آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در واکنش به آزمایش موشکی جدید کره شمالی، آن را به شدت محکوم کرد.
کد خبر: ۸۸۸۲۳۰۳
|
۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۵

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری بسیج، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در واکنش به آزمایش موشکی جدید کره شمالی، آن را به شدت محکوم کرد.

بر اساس این گزارش کره شمالی امروز چهارشنبه اعلام کرده است که موشک بالستیک قاره پیمای جدید توانایی حمل یک کلاهک بزرگ اتمی را دارد.

گوترش با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: این اقدام نقض آشکار دیگر قطعنامه های شورای امنیت است و موجب تشدید تنش و خطرناک تر شدن اوضاع در منطقه خواهد شد.

وی در ادامه افزود: رهبری کره شمالی باید این اقدامات تحریک آمیز را متوقف کرده و به طور کامل به تعهدات بین المللی اش پایبند باشد.

انتظار می رود شورای امنیت سازمان ملل امروز چهارشنبه یک نشست فوق العاده را پشت درهای بسته برگزار کند.

نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل روز سه شنبه با لیو جیه یی نماینده چین در سازمان ملل به صورت تلفنی گفتگو کرده است. چین ریاست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل را در ماه جولای بر عهده دارد. آمریکا خواستار برگزاری این نشست فوق العاده شده است.

به گزارش تسنیم، گوترش در این بیانیه ضمن اشاره به اختلافات چین و آمریکا، بر اهمیت حفظ اتحاد جامعه بین المللی برای حل و فصل این چالش جدی تاکید کرده است.

چین بارها خواستار مذاکره بین کره شمالی و قدرت های جهانی برای متوقف کردن برنامه های هسته ای و موشکی شده ولی آمریکا بر این موضع خود پافشاری می کند که پیونگ یانگ ابتدا باید برنامه های موشکی و آزمایش های اتمی را متوقف کند.

کیم جونگ اون رهبر کره شمالی شخصا بر شلیک موشک جدید قاره پیمای این کشور نظارت داشته است. برخی کارشناسان بر این باورند که موشک جدید می تواند تا ایالات آلاسکای آمریکا و سایر مناطق این کشور برسد.

آکادمی علوم دفاعی کره شمالی اعلام کرده است که این موشک تا ارتفاع 2802 کیلومتری بالا رفته و مسافت 933 کیلومتری را طی کرده است.

ارسال نظرات