رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی

فعالیت 10 کلینیک ترک سیگار در استان مرکزی

رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: 10 کلینیک ترک سیگار در استان مرکزی فعال هستند که امکانات و خدمات لازم را به افراد رایگان ارائه می دهند.
کد خبر: ۸۸۸۲۱۵۴
|
۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۷

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ دکتر جواد نظری رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی در نشست خبری به مناسبت هفته بدون دخانیات گفت: مبارزه با دخانیات تنها مختص این هفته نیست بلکه یکی از وظایف مراکز بهداشت در طول سال اجرای برنامه‌ها و خدماتی در این راستا است.

وی افزود: در سندی که در سطح استان پیرو سند ملی مبارزه و پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر تنظیم شده بخش‌هایی به بحث مبارزه با دخانیات اختصاص پیدا کرده و برای مجموعه بهداشت نیز وظایف خاصی تعریف شده است.

رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی تصریح کرد: سند مبارزه با دخانیات با همکاری معاونت امور اجتماعی استانداری مرکزی در استان تنظیم و تدوین شده است که در آن وظیفه هر دستگاه و نهاد اجرایی مرتبط با این امر به شکل مجزا تفکیک شد که به واسطه آن اختلاف نظرهای مربوط به این معضل کم رنگ تر می‌شود.

نظری به ارائه گزارش عملکرد این مرکز پرداخت و گفت: سال گذشته در زمینه مبارزه با موادمخدر، سیگار و قلیان اقداماتی صورت گرفته که شامل تشکیل جلسات و کمیته‌های تخصصی دخانیات، تدوین سند دخانیات استانفاجرای برنامه‌های نمایشی در پارک‌ها، اجرای نمایشگاه‌ها و مسابقات عکس، مقاله، نقاشی و دیگر اقدامات فرهنگی، اجرای پارک بدون قلیان با مشارکت شهرداری، آموزش‌های گروهی در مراکز جامع سلامت، پیگیری و آموزش از طریق کارگاه‌های مجازی، ایجاد کمپین، نظارت بر خاربار فروشی و موادغذایی، آموزش های ویژه برای صنایع، ممنوعیت استعمال دخانیات در وسایط نقلیه عمومی، آموزش مراقبین سلامت، رابطین بهداشت و مراقبین سلامت، معدوم سازی قلیان‌های ضبط شده و ... بخشی از آن‌ها بوده است.

وی افزود: 10 کلینیک ترک سیگار در استان مرکزی فعال هستند که امکانات و خدمات لازم را به افراد رایگان ارائه می دهند و باید به این مهم توجه بسیاری شود اما اطلاع رسانی ها در این رابطه کافی نبوده است .

رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی با اشاره به نامگذاری ایام هفته بدون دخانیات تصریح کرد: هفته بدون دخانیات از 10 تیرماه تا 16 تیرماه است که به ترتیب دخانیات، تهدیدی برای جوانان؛ دخانیات، تهدید برای زنان؛ دخانیات، تهدید محیط زیست؛ دخانیات تهدیدی برای توسعه پایدار؛ دخانیات تهدیدی برای سلامت؛ سفیران سلامت علیه دخانیات و نقش آموزه‌های دینی در کنترل مصرف دخانیات عناوین این هفته است.

نظری در پایان خاطرنشان کرد: زندگی بدون دخانیات حق همه افراد جامعه است و یکی از دلایل اصلی مرگ و میرها مصرف دخانیات است. سالانه 6 میلیون مرگ و میر ناشی از مصرف دخانیات در کشور گزارش شده که 10 درصد آن در ارتباط با مصرف غیرمستقیم سیگار و استنشاق آن است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات