با انتشار اسکناس‌های جدید ۲هزار لیری در سوریه که از روز یکشنبه عرضه آن آغاز شده، تصویر بشار اسد، رئیس‌جمهوری این کشور برای اولین بار به‌روی وجه رایج این کشور نقش بست.
کد خبر: ۸۸۸۱۳۴۰
|
۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، با انتشار اسکناس‌های جدید 2هزار لیری در سوریه که از روز یکشنبه عرضه آن آغاز شده، تصویر بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور برای اولین بار به‌روی وجه رایج این کشور نقش بست.

درید دورغم، رئیس کل بانک مرکزی سوریه اعلام کرد، اسکناس‌های 2000لیری یکی از چند اسکناس جدیدی است که از چند سال قبل چاپ شده بود، اما تصمیم به جریان انداختن آن در چرخه پولی سوریه «به‌دلیل شرایط جنگی و نوسانات نرخ ارز» به تأخیر افتاده بود.

ارزش این اسکناس جدید معادل حدود 4 دلار آمریکاست. ارزش پول ملی سوریه از زمان آغاز جنگ داخلی در این کشور در سال 2011 به‌شدت کاهش یافته و از 47 لیر در برابر هر دلار در سال 2010 به حدود 500 لیر در برابر هر دلار آمریکا رسیده است.

رئیس بانک مرکزی سوریه با اشاره به کهنه شدن اسکناس‌های کنونی گفت، اکنون زمانی مناسب برای به گردش انداختن اسکناس جدید است.

قبلاً درشت‌ترین اسکناس رایج در سوریه اسکناس 1000لیری بود. تصویر حافظ اسد، رئیس جمهور فقید سوریه که در سال 2000 میلادی درگذشت، به‌روی سکه‌ها و یک نسخه قدیمی از اسکناس‌های 1000لیری که هنوز هم در گردش است نقش بسته است.

دورغم گفت، اسکناس جدید «در دمشق و تعدادی از استان‌ها» به چرخه پولی اضافه خواهد شد.

پس از سال‌ها جنگ ویرانگر و مرگبار در سوریه، به نظر می‌رسد که کشورهای غربی به این نتیجه رسیده‌اند که بشار اسد به‌لطف متحدانش یعنی ایران و روسیه از نظر نظامی قابل ساقط شدن نیست.

ارسال نظرات