دیواندری با اشاره به اینکه همه مسئولین علاقمند به کاهش نرخ سود هستند اما این امر تا کنون محقق نشده است گفت: در شرایط کنونی بانک ها دچار تنگناهای اعتبار هستند و همین امر کاهش سود را با بن بست مواجه کرده است.
کد خبر: ۸۸۸۱۱۴۱
|
۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، دیواندری رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی در برنامه تیتر امشب با اشاره به پرداخت ضرر و زیان بانک های مقروض به بانک مرکزی گفت: بانک های مقروض مشمول جریمه ای 34 درصدی می شوند تا از تسهیلات بانک مرکزی استفاده نکنند.

وی دلیل این امر را اعمال نشدن جریمه ها دانست و افزود: در این صورت بانک ها با از استقراض از بانک مرکزی و سرمایه گذاری خارجی باعث افزایش پایه پولی و تورم می شوند که به صلاح اقتصاد کشور نیست. 

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی با بیان اینکه بسیاری از بانک ها به دلیل انضباط مالی عملا به بانک مرکزی مقروض نیستند، گفت: اگرچه برخی از بانک ها به بانک مرکزی همچنان مقروض اند که این شرایط چندان به نفع بانک ها هم نیست زیرا آنها از یک سو مجبور به پرداخت سود بانکی 20 درصد به سپرده گزاران و از سوی دیگر سود 34 درصدی به بانک مرکزی هستند که صد درصد ضرر و زیان به حساب می آید.

دیواندری با اشاره به اینکه همه مسئولین علاقمند به کاهش نرخ سود هستند اما این امر تا کنون محقق نشده است، گفت: شورای پول و اعتبار با تعیین نرخ 15 درصد برای نرخ سود عملا به وظایف خود عمل کرده اما می بینیم که متاسفانه این امر تا این لحظه هم محقق نشده است.

وی افزود: در شرایط کنونی بانک ها دچار تنگناهای اعتبار هستند و همین امر کاهش سود را با بن بست مواجه کرده است. دبیر همایش سیاست های پولی و ارزی بازارهای رقیب را به عنوان دومین عامل عدم توفیق بانک ها برای کاهش نرخ سود عنوان کرد و گفت: بانک ها در صورت کاهش نرخ سود باعث می شوند تا سرمایه گذار سرمایه خود را از بانک خارج کند لذا بانک ها برای آنکه به جریمه 34 درصدی بانک مرکزی دچار نشوند تا این لحظه نتوانسته اند نرخ سود بانکی را کاهش دهند.

دیواندری با بیان اینکه کاهش نرخ سود بانکی نیازمند زیرساخت هایی است که اگر اعمال نشود رانت ایجاد می کند، گفت: با توجه به اقتصاد سیستمی کشور بانک مرکزی نمی تواند همه امور را به تنهایی به کنترل خود درآورد زیرا مجموعه ای از عوامل باید دست به دست هم بدهند تا این کاهش نرخ سود بانکی عملیاتی شود.

وی ادامه داد: دولت برای تامین نیازمندی هایش بودجه لازم را در اختیار ندارد زیرا هزینه های دولت بالاست و از سوی دیگر درآمدهای نفتی نیز کاهش یافته است.

دیواندری با اشاره به اینکه اوراق بدهی در راستای تامین کسری بودجه دولت ایجاد شد که همین امر موجب ایجاد رقیبی سرسخت برای بانک ها شده است، افزود: اوراق دولتی که 23 تا 24 درصد به سرمایه گذار سود می دهد رقیب بانک هایی شده که به سپرده گذاران خود باید سود 15 درصد بدهد که نتیجه ای جز تخلیه سرمایه از بانک ها ندارد.

دبیر همایش سیاست های پولی و ارزی با بیان اینکه اقتصاد موضوعی عقلایی است نه احساسی گفت: زمانی که بانک ها را مجبور به اعطای تسهیلات 12 درصدی کردیم بانک ها به این نتیجه رسیدند که اعطای این تسهیلات آنها را به ورطه ورشکستگی می رساند لذا تصمیم گرفتند به بنگاه داری روی آوردند.

وی با بیان راهکار هایی برای خروج بانک ها از رکود گفت: یک راهکار این است که دولت بدهی خود را به بانک ها بپردازد و راهکار دوم این است که بانک مرکزی در بازار بین بانکی فعال تر شود به این صورت که فکری برای بازارهای رقیب شود و فضا را خود بانک مرکزی مدیریت کند.

ارسال نظرات