خبرگزاری بسیج: فرماندار ویژه شهرستان ری گفت: تاخیر در انتخاب شهردار مستقل برای شهر ری، خسارت‌های زیادی به مردم و زیر ساخت های آن وارد می کند.
کد خبر: ۸۸۸۱۰۳۴
|
۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۰

به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزاری بسیج؛ هدایت الله جمالی پور معاون استاندار تهران وفرماندار ویژه شهرستان ری با بیان اینکه رعایت و اجرای قانون برای همه دستگاه‌ها لازم و ضروری است، تاکید کرد: طبق تبصره ذیل ماده ۱۲ قانون شورا‌ها برای شورای شهر، عنوان تهران، ری و تجریش انتخاب شده است که این عنوان نشان از مستقل بودن محدوده‌های شهری تهران و ری از یکدیگر است از این رو در دوره آتی شورای شهر همانطوریکه شورای شهر تهران  شهردار انتخاب می‌کنند باید برای شهر ری نیز شهردار مستقلی انتخاب شود چرا که هم حکم قانون تقسیمات کشوری و هم حکم ماده ٢ قانون محدوده و حریم شهرها و روستاها را دارد.

فرماندار ویژه شهرستان ری با بیان اینکه مردم شهر ری از ٣٠ نماینده در مجلس پیگیر حقوق شان در شورای شهر هستند، افزود: مردم از وزیر کشور هم که بعد از سال‌ها دستور اجرا و اعمال کامل قانون را صادر کردند، قدردانی می کنند.

جمالی پور تصریح کرد: تاخیر بیش از حد در اجرای قانون و نبود شهردار مستقل برای شهر ری مدیریت عمرانی، فرهنگی و اجتماعی این شهر را با مشکلاتی جدی مواجه کرده  است.

معاون استاندار تهران با بیان اینکه شهرستان ری طبق قانون تقسیمات کشوری مستقل است و شهر ری نیز مرکز آن محسوب می‌شود، تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی با توجه به قرابت فرهنگی اجتماعی بدون توجه به اصل یکصدم قانون اساسی شورا، این سه شهر را مشترک و درقالب یک شورا دیده است. اما این به معنی این نیست که شهرداری این سه شهر هم باید یکی باشد، چرا که قانون تقسیمات کشوری و ماده ٢ قانون محدوده و حریم شهر‌ها و روستا‌ها تکلیف مدیریت شهری این سه شهر را به وضوح معلوم کرده است و شهر ری باید شهردار جداگانه ای داشته باشد.

وی بیان کرد: شهرداری تهران طبق قانون و در محدوده شهری شهر تهران ایجاد شده و طبق قانون تقسیمات کشوری نمی‌تواند خارج از مرز‌های قانونی شهرستان تهران تصمیم گیری کند.

فرماندار ویژه شهرستان ری با بیان اینکه شهر ری به دلیل نداشتن شهردارمستقل خسارت‌های زیادی بر پیکره آن وارد شده است، تاکید کرد: مدیریت نامنسجم، نبود هماهنگی لازم بین مدیران اجرایی و مدیریت شهر، آسیب‌های جدی به امور عمرانی، محیط زیست و وضعیت فرهنکی و اجتماعی و مدیریت کلان شهرستان وارد کرده است.

جمالی پور با تاکید بر اینکه هم اکنون درشهر ری برنامه معقول و مناسبی برای اداره صحیح و مناسب شهر وجود ندارد، گفت: شهر ری تحت تاثیر کلانشهر تهران قرار گرفته، از این رو نمای شهری و زیرساخت‌های اداری وفرهنگی مطلوبی ندارد.

فرماندار ویژه شهرستان ری خاطر نشان کرد: حاشیه نشینی، نبود امکانات تفریحی برای مردم به ویژه جوانان از دیگر معضلات شهرستان ری است که انتظار می‌رود با اجرای کامل قانون و نیز انتخاب شهردار مستقل در فرصت زمانی محدودی برطرف شود.

جمالی پور در پاسخ به این سوال که شهرداری تهران مدعی است که بیش از درآمد‌های به دست آمده از شهرری در این شهر هزینه می‌کند اظهار داشت: شهر ری یکی از ثروتمند‌ترین شهر‌های ایران است و برای اداره خود، نیازی به کمک مالی مردم تهران ندارد.

وی در ادامه افزود: اسلامشهر که روزی دهستانی از بخش کهریزک شهرستان ری بوده بعد از تبدیل شدن به شهر و تاسیس شهرداری، توسعه‌ قابل ملاحظه ای نسبت به شهر ری داشته، حال آنکه اسلامشهر از نظر صنعتی و اقتصادی یک سوم شهر ری نیست.

فرماندار ویژه شهرستان ری گفت: شهر پاکدشت که نسبت به شهر ری قدمت کمتری دارد امروز ازلحاظ امکانات توسعه‌ای بسیار پیشرفته تر است.

جمالی پور گفت: مردم باید برای انتخاب شهردار مستقل برای شهر ری به عنوان یک خواسته قانونی از شورای شهر جدید با جدیت ورود کنند و یقین دارم با تحقق این امر قانونی مهم، شهر ری در یک برنامه ٥ ساله متحول خواهد شد و تاخیر در تحقق این امر قانونی خسارت‌های جبران ناپذیری برای توسعه‌ فرهنگی، اجتماعی، عمرانی و آموزشی شهر ری دارد.

 فرماندار شهرستان ری از لزوم انتخاب شهردار مستقل برای شهر ری توسط شورای شهر خبر داد.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری ویژه شهرستان ری، هدایت الله جمالی پور، معاون استاندار تهران و فرماندار ویژه شهرستان ری، با تاکید بر این که ری دیگر یک منطقه از مناطق تهران محسوب نمی شود، گفت: «بر اساس قانون و ابلاغیه جدید وزارت کشور در اسفند ماه گذشته، نام ری و تجریش نیز به شورای شهر اضافه شد. به عبارت بهتر منتخبین شورای شهر، علاوه بر تهران، نماینده مردم ری و تجریش نیز هستند.

وی افزود: «تبصره نمایندگان مجلس شورای اسلامی ذیل ماده صد قانون اساسی، خلاف مبرهن قانون تقسیمات کشوری بود اما با این حال، اکنون که طبق ابلاغیه اسفند ماه وزارت کشور، شورای شکل گرفته، شورای شهرهای تهران، ری و تجریش است، دیگر نباید ری را یکی از مناطق بیست و دو گانه تهران محسوب کرد و شورای شهر باید همانگونه که برای شهر تهران، شهردار انتخاب می کند، برای شهر ری نیز یک شهردار مستقل برگزیند.»

جمالی پور دلیل بسیاری از مشکلات توسعه شهری ری را نداشتن شهردار مستقل، دانست و تصریح کرد: «بر اساس قانون تقسیمات کشوری، ری یک شهر مستقل است و  باید شورای شهر مستقل داشته باشد اما اکنون که به هر دلیل این اتفاق نیفتاده است، ابلاغیه وزارت کشور در این باره که ری دیگر یکی از مناطق بیست و دو گانه تهران نیست و نیازمند انتخاب شهرداری مستقل است، تصریح دارد و وظیفه قانونی شورای شهر و منتخبین مردم این است که همان گونه که به انتخاب شهردار برای تهران می اندیشند، برای ری نیز به فکر انتخاب شهردار باشند.»

 

  

ارسال نظرات