بخشی گفت: لزوم اخذ مالیات از سازندگان مسکن به آن دلیل است که سال هاست این قشر از جامعه هیچگاه مالیاتی ندادند و الآن زمان مناسبی برای گرفتن آن است. روش آن ها عدالت اجتماعی را برهم زده بود.
کد خبر: ۸۸۸۱۵۰۴
|
۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۴

لطفعلی بخشی کارشناس مسائل اقصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، درباره تعیین مالیات برای تولیدکنندگان مسکن به اصلاح "بساز و بفروشان" در شرایطی که مسکن در رکود است اظهار داشت: در اقتصاد مقوله ای است به نام انتقال مالیات که به موضوع تعلق گرفتن یا نگرفتن مالیات به شخص یا نهاد مربوط می شود. با این روش مالیات را از بخش دیگری تامین می شود.

وی افزود: لزوم اخذ مالیات از سازندگان مسکن به آن دلیل است که سال هاست این قشر از جامعه هیچگاه مالیاتی ندادند و الآن زمان مناسبی برای گرفتن آن است. روش آن ها عدالت اجتماعی را برهم زده بود.

این کارشناس گفت: زمانی که بازار مسکن رونق دارد و مردم می دانند که اگر امسال اقدام به خرید نشود سال دیگر با 20 درصد افزایش قیمت روبه خواهند بود. حال اگر مالیات در این بازه زمانی تعیین شود، سازندگان با افزایش قیمت های خانه شان به عبارتی از دادن مالیات خود را معاف می کنند.

وی اظهار داشت: حال اگر بازار در شرایط رکود باشد مثل وضع کنونی جامعه، مالیات گرفتن از سازندگان زمان مناسب فراهم می کند. تصور کنید در شرایط رکود مسکن خرید فروش نمی شود و سازنده نمی تواند از حدی بیشتر مسکن خود را به فروش برساند. در این زمان اگر مالیات وضع شود سازندگان مجبورند تا مالیات را از جیب خود پرداخت کنند.

بخشی در پاسخ به این سوال که اگر در این میان با وجود شرایط رکودی مسکن، سازندگان میلی به فروش ملک خود نداشته باشند چه پیش می آید گفت: سازندگان در این مواقع به دو دسته تقسیم می شوند. گروهی از وضعیت مالی خوبی بهره‌ مند هستند که تصمیم به عدم فروش می گیرند تا به هر حال مسکن از رکود خارج شود، هزینه مالیات را با بالا بردن قیمت ملک خود جبران کند. گروهی دیگر هم از عهده مخارج برنمی آیند و توانایی مالی مناسبی ندارند بنابراین هم مجبورند از سود ملک خود بکاهند و هم باید مالیات را پرداخت کنند.

ارسال نظرات