بسیج در اموری ورود پیدا می کند که نیاز به کمک با روحیه جهادی باشد در بخش های مختلف اقتصادی کشور نیز حضور بسیجیان موجب دست آوردهای مهمی شده است نمونه بارز آن نیز طرح بسیج همگام با کشاورز است.
کد خبر: ۸۸۸۱۷۹۰
|
۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵
به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، این طرح که با ابتکار بسیجیان رقم خورده است برای افزایش بهره وری، مدیریت آب، استفاده از روش های نوین و تغییر الگوی کشت در استان های مختلف با محوریت محصولات متنوع کشاورزی آغاز شده است.
با توجه به اینکه مازندران تامین کننده عمده برنج کشور است و توانسته 40 درصد از تولید این محصول را در 210 هزار هکتار اراضی شالیزاری به خود اختصاص دهد بسیج همگام با کشاورز با رویکرد توسعه کمی و کیفی در کشت، داشت و برداشت برنج در استان روی کار آمد به گونه ای کارشناسان بسیجی در سومین سال اجرای این طرح در 340 روستا سراسر استان حضور خواهند داشت. طرح بسیج همگام با کشاورز با استفاده از کارشناسان خبره کشاورزی که در دوره های مختلف آموزش دیده اند؛ افزایش بهره وری، کاهش هزینه تولید، مدیریت مصرف آب و ایجاد امنیت پایدار غذایی را در دستور کار دارند.
مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه طرح بسیج همگام با کشاورز در 340 روستای استان به اجرا در آمده است، اظهار کرد: کارشناسان طرح بسیج همگام با کشاورز قبل از شروع فصل زراعی فعالیت خود را با حضور در مزارع شالیزاری استان شروع کردند.
محمد علی امامی گفت: کارشناسان طرح بسیج همگام با کشاورز پس از گذراندن دوره های آموزشی تخصصی توسط استادان مجرب به عنوان مشاور در مزارع شالیزاری حضور می یابند و کشاورزان را با کشت، داشت و برداشت درست و اصولی برنج آشنا می کنند.
*افزایش عملکرد در اراضی تحت پوشش بسیج همگام با کشاورز
امامی اظهار کرد: در هر سال شاهد افزایش عملکرد کشاورزان تحت پوشش طرح بسیج همگام با کشاورز بوده ایم .
مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی مازندران خاطر نشان کرد: سال گذشته در 120 روستا، بین 100 کیلو تا 1 تن افزایش عملکرد در واحد هکتار داشته ایم.
وی با بیان اینکه هم اکنون بسیج همگام با کشاورز در روستاهای تحت پوشش خود شبکه های مشورتی ایجاد کرده است، اظهار کرد: در هر شهرستان یک سرگروه که کارشناس خبره و با تجربه ای است حضور دارد به گونه ای که اگر کارشناسی نسبت به موضوعی نیاز به اطلاعات بیشتری داشت به این سرگروه شهرستانی مراجعه می کند.
امامی افزود: تاکنون در روستاهای تحت پوشش بسیج همگام با کشاورز کارگروه های علمی و تحقیقاتی ایجاد کرده ایم و مساجد این روستاها نیز به کتابخانه و نرم افزار های مطالعاتی مجهز شده اند.
وی در پاسخ به این پرسش که افزایش عملکرد کشاورزان مورد تایید دستگاه های اجرایی است، اظهار کرد: برای هر مزرعه یک فرم خاص طراحی شده که در صورت تایید افزایش عملکرد به امضای مدیر جهاد کشاورزی شهرستان، مدیر کانون بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان و کارشناس مربوط می رسد که جزئیات و چگونگی دست یابی به افزایش عملکرد با مدیریت مصرف آب و کاهش هزینه تولید توضیح داده می شود.
شایان ذکر است سال گذشته 30 دهیاری شهرستان ساری طی نامه ای رسمی به سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی مازندران از عملکرد کارشناسان طرح بسیج همگام با کشاورز در بهبود توسعه کمی و کیفی و کاهش هزینه تولید در اراضی شالیزاری ابراز رضایت کرده و خواهان استمرار آن در سال های بعد شدند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها