را هم با سازمانهای دولتی خواهیم داشت.چون هدف ما محرومیت زدایی است تا بتوانیم با همکاری بیشترین نتیجه گیری را از فعالیت این گروه داشته باشیم.

 

مشکلات اردوهای جهادی چیست و چه کمبودهایی در این اردوها وجود دارد؟

بیات: یکی از ضعف‌های اردوهای جهادی این است که دید کلی نیست و همه مشکلات را نمی‌بینند. بهتر است که گروههای جهادی دید کلی در این اردوها داشته باشند تا بتوانند در تمام زمینه‌ها فعالیت کنند و مشکلات مناطق محروم را برطرف کنند. اگر مشکلات برطرف نشده، برای این است که ابتدا باید اولویت بندی شود و بر اساس این اولویت بندی، بیشترین محرومیت را برطرف کنند.

 

دانشجویان کار جهادی را در قالب اردو می‌بینند؛ که این دید به این معنی است که اردو یک پروژه است و آغاز و پایانی دارد. در صورتی که این نگاه باعث می‌شود در یک منطقه حضور پیدا کنند، اما کار جهادی آنها استمرار ندارد. کار جهادی کاری است که استمرار داشته باشد.

 

اردوی جهادی درون شهری هم برگزار خواهد شد؟

بیات: قرارگاه امام رضا (ع) از اردوهای جهادی که بخواهند در حوزه آسیب‌های اجتماعی سطح تهران فعالیت کنند، حمایت می‌کند و این حمایت‌ها با توجه به دغدغه مندی گروههای جهادی صورت می‌گیرد، اما در گروه جهادی شهید فیاض بخش در هر زمینه‌ای که باعث مشکلات محرومین شود، وارد می‌شویم و فعالیت می‌کنیم. مهمترین دغدغه این گروه جهادی محرومیت است و فرقی ندارد که این محرومیت در چه زمینه‌هایی باشد؛ حتی ممکن است آسیب‌های اجتماعی و یا کمبود امکانات رفاهی باشد. در همین راستا اردوهای جهادی درون شهری هم خواهیم داشت.

 

نقاط قوت و ضعف گروه جهادی شهید فیاض بخش چیست؟

بیات: نقطه قوت فعالیت این گروه این است که اجرای پروژه ها با هماهنگی سازمانها و نهادهای مربوطه انجام می‌شود؛ که این کار باعث تاثیر گذاری بیشتر این پروژه می‌شود. ممکن است گروه جهادی وارد یک پروژه شود که نیاز به تکمیل آن باشد ؛ بنا براین نیاز به همکاری و وحدت وجود دارد.

ارسال نظرات